מחקר חדש של צוות מדענים בינלאומי מצא ראיות נוספות לקיומם של מים נוזליים במאדים, אולם המדענים הבהירו כי "אין זה אומר בהכרח שיש חיים על הכוכב".

המדענים מאוניברסיטאות בבריטניה, בצרפת ובאירלנד השתמשו במדידות של מד לייזר מבוסס גובה, שאותן ביצעה החללית "מארס גלובל סרוויור" של נאס"א למבנה הטופוגרפי של פני השטח העליונים של כיפת הקרח בקוטב הדרומי של מאדים - זאת במטרה לזהות תבניות בגובה של הכיפה.

על פי ממצאי המחקר שהתפרסם בכתב העת Nature Astronomy, התבניות שהציגו המדידות תאמו את התבניות של מודל ממוחשב שבנו המדענים כדי לבחון כיצד גוף מים שנמצא מתחת לכיפת הקרח ישפיע על מבנה פני השטח שלה.

"המקפת מארס אורביטר" של סוכנות החלל האירופית מצאה בשנת 2018 כי פני השטח של כיפת הקרח צוללים ועולים, ובשל כך המדענים העריכו כי קיימים שם מים נוזליים. אולם המחקר הנוכחי הוא הראשון שמספק ראיות לקיומם של מים נוזליים שאינן מגיעות ממידע שנאסף ממכ"ם.

"השילוב של העדויות הטופוגרפיות החדשות, תוצאות המודל הממוחשב והמידע מהמכ"ם מגדילים את הסבירות שלפחות אזור אחד של מים נוזליים קיים כיום מתחת לקרח במאדים", אמר מוביל המחקר, פרופ' ניל ארנולד מאוניברסיטת קיימברידג'.

ד"ר פרנסס בוטצ'ר מאוניברסיטת שפילד, שגם הייתה ממחברי המחקר, הוסיפה כי הממצאים הם "הסימן הטוב ביותר עד כה שיש מים נוזליים על מאדים כיום". אולם היא הדגישה כי "מים נוזליים הם מרכיב חיוני עבור חיים, אבל אין זה אומר בהכרח שקיימים חיים במאדים".