Google תקדיש היום (ראשון) את Google Doodle ליוצרת הקולנוע והשחקנית רונית אלקבץ ז״ל, לציון 58 שנה להולדתה. הדודל של אלקבץ יחליף את הלוגו של מנוע החיפוש של Google, כך שכל מי שיבקר באתר בישראל ובצרפת לאורך כל היום ייחשף לאיור של אלקבץ, שנוצר על ידי האומנית הישראלית מאיה שלייפר.

האיור מציג את דמותה של אלקבץ ככוכבת הקולנוע שהייתה לצד עבודתה פורצת הגבולות גם מאחורי המצלמה, כמי שכתבה, ביימה והפיקה את טרילוגיית הסרטים ״ולקחת לך אשה״, ״שבעה״ ו״גט - המשפט של ויויאן אמסלם״. 

בטקסט שנלווה לדודל נכתב: ״לטרילוגיה הייתה השפעה אדירה על החברה והקולנוע הישראלי כמי שהביאה למסך ייצוג אותנטי של משפחה מזרחית וכמי שקידמה את מאבקן של נשים עגונות להשיג גט במערכת המשפט הרבנית״.  

רונית אלקבץ (צילום: אריק סולטן)
רונית אלקבץ (צילום: אריק סולטן)

כמו כן, לרגל פרסום הדודל ביקשו ב-Google מהאנשים הקרובים ביותר לאלקבץ לענות על השאלות שנשאלות עליה הכי הרבה ב־Google. התשובות הועלו בסרטון מרגש בהשתתפות קרן מור, מנשה נוי, יעל אבקסיס, אוולין הגואל, שלומי אלקבץ, גלית כחלון וזיו קטנוב.

אלקבץ, שהלכה לעולמה ב־2016 בגיל 51 לאחר מאבק במחלה קשה, הייתה מועמדת ל־13 פרסי אופיר, לגלובוס הזהב ולעשרות פרסים בפסטיבלים ברחבי העולם. היא גם זכתה באות לגיון הכבוד של ממשלת צרפת, העיטור הגבוה ביותר, על תרומתה לתרבות הצרפתית. בשנת 2015 מונתה לנשיאת חבר המושבעים בשבוע המבקרים של פסטיבל קאן. 

שלומי אלקבץ, בימאי, מפיק, שחקן ואחיה של רונית: ״אנחנו רגילים  לחפש תשובות על מסך הבית הלבן והנקי של Google, וכשהוא משתנה פתאום וקורץ לך, זה הופך לאנושי ומרגש. אני חושב שרונית הייתה מתרגשת מהמחווה הזאת בישראל ובצרפת, שתי מדינות שהיא חיה ויצרה בהן. הקולנוע של רונית, התפקידים שיצרה, תמיד ייצגו את השאיפה שלה לדבר בעבור נשים, בעבור תיקון ושוויון. ואני חושב שמי שיפגוש אותה על מסך הבית שלו ביום ראשון, ישמע אותה שוב. לחשוב שמיליוני אנשים באירופה ובישראל יזכרו בה ובערכים האלו, או יכירו אותה בפעם הראשונה, זה דבר אדיר״.  

ברק רגב, מנכ״ל Google ישראל: ״לצד החגיגה של הכישרון הייחודי של רונית אלקבץ ז״ל, הדודל שאנחנו מפרסמים היום בישראל ובצרפת הוא תזכורת לתעוזה שלה ולמורשת החשובה שהשאירה מאחוריה כמי שכתבה, ביימה ושיחקה את המאבק של נשים לחירות ושוויון. הדודלים שלנו נועדו להאיר זרקור על אנשים יוצאי-דופן וגם לשמח אנשים בעת הביקור שלהם ב-Google, ואני בטוח שמיליוני ישראלים וצרפתים ישמחו לחגוג את יום הולדתה של רונית״.

בין הנשים שהונצחו באמצעות דודל בעבר ניתן למצוא את האמנית פרידה קאלו, הזמרות אלה פיצג׳רלד ואום כלתום, המדענית מארי קירי והשחקנית אודרי הפבורון.