שנת הלימודים האקדמית כבר החלה ובשבועות האחרונים אנחנו רואים אינפלציה של פרסומים והבטחות לגבי הדבר שכל סטודנט צריך: מחשב חדש. אלא שהמציאות ב־ 2022 קצת מתעלמת מכך שלא רק סטודנטים ותלמידי בית ספר משתמשים במחשב. גם בני גיל הזהב מוצאים את עצמם שעות מול הפייסבוק והרשתות החברתיות, ובכלל כמעט כל אדם על הפלנטה, שעובד מאז הקורונה במודל היברידי ומהבית, גם אם לא בהייטק, זקוק למחשב.

את הכתבה הזו יצרנו מתוך צורך אישי, אחרי שכמה אנשים בני 45־50 שעובדים כמעט רוב שעות היממה מול מחשב, בקיאים בתוכנות הבסיסיות, אך מוצאים את עצמם נבוכים מול ההיצע בכל פעם כשהם נאלצים לרכוש מחשב חדש (עצמאים, זה בדיוק הזמן לעשות את זה), מתלהבים לעתים ממחירים זולים, ובסוף מתאכזבים. אז מכיוון שבניגוד לטלפונים סלולריים, מחשב אנחנו לא בדיוק מחליפים בכל פעם כשיוצא דגם חדש, החלטנו לפרק היטב את האותיות הקטנות ולסייע למי שלא גיימר או סטודנט או הייטקיסט לבחור מחשב חדש. כמובן, אין לראות בהמלצות כאן המלצה על חברה מסוימת, כפי שתבינו בהמשך - כולן כמעט מספקות אותו הדבר עם שינויים קלים.

לא להתפזר

את השיחה הראשונה אני עושה עם צבי קצבורג, מי שהיום הוא הבעלים של אתר "החתול הטכני" ועורך האתר "TGspot" ובעברו גם עבד בחנויות מחשבים וכבר מכיר את כל הטעויות שקונים פוטנציאלים עושים.

צבי, הצילו.
"קודם כל אני אשאל אותך עבור מה את צריכה את המחשב. זו שאלה טריוויאלית, אבל מתשובתך מיד תביני את הטעות ש־80% מהאוכלוסייה עושה".

אני צריכה משהו נייד, קל, סוללה חזקה, וורד וחיבור רשת, ושיהיה לא יקר.
"כבר הלכת רחוק מדי והתפזרת".

תסביר לי.
"תראי כמה דברים זרקת לסל הראשון שלך עוד לפני שהלכת לחנות ואת כבר הולכת לאיבוד. מושך אותך מחיר, משקל, שימוש, אבל קודם כל את צריכה לשאול את עצמך האם את צריכה את המחשב הזה לכל היום? האם את ניידת או עובדת רוב הזמן מהבית? האם את רוכשת מחשב שיהיה עבורך בלבד או עוד מישהו מבני הבית משתמש בו? האם את מעוניינת להשתמש בו כתחליף לטלוויזיה? האם את זקוקה לסאונד מסוים, משחקים?"

קצבורג מסביר שאחרי שמגדירים פונקציה לשימוש, צריך, וליתר דיוק, חובה להסתכל על המחיר. "במשך שנים מכרתי מחשבים ואחת השאלות הלא נכונות שהיו שואלים אותי היא 'מהו המחשב הכי טוב ב־4,000 שקל'. זה משפט שאסור להגיד כי אין לזה סוף. את צריכה מחשב שישרת אותך לפונקציות מסוימות, ואם את רוצה להתפנק את יכולה גם ללכת על דק, קל, גודל מסוים וכו'".

אל ההדרכה המהירה שלי לרכישת מחשב, מצטרף טימור בריטבה, מנהל מוצר למגזר הצרכני בלנובו שמסביר על היקף ההיצע. "יש המון דגמים של מחשבים בכל החברות, בכל רגע נתון יוצאים דגמים ולצרכן שצריך לבחור רק חתן או כלה אחת זה מורכב. למישהו בתחילת הדרך זה קצת כמו לבחור סמארטפון, אלא שחברות הסלולר עושות לנו חיים קלים מבחינת היצע ובחירה, במחשבים יש יותר משחק עם כל מיני פונקציות".

טימור בריטבה (צילום: מיכה לובטון)
טימור בריטבה (צילום: מיכה לובטון)

אם אני צריכה משהו פשוט יחסית, אבל עובדת רק על מחשב, אני לא מעצבת גרפית אבל מתניידת המון. האם כל המספרים והאותיות של המעבדים צריכים לעניין אותי? עד כמה זה באמת חשוב?
בריטבה: "זה הכי חשוב, המעבד הוא הליבה, הוא מה שנותן לך את היכולות הגרפיות, את המהירות. הג'יגה (16 ג'יגה כסטנדרט) הוא מה שמאפשר לך לעשות את הפעולות במקביל, לפתוח תוכנות גרפיקה או משחק או מסכי כרום פתוחים, יוטיובים. וגם כמובן, יש את העניין של כמה זמן את מבלה מול המחשב בסופו של דבר".

אבודים במעבדים

בכל הנוגע למעבדים, תנשמו רגע עמוק וקחו טיפ: שימו לב למספרים. מעבדים מגיעים בדרך כלל עם הסימון CORE I3, I5, I7, I9, ככל שהמספר יותר גבוה כך המעבד חזק יותר ומתאים יותר לגיימרים, למעצבים גרפיים וכיוצ"ב. מבחינת זיכרון, אם אתם כמוני, אנשים מן היישוב, אין לכם מה לחפש עם יותר מ־16 ג'יגה ואחסון 512. פשוט כי חבל על הכסף.

האם אני צריכה בהכרח לקנות את המעבד החדיש ביותר? קצבורג אומר שלא, אבל גם לשים קו אדום.
"במעבדים אין הרבה חוכמות, אחד הדברים הבטוחים שאני יכול לומר לך על תחום המחשוב הוא שאם זה יותר יקר, זה כן יותר טוב. יש למחשב יותר עוצמה, יותר זיכרון. אם את צריכה מסך K4 ולא רק HD, אז זה מה שאת צריכה. מצד שני, מבחינת מעבדים כמה שהדור יותר חדש הוא גם יותר יקר. דור 12 של אינטל הוא החדיש, אבל בשוק יש גם דור 11 ודור 10, ואת בהחלט יכולה להחליט שבשימושים שלך את יכולה להסתפק בדור אחד אחורה".

בסך הכל, הדור הלפני האחרון היה הכי טוב בשנה שעברה אז מה בעצם ההבדל?
"זה מה שקרה בקורונה למשל, היה מחסור במחשבים חדשים. עם זאת, לא הייתי הולך על הכי נמוכים, לא הייתי יורד מדי כי הפער בין הביצועים במקרים מסוימים עשוי להיות גדול מדי. בסוף, את רוצה שזה יהיה מהיר, שאת פותחת כמה טאבים ונעה ביניהם בקלות, שאת שולחת מייל את רוצה שהוא יעבור מיד. אנחנו מחליפים מחשב בממוצע בכל 3־4 שנים, אם את קונה שנה אחורה את קונה גם שנה אחורה ביכולות, וזה בסדר. את רק צריכה לוודא שזה מתאים לצרכים שלך".

ברטיבה מוסיף על כך שיש אנשים שמעוניינים לחבר למחשב את הטלפון למשל, "את רוצה שהוא יהיה מותאם עד כמה שאפשר לטכנולוגיות, ומי שרוצה ליהנות מהטכנולוגיה העדכנית והחדישה ביותר שווה לו להשקיע במעבד חדש". עוד סוד קטן, והוא שאחרי שם המעבד מופיע מספר, שהתחילית שלו 10, 11 או 12 מעידה בעצם על שנת הייצור. לפעמים, אם אנחנו רואים מחשבים זולים מדי ותוהים מדוע, זה המספר שאנחנו צריכים לחפש.

באתי בגלל המחיר

אל תתרגשו מהמחיר. זאת אומרת, הנטייה של כולנו לחשוב שאם המחשב זול יחסית הוא גרוע, היא מוטעית מיסודה. נכון שיש תמיד יותר טוב, אבל אם יש לנו תקציב מסוים אנחנו בהחלט יכולים לרכוש מחשב הולם ב־2,800 שקל ואם נשקיע עוד קצת גם ב־4,500 שקל נמצא מחשב מצוין שישרת אותנו שנים.

ברטיבה: "הרבה פעמים מה שמייקר את הדגם זה הפונקציות הקטנות הנוספות, מסך מגע, מקלדת מוארת, מסך עם בהירות גבוהה כזה שיכול מאוד להיות נחוץ במקרה ועובדים בחוץ עם אור שמש למשל. דברים נוספים שמייקרים הם הדגמים, עד כמה הם פרימיום מבחינת גימורים, חומרים יוקרתיים. וכאן זה עניין של בחירה גם כן. הטיפ הכי טוב שאפשר לתת הוא להתחיל מהצורך, מהתקציב, ואז לראות איפה עוד אפשר להתפנק".

קצבורג מוסיף שבכל הנוגע לרכישת מחשב לא צריך להתמהמה מדי. "אל תתייעצי עם יותר מדי אנשים ותשוטטי ביותר מדי פורומים. אם תתחילי לשאול עשרה אנשים את תלכי לאיבוד גם כן. תסמכי על מישהו או מישהי שלהם יש צרכים דומים לשימוש שלך ופשוט תעשי את הבחירה. אם את לא גיימרית ואת מעדיפה לרכוש מחשב אונליין, תורידי בשורות החיפוש קודם כל את כל המחשבים עם כרטיסי המסך המיוחדים, את ה־K4 אם את לא מעוניינת בכך, וכך על דרך האלימינציה תגיעי לחיפושים המדויקים ביותר עבורך".

אחת השאלות שמטרידות אותי תמיד היא אם ההבטחה על סוללה שעובדת יום שלם היא אכן משהו שאפשר להישען עליו, או שלנצח נידונו כל יושבי המחשבים בבתי הקפה להילחם על נקודת החשמל האחרונה. גם כאן, לצמד המומחים שלנו היו תשובות שהפתיעו אותי. ברטיבה מסביר שאורך חיי הסוללה שייכים לנתוני מעבדה. "יש מעבדים לא חסכוניים בסוללה שנותנים ביצועים חזקים יותר ויש כאלה שכן. גם כאן, מכשיר שמתאים לאחד לא בהכרח יהיה מועיל למישהו אחר".

קצבורג מוסיף שאם אתם מאלה שמכורים לעניין ורוצים לסחוט את הביצועים הטובים ביותר של המחשב, קחו בחשבון שזה מקצר חיי סוללה ולא מתאים לכולם. "את זה אגב, את ספציפית לא רוצה לעשות. זה לא שהמחשב יפסיק לעבוד לך אחרי 3 שנים אבל כן, אם המערכת מתחממת גם הסוללה תיגמר מהר יותר. יכול להיות שתעדיפי מחשב יותר קטן שצורך פחות. אגב, חשוב לומר שלגודל הסוללה אין קשר לביצועים. אני יכול לומר שבבדיקות שעשינו ואני עושה הרבה, בעומס עבודה רציף בלי הפסקה של עבודה המחשבים הטובים מחזיקים 6 שעות. ברצף. אין אחד שעובד בלי הפסקה אז זה מגיע ל־12, אבל אם את באמת עובדת בלי הפסקה זה ככה".

לקראת סיום, ואחרי שהתוודיתי שפעם התפתיתי לרכוש מחשב זול מאוד מחברה נחשקת בלי מערכת הפעלה, וחשבתי ש"אסתדר לבד", שגם המומחים כאן ממליצים לא להתפתות לזה, ואם כבר לוותר על טאץ' או דברים אחרים פחות פונקציונליים כדי להוזיל את המחיר. ברטיבה: "מי שעושה את זה וחושב שהוא חוסך, מסתכן בזה שאולי הוא לא יגיע למיטב הפונקציות שלו במידה והוא עושה זאת בצורה לא נכונה".

קצבורג מוסיף כי גם לגבי החברות אין כל כך הרבה הבדלים משמעותיים: "יהרגו אותי החברים שלי, אבל בגדול החברה עצמה פחות חשובה לקהל המיינסטרים במכנה הרחב, ולהוציא רגע את הצרכים למעצבים, סאונד וכיוצ"ב, בסופו של דבר מעבד CORE I7 עם כמות זיכרון דומה ואחסון דומה בכל המחשבים, אולי אצל אחד הסאונד יותר טוב ואצל האחר הנראות, אבל בגדול בזמנו כשבדקנו 25 נטבוקים באותו מפרט, הם היו כמעט זהים לחלוטין".