מהפכת הפוד-טק והבשר המתורבת כבר יצאה לדרך, אך עד שהעולם יצליח לפצח את הנוסחה המדויקת, יש מי שמקדים תרופה למכה. כשתעשיית הבשר נמצאת בשיאה, וכמות האוכלוסייה רק הולכת וגדלה, סטראט-אפ חדש בשם Mush Foods מתיימר לנסות להפחית את צריכת הבשר העולמית ב-50% - וכך הוא יעשה זאת. 

חממת הפוד-טק The Kitchen Hub מבית שטראוס והיזם שלום דניאל חשבו יחד כיצד יצליחו גם להפחית את הפגיעה בסביבה וגם לקבל מוצא בריא ומזין יותר, עם אותו הטעם בדיוק, וחשבו על שיטה לא רעה בכלל. החלק של ה"פוד" במקרה הזה יעסוק בפטריות, ואילו ה"טק" יתמקד דווקא בהגדלת הכמות שלהן בכ-90% מהביו-מאסה הכללית. 

כדי להצליח לעשות זאת, Mush Foods הצליחה לגדל את המיצליום (תפטיר שורש הפטרייה) מעל האדמה, ובכך הפכה את כל הערכים התזונתיים שלה לנגישים. ומלבד הגדלת הכמות, התפטיר של הפטרייה מהווה גם מקור לחלבון מלא המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, הוא עשיר בסיבים תזונתיים וויטמינים, ובעיקר בעל טקסטורה המזכירה בשר מן החי. אבל שלא תבלבלו, הסטארט-אפ החדש לא בא להחליף את הבשר המודפס או לבטל לגמרי את צריכת הבשר העולמית, אלא רק להפחיתה בחצי. 

חומר הגלם הטבעי - ולא, זה לא בשר טחון (צילום: דן לב)
חומר הגלם הטבעי - ולא, זה לא בשר טחון (צילום: דן לב)

תחשבו על זה, כשמפחיתים חצי מכמות הבשר בכל מנה, ושומרים על הטעם המדויק שלה, גופכם יצרוך כ-50% פחות מכמות הכולסטרול והשומן הרווי של הבשר. במקום זאת, הוא יקבל עוד מהערכים התזונתיים של הפטריות, שגם מקלילות את האוכל ולא יושבות בכבדות בבטן. 

ועכשיו לחלק הטעים
אמש (ב') התארחנו בסעודה חגיגית לצורך השקת המוצר החדש, שהשתמשה בתפטיר הפטריות כחצי מכל מנה, בעוד החצי השני היה בקר, עוף או דגים מן החי. בניצוחו של השף אוראל קימחי, ששילב בין חומרי הגלם, זכינו לטעום את העתיד בעולם הקולינריה שיעניק תשובה מהירה גם להפחתת צריכת הבשר וגם לבריאות שלנו. 

המוצר הוא פשוט – שורש הפטרייה בטעמה, צבעה והטקסטורה הטבעית שלה, שמגיע טחון באופן שמדמה במבט ראשון בשר טחון רגיל לגמרי. המנה הראשונה שהוגשה הייתה כיסון מטוגן שמכיל רק את חומר הגלם עצמו כשורש פטרייה טחונה, שהייתה בטעמה זהה לטעם של פטרייה רגילה כפי שאתם כבר מכירים. מכאן, השילובים החלו להעלות שלב בהדרגה. 

המנה הבאה הייתה כדורי דג לבן, שכמובן חציים הכילו את תפטיר הפטריות, ובאופן מגניב לגמרי אי אפשר היה להבחין שמדובר בשילוב רכיבים. טעם טבעי ורגיל של קציצות דג טחונות. בהמשך זכינו גם לטעום את התפטיר בשילוב עם עוף טחון, שייצר קציצות עוף במרקם אחיד ומתעתע. במקרה הזה הקציצות הוגשו ברוטב קארי טעים ועשיר שמעט בלבל את בלוטות הטעם שלי, אך אם נבחן את הקציצה כשלעצמה היא הרגישה 100% עוף. 

תפטיר הפטריות בשילוב עם בשר טחון (צילום: דן לב)
תפטיר הפטריות בשילוב עם בשר טחון (צילום: דן לב)

בשלב זה תפטיר הפטריות שולב עם בשר טחון בשתי צורות שאנו רגילים לקבל על הצלחת – קבב והמבורגר. מנת הקבב הייתה מבין כל המנות על השולחן הדומה ביותר לבשר רגיל, שכן גם חוש הראייה וגם חוש הטעם שלי לא היו יכולים להבחין שמדובר רק בחצי כמות של בשר בתוך הקציצה. 

במנת ההמבורגר דווקא כן הצלחתי להרגיש שמדובר במנה מעורבת, אך הפעם זה בא לידי ביטוי ממקום אחר. ראשית אציין לטובה את העובדה שההמבורגר הגיע פתוח וללא שכבת הלחמנייה הראשונה, כך שנראה כי היזמים בחרו שלא להחביא את הקציצה מתחת לשכבות ירקות ובצק. שנית, אספר לכם שהם גם צדקו, ובאמת לא הייתה כל סיבה להחביא את ההמבורגר שנטעם בדיוק כמו קציצה רגילה. 

מה שכן עזר לי להבין שמדובר בקציצה המכילה רק כ-50% מהבשר מן החי היה היעדר תחושת השובע ו"הפיצוץ" שאני רגילה להרגיש אחרי המבורגר. המנה קלילה יותר ונעימה לבטן, מה שיכול להשאיר לכם אפילו מקום לעוד. 

באופן כללי, ההרגשה שיצאתי איתה מהסעודה הייתה של ארוחת בשר קלאסית.אם להיות כנה, במידה והייתי מגיעה למסעדה והמלצר היה ממליץ לי על המבורגר שהוא רק "חצי המבורגר", לא בטוח שהייתי בוחרת בו. ועם זאת, אם אותו המלצר היה מסביר לי כמה הטעם דומה, המחיר זהה, אך המוצר בריא לי יותר, אין ספק שהייתי מזמינה אותו מהתפריט. 

מנכ"ל ומייסד Mush Foods, שלום דניאל
"שיעור צריכת הבשר לנפש עדיין גדל, וזאת משום שמבחינת טעם, מרקם, תזונה ומחיר, הפתרונות הנוכחיים עדיין לא סיפקו את הצרכנים. חומרי הגלם של מאשפודס יעזרו למלא את הפערים הללו, ויעזורו לחברות ליצור חלופות פחות מעובדות, בריאות ומציאותיות יותר למוצרים מן החי.״ 

אמיר זידמן, סמנכ"ל פיתוח עסקי, חממת הפודטק The Kitchen של קבוצת שטראוס
״אני גאה בחברת החממה Mush Foods, שעושה צעד נוסף לקראת כניסה לתפריט המסעדות המובילות בישראל, כך שכולם יוכלו ליהנות מפתרונות עתיד המזון כבר עכשיו. החדשנות שבפיתוח של  Mush Foods הוא מתוך הבנת הרגלי צריכת הבשר וההבנה ששינויים לא מתרחשים בין רגע. הצעת המודל ההיברידי בטכנולוגיה הייחודית, מעניקה פתרון ריאלי מידי וישים. קבוצת שטראוס מפתחת את תעשיית הפוד-טק כמנוף ליצירת מזון בר קיימא ופיתוח טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך".