עמי הקטין, מנכ"ל חברת Innox Robotics, העוסקת בתחום הרובוטים האוטונומיים ומספקת פתרונות טכנולוגיים למגזר העסקי, הן בעורף הלוגיסטי והן בנקודת המפגש עם לקוח הקצה, בטוח כי בשנים הקרובות נראה יותר ויותר רובוטים שיקלו את העבודה בחברות, בארגונים ובעסקים השונים.

"הפדרציה הבינלאומית לרובוטיקה (IFR) מדווחת על כך שרשימת הרובוטים לשירות לקוחות בתחומים שונים - החל מעולם ההסעדה ועד לפציינט ששוכב במיטה וצריך חברה ותקשורת - גדלה ב־17% במהלך 2021 לעומת 2020. זה עלה ממחזור של 6 מיליארד דולר ל־6.7 מיליארד דולר", הוא מספר.

"מגיפת הקורונה העולמית יצרה הזדמנויות חדשות וביקוש לרובוטים שהיו בפיתוחים - רובוטים לניקיון, לשירות קהל, להכוונה ולקידום מכירות - על מנת ליצור מרחק מינימלי בין אנשים, להימנע כמה שיותר ממגע עם מוצרי מזון ולהתגבר על מחסור בכוח אדם. בין 2019־2021 היה ברחבי העולם גידול של כ־92% בשימוש ברובוטים לשירות ולניקיון מסחרי. לפי הנתונים, המצב שאנו נמצאים בו כיום היה קורה רק ב־2025, לולא הקורונה. מגמת העלייה נשמרת גם בעידן הפוסט קורונה".

Innox Robotics מייבאת ארצה רובוטים ומתאימה אותם לצרכים הספציפיים של השוק. "התחלנו לשווק את המוצרים בסוף 2018. אנו בעולם הכי סקסי שיש, כולם רוצים לגעת בטכנולוגיה", אומר הקטין. "בזכות מגיפת הקורונה אנשים מבינים את הערך המוסף שהרובוטים נותנים בשילוב בארגון. הטלפון לא מפסיק לצלצל. פתאום ארגונים וחברות מבינים את הערך המוסף ומוכנים לצאת לדרך עם הטכנולוגיות בשילוב הון אנושי".

כמה זה עולה להם?
"הרובוטים שלנו נמכרים בשיטה של ליסינג תפעולי לתקופות של 24־36 חודשים בעלות של 1,500־8,000 שקל לחודש - תלוי מאוד בדגם הספציפי, באיזה רובוט מדובר ובתפקיד שלו בפעילות. לפעמים חברה צריכה לקנות כמה רובוטים".

עמי הקטין מנכ''ל אינוקס רובוטיקס (צילום: איה סטודיו רגעים לתמיד)
עמי הקטין מנכ''ל אינוקס רובוטיקס (צילום: איה סטודיו רגעים לתמיד)

לא מפסיקים לנקות

הקטין מסביר: "שני הרובוטים שלנו לניקיון מסיימים שלוש שנות פעילות בטרמינל 3 בנתב"ג ומנקים בממוצע כל אחד כחצי מיליון מ"ר בחודש סביב השעון 24/7. הם משתלבים עם צוותי הניקיון ומשלימים את החוליה החסרה וגם מעלים את רמת הניקיון באתר. רובוטים כאלה פרוסים גם ברשת שופרסל. כמו כן, אנחנו מקדמים רובוטים לשירות לקוחות.

"בחצי השנה האחרונה השקנו רובוטים להכוונת קהל בכלל ולהנגשה לנכים בקניונים, במוסדות רפואיים, במוזיאונים ועוד בפרט. יש גם רובוטים לפינוי כלים שנמצאים בפיילוט ברשתות מסעדות ובתי קפה. נוסף על כך, השקנו רובוטים שישמשו למשלוחים לבית הלקוח או למשרד.

"אנחנו נמצאים בפיילוט בכמה בתי חולים בישראל לביצוע משלוחים בתוך בתי החולים בין המחלקות השונות, כדי לייעל את התפעול השוטף ולנצל בצורה אופטימלית את המשאב האנושי שגם ככה נמצא בקצה. הרובוטים יודעים גם לעבור בין קומות ולהגיע מנקודה אחת לאחרת, בהתאם לפקודות שהם מקבלים".

מה הצפי שלך לשנים הקרובות?
"אנו צופים שב־2030 הרובוטים יהיו חלק משמעותי מאוד מחיינו בכל תחום, ובכל ארגון יפעלו כמה רובוטים - החל מתחום שירות הלקוחות, דרך הטיפול השוטף וכלה בממשק עם לקוח הקצה. ההערכה שלנו היא שהרובוטים לא יחליפו ב־100% את האנשים, אלא ישתלבו בתפעול השוטף של הארגון. תהיה התייעלות כלכלית משמעותית, וזו אף תסייע במחסור העובדים בשוק. הרובוטים יהיו חלק אינטגרלי מהנוף בצוות של הארגון. נראה תמונות של העובדים עם רובוטים לידם".

רובוטים ביבוא חברת Innox Robotics  (צילום: PUDU)
רובוטים ביבוא חברת Innox Robotics (צילום: PUDU)

מקדימים תרופה

הרובוטים נכנסים לתחומי שירות שונים. "כבר כמה שנים אפשר לראות בישראל רובוטים בבתי מרקחת. כ־20 רובוטים של חברות שונות עובדים כיום בישראל בבתי חולים אחדים ובאחת הרשתות", אומר אופיר קליין, מנכ"ל חברת BD ישראל.

BD היא חברה בינלאומית לטכנולוגיות רפואיות, בעלת כ־70 אלף מוצרים - החל ממבחנות ללקיחת דמים ועד לרובוטים לניפוק תרופות. פתרונות האוטומציה הרובוטיים של BD מותאמים אישית לכל בית מרקחת, מפרטי בגודל 60 מ"ר ועד לרשת של יותר מ־120 מ"ר.

"ל־BD העולמית", אומר קליין, "יש כיום 11 אלף התקנות של הרובוטים האלה ברחבי העולם, רובם המוחלט בבתי מרקחת פרטיים וברשתות פארם. הכניסה של הרובוטים שלנו לישראל הייתה לפני כחודש בהתקנה הראשונה בבית מרקחת חי ברמלה, ויש לנו עוד הזמנות בדרך. הכניסה שלנו לישראל מסמלת את ההנגשה של הרובוטים גם לבתי המרקחת הפרטיים מבחינת הטכנולוגיה, השירות והעלויות".

אופיר קליין, מנכל חברת BD ישראל (צילום: יונתן תמיר)
אופיר קליין, מנכל חברת BD ישראל (צילום: יונתן תמיר)

מה הם היתרונות של הרובוטים האלו?
"המערכת הזאת היא בעצם מחסן אוטומטי שמאפשר אופטימיזציה מקסימלית לניצול השטח. היא גם מנהלת את המלאי בצורה יעילה יותר. המבנה של הרובוט מאפשר לאחסן תרופות בצפיפות גדולה מאוד - עד 50% יותר תרופות במטר לניארי לעומת המצב הסטנדרטי - ואז בעצם השטחים המוקצים בבית המרקחת לשירות לקוחות גדלים. לא מבזבזים מקום על שטחי אחסון. אבל הבשורה המשמעותית עוד יותר היא ניהול המלאי: הרובוט יודע לנפק את החפיסה הקרובה ביותר לפגות תוקף ויודע להתריע אם חסרים מוצרים במלאי. כתוצאה מכך, פוחתת משמעותית השמדת תרופות פגות תוקף".

קליין מוסיף: "הרובוט יגיש בתוך שניות אחדות את התרופה לרוקח. זמן הניפוק לקופסה הוא 8־12 שניות. הרובוט בעיקר יוצר העצמה של תפקיד הרוקח. במקום להתעסק בקליטת מלאי, בניפוק פיזי של תרופות ובליקוטן הרוקח עוסק במה שהוא למד: מתן הסברים קליניים וייעוץ ללקוחות. כשאנחנו הולכים לבית המרקחת, אנחנו בעיקר רואים את הגב של הרוקח. בזכות הרובוט נראה את פניו. כך גם תורים יתקצרו באופן משמעותי מאוד".

כמה עולה התענוג הזה?
"החזר ההשקעה משתלם מאוד בגלל ניצול טוב יותר של השטחים וצמצום המלאים. זה בהחלט נגיש לבתי מרקחת מבחינת מחיר. המחיר תלוי בממדי הרובוט, בפונקציות שלו ובתוספות שונות. המחיר מותאם אישית לכל בית מרקחת ומתחיל במאות אלפי שקלים, כשהחזר ההשקעה הוא בשנים בודדות".

בתי מרקחת פתוחים לרעיון הזה?
"בסופו של דבר בית מרקחת פרטי הוא עסק לכל דבר. מצאנו לא מעט בתי מרקחת ורוקחים שרואים לנגד עיניהם את החדשנות ומחפשים לייעל את העסק שלהם, ובהחלט מוכנים לבצע השקעות שבסוף ישתלמו להם. אנחנו יודעים שבשנים הקרובות גם קופות החולים וגם רשתות הפארם יצטיידו ברובוטים".

מערכות רובוטיות בטרמינל איקס (צילום: באדיבות טרמינל איקס)
מערכות רובוטיות בטרמינל איקס (צילום: באדיבות טרמינל איקס)

משופינג ועד נדל"ן

קונים אונליין? גם במחסנים השונים כבר נעזרים במערכות רובוטיות לצורך ליקוט ההזמנות. "אצלנו עיקר העבודה הוא ליקוט הסחורה", אומר תומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה באתר טרמינל איקס. "לקוח מקליד את ההזמנה שלו, יש מחסן עצום וצריך במהירות גבוהה מאוד ללקט מוצרים ללקוחות. בשיטה המסורתית העובד היה הולך ומלקט מהמדפים השונים. עיקר התפקיד של האוטומציה הוא שהמדפים מגיעים אל העובד".

איך זה בעצם עובד?
"העובד נמצא בעמדת הליקוט, הוא למעשה סטטי, והרובוט מביא לו שידה שעליה נמצאים פריטים שונים. כל שידה מכילה כ־40 פריטים, ואז המערכת אומרת לו, למשל, שמתוך השידה הזאת ילקט נעליים ומהשידה השנייה - גרביים. כך העובד בעמדה מתעסק בכמה הזמנות במקביל. בטרמינל איקס אנחנו עובדים עם המערכת הזאת כמעט שנתיים, ובכל פעם משפרים ומשדרגים אותה ועוד ועוד, עובדים איתה בצורה חכמה יותר".

מה הם היתרונות העיקריים בכך?
"זה משפר את תפקוד העובד בסדר גודל של פי שלושה ממה שהיה לפני כן. אם עובד היה מלקט מקסימום 70 פריטים בשעה, אז היום הוא מלקט יותר מ־200 פריטים. כמו כן, ככל שהביקושים גדלים והמחסן נהיה גדול יותר, זה ממקסם יותר את התפוקה. זה חוסך קילומטרים שלמים של הליכה ביום וגם עוזר לנו מאוד להיות מהירים מבחינת ההגעה ללקוח. כדי להגיע בזמן ללקוח צריך שהליקוט יהיה מהיר מאוד. העבודה עם הרובוטים מאפשרת זאת".

נקודה חשובה נוספת, לדברי ספנייר, היא העובדה שהאוטומציה הזאת גם מקילה את יכולת גיוס העובדים. "הרבה יותר קל לגייס עובד שעומד בעמדה נייחת מאשר עובד שצריך ללכת קילומטרים ביום. מובן שעדיין צריך כוח אדם שיתפעל את התהליך הזה, פשוט הרבה יותר קל לו והוא הרבה יותר יעיל ומדויק. יש גם פחות טעויות מול הלקוחות", הוא אומר.

תומר ספיינר (צילום: דימיטרי טליאנסקי)
תומר ספיינר (צילום: דימיטרי טליאנסקי)

"עולם הבנייה המסורתי מבוסס על כוח אדם ידני. הטכנולוגיה באה לייעל תהליכים מסורתיים שקיימים", מציין רן ברמן, אחד מהמייסדים והמנכ"ל של חברת Beyon3D לטכנולוגיות בנייה, העוסקת ברובוטיקה תעשייתית. החברה הוקמה ב־2011 ופיתחה טכנולוגיה רובוטית לייצור רכיבי בטון לענף הבנייה.

"בעולם הבנייה, המבוסס הרבה על כוח אדם ידני, יש תהליכים לא מבוקרים עם פחת גבוה מאוד, תהליכים שיש להם בעיה של בטיחות ועוד. את כל הדברים האלה הטכנולוגיה שלנו באה לפתור", הוא אומר. "היום, למשל, זרוע רובוטית עושה אצלנו את האפליקציה של הבטון ומייצרת רכיבי בטון.

"הרובוט עובד בצורה מדויקת מאוד ומפחית משמעותית את כוח האדם הידני, הפחת הרבה יותר נמוך ויש גם יכולת לייצר גיאומטריות מורכבות מאוד. הרובוט משפר תהליכים. הוא מהיר יותר, מדויק יותר, עובד בצורה מבוקרת, בצורה בטוחה יותר. יש גם היכולת לייצר אלמנטים לפי דרישה, גדלים לפי דרישה, קונטורים מורכבים, טקסטורות".

רן ברמן  (צילום: עופר וקנין)
רן ברמן (צילום: עופר וקנין)

הוא מוסיף: "כיום אנו מייצרים אצלנו במפעל בחיפה רכיבי בטון לתעשיית הבנייה המיועדים לצורכי גמר. בהמשך אנו מאמינים שנוכל לייצר אלמנטים נוספים שהם לאו דווקא לצורכי הגמר. הלקוח הסופי הוא אותם קבלנים, יזמים או חברות שמוכרים את אותם האלמנטים המיועדים לצורכי בנייה, וזה לא משנה אם זה מיושם במגדל או בשיפוץ של דירה קטנה. החל מתהליך ייצור חומר גלם ועד המוצר הסופי אין כמעט מגע יד אדם. הטכנולוגיה שלנו גם פותרת בעיה של אספקה, שינוע והזמנת אלמנטים כאלה מחו"ל. יש לנו תוכנית להקים עוד 25 מפעלים ברחבי העולם".

"זמן הייצור", מסביר ברמן, "תלוי בסוג האלמנט - אם, למשל, מדובר באלמנט גדול יותר או קטן יותר. לדוגמה, תהליך האפליקציה והייצור של אריח בטון אחד אורך כמה דקות. אחרי כן בא תהליך ייבוש האריח. הרעיון הוא שמדובר בתהליך מלא, החל משלב ייצור החומר ועד השלב הסופי, ומשם התוצר מועבר לאחסון או משונע לאתר הבנייה".

השיטות המסורתיות בענף הבנייה עומדות להיעלם בעתיד?
"עולם הבנייה עדיין קונסרבטיבי ומסורתי מאוד, אבל לאט לאט מתחילים לראות שטכנולוגיות חדשות נטמעות בעולם הזה בתהליכים רבים. כיום רואים בעיקר רובוטים לפעולות ספציפיות, כמו הרמת אלמנטים במשקלים גבוהים. בעתיד אני מאמין שנוכל לראות רובוטים לא רק בהרמת משקלים גבוהים, אלא בהרבה מעבר לכך".

Beyon3D  (צילום: יח''צ)
Beyon3D (צילום: יח''צ)