לקראת מהפכה: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן השיקה הבוקר (שני) באופן רשמי את מאגר “אל תתקשרו אליי”. מדובר כאמור, בשירות חדש המגיע כחלק מחוק הגנת הצרכן ומטרתו היא למנוע קבלת שיחות שיווקיות החל מכניסת החוק לתוקף עם תחילת 2023. המשמעות היא, כי משווקים יהיו 15 ימים מרגע הוספת מספר הטלפון של הצרכן למאגר החדש, על מנת להפסיק להתקשר אליו.

מדובר בשירות ללא עלות, שמטרתו היא לצמצם את השיחות שכל אחד ואחת מאיתנו מקבלים מדי יום. מדובר במימוש של תיקון לחוק הגנת הצרכן, שנחקק לפני כשנתיים - ויישומו התעכב עד כה. המאגר הוא מסד נתונים שמאפשר לצרכנים לרשום את מספרי הטלפון הנייד והנייח שלהם, ולאחר אימות קצר - המשווקים יפסיקו להתקשר ו/או לשלוח להם פקסים. 

עם זאת, המאגר לא יכול למנוע את כל השיחות המטרידות - כאשר ישנם מספר סייגים:

  • עסקים הפונים לצרכנים לאחר שהצרכן ביקש מהעסק לחזור אליו באמצעות שיחה – נטל ההוכחה על העסק.
  • עסקים הקשורים לצרכן בעסקה מתמשכת (אספקת גז לדוגמה) הפונים לצרכן בתקופת העסקה ולגבי אותה העסקה, אך לא עבור עסקה אחרת או הארכת העסקה הקיימת (אלא אם ביוזמת הצרכן) – נטל ההוכחה על העסק.
  • עסק שהצרכן נתן הסככמה מפורשת ונפרדת לפניה שיווקית, וזאת בתנאי שההסכמה לא הושגה בשיחת טלפון. יש צורך באישור יעודי בכתב על האישור, כאשר תוקפו הוא לשנה לכל היותר עם אפשרות להארכה בשנה כל פעם או סיום במידה והצרכן חזר בו מהסכמתו.
  • צרכן שפנה מיוזמתו לעוסק ונתן לו הסכמה מפורשת לפנייה שיווקית מאותו עוסק. ההסכמה תהיה בתוקף לשנה, אולם הצרכן רשאי לחזור בו מהסכמתו בכל עת. נטל ההוכחה – על העוסק.

כאמור, המשווקים נדרשים לזהות את רישום המספרים ולהפסיק לפנות לצרכנים המופיעים במאגר, ובמידה ויתעלמו - הם יהיו חשופים לעיצומים כספיים בסך עשרות אלפי שקלים. הצרכנים יוכלו להתלונן על עסקים באמצעות טופס שמופיע באתר הרשות.

כך תוכלו להסיר את עצמכם מהמאגרים: ניתן לפנות באמצעות טופס מקוון שמופיע באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, או באמצעות פנייה דרך הוואטסאפ. החוק ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023.

השרה לשיוויון חברתי, מירב כהן, התייחסה לדברים והסבירה בשיחה עם ענת דוידוב: "אסור לפנות בהצעות שיווקיות למי שנמצאים במאגר, ומי שיעשו זאת - עלולים לחטוף עיצומים כספיים. הרשות לסחר הוגן תאכוף את זה מחודש ינואר וקבענו בחקיקה עיצומים כספיים מאוד משמעותית". 

עוד הוסיפה ב-103FM: "אפשר גם לשלש את הקנס. החקיקה מתבססת על חקיקה של מודלים גדולים שלמדנו בעולם, אנחנו מצטרפים למדינות אחרות. בחלק מהמדינות ברירת המחדל היא שכולם במאגר, ומי שרוצה שיפנו אליו צריך לבקש".