שנת 2022 קרבה לסיומה, ואי אפשר לסכם אותה ללא התייחסות לאפליקציית קטעי הוידאו שכבר מזמן הפכה לתופעה חברתית אדירה וחסרת מעצורים - הטיקטוק.

טיקטוק, שבתחילה שימשה בעיקר בני נוער וצעירים ברחבי העולם כרשת ליצירת קטעי וידאו קצרים מקוונים, ממשיכה לצבור תאוצה, להרחיב את תחומי עניינה ולהוביל מגמות חדשות. ב-2022, ניכר כי ההשפעה התרבותית והכלכלית של הרשת הגיעו לשיאים חדשים. אחת הדוגמאות לכך הינה תופעת המסחר הקהילתי. בנוסף, טיקטוק ביססה את מעמדה כמובילה תרבותית בישראל; לראשונה הושק השנה בלעדית שיר בטיקטוק - "פעמון" של נועה קירל, שזכה ל-106 מיליון צפיות והפך לאחד מלהיטיה הגדולים. וזה לא נגמר שם - גם הסדרה "טוקטוק" שהופקה בשיתוף Paramount Israel, שודרה בפלטפורמה במקביל לשידורה בטלוויזיה.

"בשנה האחרונה ראינו את כוחה של טיקטוק לשנות את המציאות בכל מגזרי התרבות". אומר על התופעה אסף שגיא, ראש חטיבת הגיימינג של טיקטוק העולמית ועד לאחרונה מנהל הפעילות של טיקטוק בישראל. "תופעת המסחר הקהילתי שצמחה יחד עם טיקטוק והביאה למספרים
חדשים שלא הכרנו. נוצר קשר ישיר בין כוכבי תרבות לקהלים שלהם והתפתחו אינספור דרכים חדשות ויצירתיות של מותגים לספר את הסיפור שלהם".

אביעד רוזנבוים, מנהל פעילות התוכן של טיקטוק בישראל, ממשיך ומספר על הפסגות התרבותיות שנכבשו השנה: "בין ההישגים שלנו היו חסות ראשונה בעולם הספורט על ליגת העל בכדורגל ושיתוף פעולה עם מנהלת הליגות בכדורגל, שיתוף פעולה ראשון עם גלגלצ, תחנת
הרדיו המואזנת בישראל, בהפקת מצעד שנתי משותף והשתתפות במצעד הגאווה של ת"א לראשונה עם משאית של טיקטוק והפקת שיר הגאווה הרשמי של האירוע, בביצוע דנה אינטרנשיונל וסמנת'ה פוקס. טיקטוק מעצבת את התרבות הישראלית בכל תחומי החיים שלנו כאן".

בנוגע לבטיחות המשתמשים באפליקציה, טוענת ג'ולי בלנקורט, ראש תחום מדיניות בטיקטוק, כי במהלך השנה האחרונה הפלטפורמה המשיכה לאמץ מדיניות נוקשה כלפי שנאה, שיימינג ובריונות. היא מרחיבה כי מיושמת מדיניות גיל (+13) ומתבצע שימוש בכלים טכנולוגיים על מנת לזהות תכנים שאינם ראויים, או משתמשים הנוקטים בפעילות שאינה עולה בקנה אחד עם המדיניות המותרת. לדבריה: "טיקטוק מזהה תכנים פוגעניים ומסירה אותם תוך פחות מ-24 שעות בממוצע, כשבסך הכול שיעור הסרטונים שהוסרו מהפלטפורמה על רקע אופי פוגעני עומד על פחות מאחוז אחד". בנוסף, בלנקורט מתארת תוכנית חדשה - "תוכנית השותפים", שיצאה לדרך השנה ומהותה יצירת קשר ישיר עם עמותות כמו איגי, ער"ן, יד ושם ועוד, לטובת חיזוק המימד הקהילתי וסיפוק פלטפורמה בטוחה למגוון משתמשים מכלל האוכלוסיות.

ועכשיו בנתונים:

האמנים הישראלים המובילים בטיקטוק:
 
1. נועה קירל
2. אבי אבורומי
3. אנה זק
4. אגם בוחבוט
5. מרגי

רשימת יוצרי התוכן בקהילה הישראלית לפי כמות עוקבים:
 
1. ארתור אדלינד - 11.5 מיליון 
2. אביתר עוזרי - 9.8 מיליון
3. אור זוטי - 7.6 מיליון
4. שחר ליבנה - 4.3 מיליון
5. דניאל בראון - 3.6 מיליון

ההאשטאגים הישראלים הרשמיים המובילים:
 
#לומדים_עם_טיקטוק
#מיוזיקטוק
#בוקטוק
#מבשלים_עם_טיקטוק
#פודטוק

ומבחינת ההשפעה החברתית של הפלטפורמה:

- 67% מהמשתמשים בפלטפורמה העידו שגילו מוצרים ומותגים חדשים בטיקטוק.
- כמעט שלושה מכל ארבעה (72%) משתמשים בארה"ב אומרים שהם לקחו לתשומת ליבם ביקורות של יוצרים שהם סומכים עליהם בטיקטוק - יותר מאשר בכל פלטפורמה אחרת.
- מחצית (50%) מחברי קהילת טיקטוק אומרים שהיא משפרת את מצב הרוח שלהם וגורמת להם להרגיש מאושרים ו/או חיוביים.
- 92% ממשתמשי טיקטוק העידו על רגשות חיוביים אחרי שראו סרטון טיקטוק שהניע אותם לפעולה, ו-92% מתוכם אמרו שהם למדו מהטיקטוק דברים חדשים.
- 60% העידו שהם תופסים קריאייטורים של טיקטוק כמשפיעים יותר מסלבריטאים.

יהיה מעניין לבחון את השפעת הפלטפורמה בשנת 2023 - האם כמו כל תופעה חולפת גם היא תדעך באותה מהירות בה ניעורה, או רק תוסיף להתעצם עוד ועוד?