סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) הודיעה היום (שני) על דחיית השיגור של משימת ארטמיס 1, שתוכננה להגיע לירח, זאת כחלק מהשאיפה האמריקאית לחזור ולבצע משימות מאוישות בשטחו. הסיבה לדחייה היא מסתפק תקלות טכניות שהתגלו לאורך הדרך וקשורות בין היתר למערכת הדלקים של רקטת ה-SLS, שגובהה 32 קומות, וגם למנועים.  

התכנית שתחזיר בני אדם לירח: ישראל ונאס"א חתמו על הסכם לשיתוף פעולה
מיזם יוצא דופן: נאס"א תאפשר לאלפי אנשים לטוס לחלל - מהבית
נאס"א חשפה את האסטרונאוטים שיקחו חלק בפרויקט החזרה לירח

מועד השיגור האפשרי הבא הוא ה-2 בספטמבר, בסביבות השעה רבע לשמונה בערב (שעון ישראל), אך ההחלטה הסופית תתקבל רק לאחר סיום הבדיקות ותיקונים - במידה ויידרשו כאלה. בינתיים, המהנדסים וכלל הצוותים הקשורים לפרויקט ממשיכים לנתח את המידע ולנסות להבין את הגורמים לתקלה ברקטת הענק המוצבת מזה מספר ימים על כן השיגור 39B שבמרכז החלל על שם קנדי הנמצא בקייפ קנברל, פלורידה.

לצד הבעיות הטכניות, מזג האוויר הבעייתי השורר באזור היווה גורם נוסף בהחלטה לדחות את השיגור, בין היתר בשל פגיעות ברק סמוך לכן השיגור.

רקטת ה-SLS של נאס''א לקראת שיגור משימת ארטמיס 1 (צילום: NASA/Joel Kowsky)
רקטת ה-SLS של נאס''א לקראת שיגור משימת ארטמיס 1 (צילום: NASA/Joel Kowsky)

כאמור, תוכנית ארטמיס כוללת שלוש משימות, כאשר השלישית - הנחיתה המאוישת על הירח - תוכננה תחילה לשיגור כשבע שנים לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ חתם על צו המורה לסוכנות החלל האמריקאית לשוב לירח, אך המועד נדחה לשנת 2025. בכירים בנאס"א ובסוכנויות החלל הנוספות ברחבי העולם ציינו לא פעם כי הירח הוא שלב הכרחי בהגעה העתידית למאדים, שכן הוא יוכל להוות מעיין תחנת ביניים בדרך הארוכה. המשמעות האפשרית של הדחייה המדוברת היא שההגעה למאדים - תתעכב אף היא.

המטרה של סדרת המשימות הללו היא להצליח ולהנחית בסופו של דבר שני אזרחים אמריקאים על הירח - כאשר הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות, אחד מהאסטרונאוטים צפוי להיות אישה. נאס"א חשפה לפני כשנתיים את שמותיהם של האסטרונאוטים המועמדים לתוכנית, תשע נשים ותשעה גברים, אשר שניים מהם (גבר ואישה) צפויים להצטרף לקבוצה המיוחדת של בני האדם שזכו לדרוך על הירח - הכוללת 18 בני אדם.