בעוד שכמעט בכל רכב שמגיע לארץ יש מערכות בטיחות מצילות חיים, מבלימה אוטונומית ועד למערכות התראה על סטייה מנתיב והתנגשות, רוכבי האופנועים ממשיכים להיות מופקרים. על פי עמותת אור ירוק, 86 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 לעומת 68 רוכבי אופנועים וקטנועים שנהרגו בשנת 2020 – עליה של 26%. שנת 2021 הייתה שנת שיא במותם של רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים משנת 2003 (השנה שבה יש נתונים זמינים של הלמ"ס). 51 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו מתחילת שנת 2022 בתאונות דרכים – יותר מהרוג אחד בכל שבוע.

ישראל, אומת הסטארט אפ, התגאתה באקזיט הגדול אי פעם. חברת מובילאיי, שפיתחה מערכות הגנה לרכב, נמכרה תמורת סכום פנטסטי של 15 מיליארד דולר. עסקה זו, שהייתה גבוהה מכל עסקה אחרת בתחום ההייטק, הובילה למסקנה כי אכן יש בעולם שוק לא מבוטל לטכנולוגיות רכב. על רקע זה קמה רייד ויז'ן הישראלית (Ride Vision), שפיתחה מערכת התרעה לרוכב מפני התנגשות, דומה למובילאיי רק מותאמת רכב דו-גלגלי.

החברה, הפועלת מהרצליה פיתוח, כבר הצליחה לפרוץ לעולם ולאחרונה אף חתמה על עסקה גדולה עם היצרנית ההודית "ספראק מינדה", לפיתוח וייצור גרסה מוזלת למערכת שלה עבור השוק המקומי שם. הודו, חשוב לציין, היא כיום השוק הגדול בעולם כיום לדו-גלגלי, עם 210 מיליון אופנועים וקטנועים ו-57 אלף רוכבים הרוגים בשנה. הרגולציה ההודית צפויה לחייב התקנה של מערכות כאלה בניסיון להקטין את הקטל בקרב הרוכבים – קטל עצום בכל ממד. לכשיתקבל אישור זה, החברה הישראלית רייד ויז'ן, כבר תהיה נטועה עמוק בשוק ההודי ותהיה מוכנה לאספקה מיידית. 

למרות הנכונות לאמץ טכנולוגיה זו בעולם, בישראל דווקא לא ממהרים. המערכת שפיתחה החברה, שהוקמה בידי אורי לביא וליאור כהן, מתבססת על מצלמה, כמו מובילאיי, ומסמנת את האזהרות לרוכבים בעזרת מחוונים עדינים המותקנים על גבי המראות. אלפי מערכות כבר הותקנו בכלים שנעים בעולם. 

"קשה שלא להיות מתוסכל מהעובדה שמערכות שפותחו בישראל, הוכחו כיעילות, לא מקבלות יחס זהה בישראל", אומר אורי לביא, מנכ"ל ומייסד רייד ויז'ן. "אני רוכב דו גלגלי והתחושה היא קשה מאוד. נראה כי לאן שלא נסתכל, רוכבי האופנועים מופקרים – מעלויות ביטוח גבוהות, חוסר טיפול בתשתיות, מהיעדר חינוך של נהגי הרכב הארבע גלגלי ועד להטמעה של מערכות בטיחות. בינתיים, במקום לעודד, יש תחושה של קושי שנוסף על קושי, וזה חבל". 

הבשורה, גם אם לא תגיע מהרגולטור, ייתכן תגיע דווקא מהשטח. לאחרונה חברת "ביטוח ישיר", מחברות הביטוח הגדולות בישראל, ערכה פיילוט בקרב רוכבים בגילאים שונים ועל כלים שונים, שהעלה שביעות רצון גדולה של הרוכבים מאופן הפעולה של מערכות הבטיחות של רייד ויז'ן, והיכולת שלה להגדיל את המודעות של הרוכבים לסכנות מקדימה ומאחורה. הפיילוט הראה במעל ל-92% מהמקרים הפחתה של מהירות הרוכב בעקבות התרעות ההתנגשות הקדמית של ריידויז׳ן.

רוכב אופנוע, אילוסטרציה (צילום: ''רייד ויז'ן'')
רוכב אופנוע, אילוסטרציה (צילום: ''רייד ויז'ן'')

מחקר של אוניברסיטת פירנצה הראה שהורדה של 10 קמ"ש ממהירות דו-גלגלי טרם תאונה מנמיכה את הסיכוי לתאונה קשה ב-25%. על רקע זה, יזמה ביטוח ישיר, הנחה של 20% בפרמיית הביטוח למי שיבחר להתקין מערכות בטיחות באופנוע שלו. 

"אי אפשר להמעיט בחשיבות של המהלך של ביטוח ישיר", מדגיש אורי לביא. "מדובר בצעד אמיץ וחשוב ששם את רוכבי האופנועים במרכז ומסייע בתמרוץ פעיל של רוכבים לשמור על עצמם וכך גם לחסוך בפרמיית הביטוח".

לצד העבודה מול חברות הביטוח, רייד ויז'ן גם עובדת ישירות מול יצרני האופנועים על מנת שמערכותיה גם יותקנו באופנוע כבר בפס היצור – מה שיהפוך את המערכת לחלק אורגני מהאופנוע. 

וכמה עולה להתקין מערכת כזו באופן עצמאי?

לביא: "מערכת בסיסית של רייד ויז'ן, הכוללת הקלטת וידאו אוטומטית, התרעת התנגשות קדמית, התרעת אי-שמירת מרחק, התרעת שטח מת ועקיפה מסכנת, עולה בארץ 2,490 שקלים לפני התקנה. עבור מערכת פרו שהינה מערכת מתקדמת יותר משלמים 2,990 שקלים לפני ההתקנה. במערכת פרו יש ארבע יכולות נוספות: סנכרון אוטומטי של נסיעות לאפליקציה, צפייה בווידאו בסטרימינג ישירות לנייד ללא הצורך להוריד אותו קודם וגזירת קטע וידאו קצר לצורך הורדה כדי שחלילה במקרה של תאונה יישמר קטע הווידאו של התאונה בכספת דיגיטלית ללא סכנת מחיקה.

אחד הדברים שמתסכלים לא מעט רוכבים, זה שלמרות שכנהג שמתקין מערכת מובילאיי במכונית משומשת מקבל הנחה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי, מה שמממן 75% מהעלות שלה, רוכבים עדיין לא מקבלים הטבה על התקנת מערכות התרעה לאופנועים. הנחה בעלות ביטוח החובה היקר (החל מ-4,000 שקלים בשנה לרובם) יכולה להיות משמעותית יותר לרוכבים, בוודאי כאשר כ-40% מהם נוסעים ללא ביטוח בגלל עלותו הגבוה בהרבה מאשר במכוניות.

אבל כל שינוי בנוסחת ביטוח החובה מחייבת חקיקה של הכנסת, שמתפקדת כיום חלקית בין בחירות לבחירות. חברות הביטוח זקוקות לאישור הרשות כדי להציע בעצמן הטבות לרוכבים, וזו לא ממהרת ליזום הטבות שבסמכותה (במקרה של דו״ג ביטוח צד ג' וביטוח מקיף). כך שבפועל, מעט מאוד מהרוכבים עושים ביטוח מקיף, אבל רבים מוסיפים ביטוח צד ג'. גם משרד התחבורה, שקידם בעבר את מובילאיי בצורה אגרסיבית, לא ממהר להציע הטבות דומות לרייד ויז'ן. 

אז מה צופן העתיד?

לביא: "אני אופטימי ומקווה שהמדינה גם היא תרים את הכפפה. אם לא הייתי אופטימי לא הייתי יזם. אני מאמין שהשוק יתעשת, ושהרגולטור, במקרה זה הממשלה, תפנים כי הגנה על רוכבי האופנועים היא כורח המציאות והעלות תאונות דו״ג למדינה שמסתכמת בשני מיליארד שקלים בשנה, נופלת בהרבה בעלות הטיפול הרפואי בפצועים הרבים, והסבל למשפחות ההרוגים".