היסטוריה בחלל: החללית הזעירה DART של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א התנגשה הלילה (שלישי) באסטרואיד דימורפוס כחלק מניסוי שנועד לבחון אפשרות של הסטת אסטרואידים ממסלולם על ידי פגיעה בהם.

הניסוי שהחל לפני כ-10 חודשים, בוצע על האסטרואיד על אף שאינו היה בסיכון לפגוע בכדור הארץ, אך הדגמה זו יכולה לקבוע כיצד להסיט אסטרואידים שעלולים להוות איום בעתיד. בנוסף, בנאס"א אומרים כי יקחו חודשיים עד שיהיה ניתן לקבוע בוודאות שמסלולו של דימורפוס השתנה.

צפו ברגע הפגיעה של החללית באסטרואיד:

"המין האנושי יוצא לעידן חדש שבו יש לנו את היכולת להגן על עצמנו מפני פגיעת אסטרואיד מסוכנת", אמרה לורי גלייז, מנהלת חטיבת המדע הפלנטרי של נאס"א, "איזה דבר מדהים, מעולם לא הייתה לנו את היכולת הזו לפני כן".

קוטרו של האסטרואיד דימורפוס הוא 160 מטר ומקיף אסטרואיד גדול יותר בשם "דידימוס" בקוטר של 780 מטר. שניהם אינם מהווים כל איום על כדור הארץ. בנאס"א שיגרו את החללית כך שתגיע לשניהם כשהם קרובים יחסית לכדור הארץ ובטווח של 11 מיליון קילומטרים, והתנגשה באסטרואיד במהירות של 21,600 קמ"ש.

אסטרואיד דימורפוס (צילום: רויטרס)
אסטרואיד דימורפוס (צילום: רויטרס)

בנאס"א בחרו את האסטרואיד דימורפוס למשימה מכיוון שגודלו דומה לאסטרואידים שעלולים להוות איום על כדור הארץ. בנוסף, במידה והחללית של נאס"א הייתה מחמיצה את הפגיעה בו, היא הייתה מצליחה לשחזר מסלול פגיעה חדש רק בעוד שנתיים.

כמו כן, בנאס"א מרגיעים כי אין אסטרואידים שנמצאים כעת במסלול פגיעה ישיר לכיוונו של כדור הארץ, אך קיימים יותר מ-27,000 אסטרואידים קרובים, כאשר במונחי חלל הטווח "קרוב" הינו 48 מיליון ק"מ מכדור הארץ.