אל"מ יואב, מפקד מרכז הבינה המלאכותית ב-8200, חשף היום (שני) במהלך דברים שנשא בשבוע ה-AI באוניברסיטת תל אביב כי "במהלך מבצע 'שומר החומות', נעשה שימוש ב-AI לחשיפת מפקדי חוליות של חמאס". הוא הסביר: "כלי הדאטה סיינס וה-AI בהם אנו משתמשים מגבירים משמעותית את היכולת שלנו לסכל פיגועי טרור".

לדבריו, אחד הכלים המשמעותיים שבנינו ומפעילים כיום, היא מערכת שיודעת למצוא אנשים 'מסוכנים' על בסיס רשימת אנשים מוכרים שהוזנה למערכת. את התהליך הזה עושה המערכת בשניות, מה שבעבר היה לוקח למאות חוקרים מספר שבועות לעשות. אל"מ יואב המשיך ופירט כי המערכת איפשרה לראשונה זיהוי של מפקדי חוליות טילים של חמאס, ופעילי נ"ט במיליציית טרור בעזה לצורך סיכולם. בשילוב האדם-מכונה הייחודי של יחידה 8200, המכונה הצליחה למצוא את המחבלים מבין מאגר עצום של אנשים ולהעביר את המידע שנוצר מהבינה המלאכותית, אל חוקרי אגף המודיעין".

אל''מ יואב (צילום:  דרור סיתהכל)
אל''מ יואב (צילום: דרור סיתהכל)

בהמשך חשף, כי "אגף המודיעין הצליח לייצר במהלך המבצע 200 מטרות חדשות לתקיפה, זאת באמצעות כלי הבינה המלאכותית שפותחו ב-8200. נוסף על כך, הצליחו ביחידה לעדכן ולשדרג את כלי ה-AI שלהם כ-150 פעמים בזמן המבצע - וכך שדרגו את יכולות צה"ל במהלך המבצע".

כאמור, המערכת שפותחה ב-8200 מצטרפת לשורה של מערכות, במסגרת מהפכת הבינה המלאכותית, ששיפרו את היכולת של צה"ל להפליל מטרות, ולזהות פעילי טרור ובכך לסכל את פעילותם. אל"מ יואב הוא המוביל הצה"לי לתחום הדאטה סיינס וה-AI - וככזה, המרכז שעליו הוא מפקד, מפתח ומוביל פרויקטים לאומיים, כגון "מגשימים AI" יחד עם המרכז לחינוך סייבר שמקנה חינוך בדאטה סיינס לתלמידי תיכון בפריפריה הגאוגרפית-חברתית, וגם "אלונים" ו"ברקת" - תוכניות שמטרתן לאפשר לקציני עתודה נבחרים לסיים את התארים שלהם בדאטה סיינס בזמן קצר מהרגיל.

בסיום דבריו, אל״מ יואב דיבר על אתגר עומס המידע, ועל מגוון רחב של מקורות מידע בהם מודיעין אנושי, כלי סייבר, מודיעין ויזואלי, כלי אוסינט ועוד, הגורמים להיצף אדיר של מידע עבור המודיעין הישראלי, שאותו צריך לסנן לפיסות המודיעין הרלוונטיות. מערכות הבינה המלאכותית שמפתחים ביחידה נועדו לגשר על הפער הזה, והן משפרות משמעותית את היכולת לקצר את זמן התגובה הצה"לי.