חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הם אחד מהסיכונים הבריאותיים הגדולים הניצבים בפני האנושות, וזאת מפני שהם הולכים ומתרבים, והאנטיביוטיקה מאבדת מיעילותה ככל שגובר השימוש בה.

חברת הביו־פרמצבטיקה הישראלית מילאוטיס (Mileutis) מנס ציונה נחשבת כיום לאחת מפורצות הדרך העולמיות בתחום זה. החברה פיתחה את התכשיר הביולוגי Imilac המיועד לטיפול בבעיה הבריאותית החמורה ביותר של פרות חלב - דלקות עטין.  מנכ"ל מילאוטיס, דיוויד חוויאר איסקוביץ' (בתמונה), ייסד את החברה במשותף עם אביו, ד"ר חוזה איסקוביץ', אפידמיולוג מומחה, על בסיס טכנולוגיה ראשונית של מכון וולקני, המחקרים של האב והמומחיות של שניהם. בחברה מדגישים כי בימים אלה בוחן משרד החקלאות את האפשרות לאשר את השימוש ב־Imilac ברפתות בישראל. כשיתקבל האישור, תיפתח הדרך להוצאת האנטיביוטיקה ממוצרי החלב שצורכים אזרחי ישראל.

"יש פה מגיפה שקטה", מסביר איסקוביץ', מנכ"ל החברה, "היא מוגדרת כבר צונמי אטי, שהולך לעצור את ההתקדמות הרפואית של מאה השנים האחרונות. כיום כ־70% מהאנטיביוטיקה ניתנת לבעלי חיים. נוצר מעגל, שבו נותנים להם את האנטיביוטיקה, החיידקים בעצם מפתחים עמידות בתוך הסביבה הביולוגית של בעלי חיים, ואז החיידקים העמידים האלה עוברים לבני אדם".

דיוויד חוויאר  (צילום: אייל טואג)
דיוויד חוויאר (צילום: אייל טואג)


מילאוטיס פיתחה קו של מוצרים ביולוגיים המתבססים על חלבונים הנמצאים באופן טבעי בחלב. קו המוצרים הראשון כולל פפטידים (חלקי חלבונים) ספציפיים, המגבירים את פעילות המערכת החיסונית בעטין ובכך מאפשרים לטפל ולמנוע את המחלה. על פי הערכות מילאוטיס, פוטנציאל השוק של Imilac הוא כמיליארד דולר.

בחברה מצביעים על מחקר עדכני שהתפרסם בכתב העת "לנסט", שמצא כי 1.27 מיליון בני אדם מתים בשנה כתוצאה ישירה מחיידקים בלתי עמידים והמספר הכולל מקרים לא ישירים מגיע ל־4.95 מיליון. על פי המחקר, בשנת 2050 ימותו 10 מיליון בני אדם בשנה מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. "זה אסון שהולך ומתקרב", מדגיש איסקוביץ', שמצביע על מחקר שערכה ממשלת בריטניה, ועל פיו הנזק הכלכלי יצטבר עד 100 טריליון דולר. "האלטרנטיבה הכי מתקדמת שקיימת בעולם היא שלנו. המודעות לנושא קיימת, אך ברמה בינונית עד נמוכה, אבל אנחנו מעריכים שזה ילך ויגבר".