חברת Neuralink שבבעלות המיליארדר אילון מאסק עומדת בפני חקירה פלילית בחשד להפרת זכויות ופגיעה בבעלי חיים, כך דווח הבוקר (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. זאת, על רקע תלונות של עובדי החברה על כך שהיא האיצה ניסויים בבעלי חיים וגרמה למותם של רבים.

מקורות המעורים בפרטים מסרו כי המפקח הכללי של משרד החקלאות פתח בחודשים האחרונים בחקירה הפדרלית לאור בקשתו של התובע הפדרלי. עוד מסרו כי החקירה התמקדה עד כה בהפרות של חוק צער בעלי חיים, המסדיר את אופן הטיול והניסויים של החוקרים בבעלי החיים. החקירה הגיעה בזמן ההתנגדות הגוברת של עובדי החברה לניסויים שמבצעת בבעלי החיים, כולל תלונות על כך שהמנכ"ל מאסק לחץ להאיץ את המחקר, והוביל לניסויים כושלים. זאת, על פי סקירה שערה סוכנות הידיעות רויטרס, ובה הוצגו מסמכים וראיונות עם יותר מ-20 עובדים.

הקופים במעבדה של אילון מאסק (צילום: University of Wisconsin-Madison)
הקופים במעבדה של אילון מאסק (צילום: University of Wisconsin-Madison)

עוד נמסר, כי על פי חלק מהעובדים, הניסויים הכושלים הביאו לכך שהם חזרו על עצמם והגדילו את מספר בעלי החיים שנהרגו. מסמכי החברה שנחשפו כוללים מכתבים שנחשפו בעבר, כמו הקלטות, מצגות ודוחות. עם זאת, התקנות בארה"ב אינן מגבילות על פי חוק את מספק בעלי החיים שניתן להשתמש בהם לצורך מחקר, מה שמותיר את החוקרים להחליט בעצמם מתי וכיצד להשתמש באותן בעלי החיים בניסויים.

על פי המסמכים, כ-1,500 בעלי חיים הומתו במהלך הניסויים, בהם 280 כבשים, חזירים וקופים. זאת, על פי הרישומים שנבדקו על ידי רויטרס. המקורות תיארו את הנתון כ"הערכה גסה", מכיוון שהחברה לא שמרה על תיעוד מדויק של מספר בעלי החיים שבהם היא ביצעה ניסויים, טרם מותם.

כזכור, מייסד טסלה ובעלי טוויטר, חשף ביום חמישי האחרון כי חברת Neuralink שבבעלותו תתחיל לפתח שבבים שיושתלו במוח, וכי בחצי השנה הקרובה תתחיל בניסויים בבני אדם. באירוע ההשקה הוצג סרטון שלדבריו של מאסק הציג קוף שמשתמש בשתל מוח כדי לשלוט בסמן ולהקליד במחשב.

אילון מאסק (צילום: רויטרס)
אילון מאסק (צילום: רויטרס)

"הרבה פעמים אנשים חושבים שהם לא באמת יכולים לעבוד ב- Neuralink כי הם לא יודעים כלום על ביולוגיה או איך המוח עובד", אמר מאסק, והוסיף כי "הדבר שאנחנו באמת רוצים להדגיש כאן הוא שאתה לא צריך כי כאשר אתה מפרק את הכישורים הדרושים כדי לגרום ל-Neuralink לעבוד, זה למעשה הרבה מאותן כישורים שנדרשים כדי לגרום לשעון חכם או לטלפון מודרני לעבוד".  

מאסק השיק את Neuralink לפני יותר מחמש שנים במטרה לפתח טכנולוגיות שיכולות לשפר את הקשר בין בני אדם למחשב באמצעות השתלת שבבים במוחם של אנשים. החברה ניסתה עד כה רק על בעלי חיים.