חברת חקלאי גרנות, המשווקת פירות וירקות ישירות לרשתות המזון ולשווקים הסיטונאיים, ביצעה לאחרונה השקעה בחברת Neolithics שפיתחה טכנולוגיה ראשונה מסוגה לבקרת איכות מתקדמת של תוצרת טרייה, שבעזרתה ניתן לסווג פירות וירקות לפי רמת הבחלה ובשלות של התוצר ובכך מאפשרת למקסם את ניצול התוצרת ולהפחית באופן ניכר אובדן של פירות וירקות טריים. החברה מקווה כי שיתוף הפעולה יוביל לפריצת דרך משמעותית בתחום ויצמיח את הפעילות הגלובלית שלה.

נאוליטיקס נוסדה בשנת 2021 על ידי גיא מורגן ועמיר אדמוב, יוצאי חיל האוויר, ועוסקת בפיתוח מערכות המבוססות על אופטיקה היפרספקטרלית ובינה מלאכותית לחיזוי מאפייני איכות, בטיחות ושרידות של סחורה טרייה בשרשרת אספקת המזון. המערכות מאפשרות ניהול סחורה חכם למקסום ערכה ולצמצום בזבוז מזון בשרשרת ההפצה.

במסגרת שיתוף הפעולה עם נאוליטיקס, תקים גרנות מעבדת אבוקדו לטיפול בתוצרת חקלאית טרייה לאחר הקטיף (Postharvest), המתקדמת בארץ ואחת המתקדמות בעולם. מרכז המחקר והפיתוח המשותף של החברות יוקם במתחם גרנות, סמוך לבית האריזה של האבוקדו.

לאחרונה החלה גרנות לשווק אבוקדו בשל ומוכן לאכילה באופן מיידי מזמן הרכישה. בשלב הראשון משווק אבוקדו מזן אטינגר, הפותח את עונת האבוקדו בישראל, ונחשב לזן מובחר וטעים, האהוב ביותר על הישראלים. לאחר מכן ישווקו זני אבוקדו נוספים בהם פוארטה, ארדיט וכן זן האס, המוביל את היצוא הישראלי של אבוקדו לחו"ל, גם הוא באריזה ייעודית מעוצבת.

חברת Neolithics פיתחה טכנולוגיה ייחודית שמטרתה לעזור למפיצי מזון טרי לייעל את איכות המזון, בטיחותו וחיי המדף שלו, תוך שימוש בטכנולוגיית בדיקת פרי חדשנית. "הקמנו את Neolithics כדי לשפר את הדרך שבה אנו מתייחסים לכדור הארץ", אומר מנכ"ל ומייסד שותף של Neolithics, אמיר אדמוב. "מכיוון שבין 30% ל־50% מהמזון המיוצר בעולם הזה מבוזבז, ידענו שיכולה להיות לנו השפעה עצומה על האופן שבו העולם ניזון".

גיורא מרום, מנכ"ל קבוצת חקלאי גרנות: "אנו מקווים שביחד נצליח לבדוק את האיכות הפנימית של האבוקדו, את רמת המוכנות שלו ובתיאום עם לקוחות בישראל ומעבר לים, להתאים את פרוטוקולי ההבחלה שלנו ושלהם בכדי להוריד את רמת הפחת, לייעל את התהליך לאורך שרשרת הערך ולשפר את האיכות".