הדיווח שפורסם במהלך סוף השבוע ברשת CNN, לפיו המיליארדר אילון מאסק דורש מהפנטגון להמשיך במימון לוויני Starlink, המספקים אינטרנט לאוקראינה מאז ראשית הפלישה הרוסית, עורר סערה וביקורת רבה. הביקורת על המיליארדר לא איחרה לבוא, כאשר המבקרים ציינו בין היתר את היותו של מאסק האיש העשיר בעולם - אשר הונו מוערך בלמעלה מ-200 מיליארד דולרים.

"זו אדמתנו": פוטין הכריז על סיפוח המחוזות הבדלניים באוקראינה
רוסיה ממשיכה בהפגזות נרחבות באוקראינה: "התקפה מסיבית מאוד, נהרגו פה אנשים"

אמש (שבת) הוא הציג עמדה שונה לחלוטין - כאשר הצהיר בציוץ שפרסם כי ימשיך לממן את הפרויקט. "לעזאזל עם זה. אפילו שפרויקט Starlink ממשיך להפסיד כסף, וחברות אחרות מרוויחות מיליארדי דולרים מכספי משלם המיסים, אנחנו נמשיך לממן את הממשל האוקראיני בחינם", כתב. אחד המגיבים לו הזכיר כי "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות", ומאסק השיב: "למרות זאת, אנחנו עדיין זקוקים למעשים טובים".

זו אינה הפעם הראשונה שמאסק מעורר סערה בנושא אוקראינה, שכן בתחילת החודש הוא פרסם סקר בחשבון הטוויטר שלו, בו הציג בפני עוקביו שתי תוכניות אפשריות לסיות המלחמה באוקראינה. אחד הרעיונות שלו, כלל קיום בחירות בפיקוח האו"ם בארבעת המחוזות שסופחו לרוסיה, לאחר ביצוע של "משאל עם"- והדגיש כי "רוסיה תצא מהאזורים הללו במידה וזה יהיה רצון העם". הרעיון השני, כולל בין היתר את הפיכת חצי האי קרים לאזור הנמצא באופן רשמי בשליטת רוסיה, הבטחה של אספקת מים למקום והישארות אוקראינה "נייטרלית". 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכריז על סיפוח השטחים האוקראינים. צילום: רויטרס

ההצעות הללו עוררו ביקורת רבה ברחבי העולם, כאשר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיב בסקר משלו: "איזה אילון מאסק אתה אוהב יותר - זה שתומך באוקראינה או זה שתומך ברוסיה". נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה צייץ: "אילון מאסק היקר, כאשר מישהו מנסה לגנוב את הגלגלים של הטסלה שלך - זה לא הופך אותו לבעלים החוקיים שלה או של הגלגלים, אפילו שנטען כי שניהם הצביעו בעד". במקביל, השגריר היוצא של אוקראינה בגרמניה שיגר תגובה פחות דיפלומטית, כשכתב "לך לעזאזל, זו התשובה המאוד דיפלומטית שלי אליך אילון מאסק".

מאסק לא ויתר והעלה רעיון נוסף - לתת לאנשים המתגוררים בדובנאס ובחצי האי קרים להחליט בעצם לאיזה מדינה הם רוצים להיות שייכים. הוא המשיך וציין כי לא אכפת לו אם הצעתו "לא פופולרית", וטען כי אכפת לו מכך ש"מיליוני אנשים עשויים למות לחינם - עבור תוצאה זהה במהותה. אוכלוסיית רוסיה גדולה פי 3 מזו של אוקראינה, כך שניצחונם במלחמה אינו סביר. אם אכפת לך מאוקראינה - תנסה להשיג שלום".