אחד הדברים שייחדו תמיד את מכשירי אפל הוא העובדה שהם משתמשים בחיבור ייחודי, שלא ניתן למצוא בסמארטפונים של חברות אחרות. מדובר בדבר שמעורר לא פעם תסכול בקרב המשתמשים השונים, שמצאו עצמם מחפשים נואשות מטען מתאים לאייפון, או לחילופין - מטען "רגיל" כשהוא בקרב אפליסטים. הפרלמנט האירופי אישר אתמול חקיקה חדשה, אשר צפויה לפתור את הבעיה הזו, ולהוביל לשינוי שיוביל - בהדרגה - לצמצם מספר הכבלים שיושבים לנו בבית ללא שימוש. החקיקה עברה ברוב של 602 תומכים, מול 13 מתנגדים.

החוקים שאושרו בפרלמנט האירופי, ויוצגו בפני האיחוד כולו, יחייבו את כלל חברות הטכנולוגיה לייצר מכשירים בעלי שקע טעינה אחיד, מסוג USB-C, החל מסתיו 2024. החקיקה תקפה על כלל הסמארטפונים הנמכרים ביבשת, וגם על כלל הגדאג'טים, בהם גם טאבלטים ואוזניות. החברה שצפויה לספוג את הפגיעה הקשה ביותר היא אפל - שתיאלץ לשנות את כלל מכשיריה, שכן פרט למספר מצומצם מאוד של מוצרים (בהם אייפד מיני 6), מצוידים בשקע טעינה מסוג lightning.

החברה הזהירה בעבר מפני ההצעה, וציינה כי היא תפגע בחדשנות, ותוביל ליצירת הרים של פסולת אלקטרונית, שכן משמעות שינוי התקנים היא שהלקוחות ייאלצו לזרוק את המטענים הקיימים, או לרכוש מתאמינים למיניהם, כפי שקרה בפעם הקודמת שאפל שינו את חיבור הטעינה של המכשירים. עם זאת, אנליסטים מעריכים כי אפל אינה צפויה לחטוף פגיעה קשה מאוד, ואולי אף להרוויח מכך, שכן בקופרטינו עשויים לעודד את הלקוחות לרכוש את המוצרים החדשים כעת, כאשר אינם כוללים את החיבור המדובר.

האנליסטים ציינו עוד, כי העובדה שהתקנות החדשות תקפות גם על מכשירים אלקטרוניים שאינם סמארטפון - חברות נוספות יושפעו מכך, בהן סמסונג ו-וואווי. כאמור, הסוגייה נמצאת בדיוק מזה מספר שנים, והרקע לכך הוא תלונות של משתמשי אייפון ואנדרואיד, שנאלצים להשתמש בסוגי כבלים שונים עבור כל אחד מהמכשירים שלהם. בנציבות האירופית העריכו כי קביעת תקן אחיד למטען יחסוך כ-250 מיליון אירו לצרכנים. 

דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)
דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)

כאמור, בשנים האחרונות דווח לא פעם כי אפל מתכננת לבצע את המהלך, שינוי משמעותי ומתבקש למדי במכשירי החברה, שכוללים כיום את חיבור ה-Lightning, בעוד שכלל המכשירים החדשים כיום כוללים חיבור מסוג USB-C. מארק גורמן דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג כי השינוי צפוי להיכנס לתוקף בשנת 2023. הדיווח המדובר פורסם ימים לאחר ציוץ של האנליסט מינג-צ'י קואו, שידוע בדיוק המרשים מאוד שלו בכל הנוגע לאפל, הכולל דיווח על כך שהשינוי ייכנס לתוקפו במחצית השנייה של השנה הבאה - אז תושק סדרת האייפון 15.

במקביל, ישנן הערכות כי אפל, שהוציאה את המטענים מהאריזות בטענה של שמירה על איכות הסביבה, צפויה לפתח מפצל שיאפשר להשתמש בכל הכבלים עם חיבור ה-Lightning, כך שלא יהיה צורך לזרוק אותם. כזכור, ישנם מספר מכשירים של החברה, בהם האייפד מיני 6, שכוללים את החיבור הנפוץ. ייתכן שאפל שילבה את החיבור דווקא במכשירים הללו כדי לבחון את התגובות וכעת מסתמן שבשל החקיקה הצפויה באירופה - לא תהיה לה ברירה אלא לעשות זאת בסופו של דבר.