משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו הלילה (שלישי-רביעי) בהצלחה את לוויין הריגול ׳אופק 13׳ לחלל. השיגור בוצע באמצעות משגר לוויינים מסוג "שביט", משדה ניסויים במרכז הארץ.

הלוויין ׳אופק 13׳ הינו לוויין תצפית מכ"מי בעל יכולות מתקדמות. עם כניסתו למסלול סביב כדור הארץ, יעבור הלוויין סדרת בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו.

את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מנהלת החלל במפא"ת. בפיתוח מעורבים גורמים שונים מצה"ל, בהם יחידה 9900 באגף המודיעין וחיל האוויר. התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי של הפרויקט – חטיבת מערכות טילים וחלל, בהובלת מפעל 'חלל', מובילה את הפרויקט בשיתוף עם חטיבת 'אלתא' ומפעלים נוספים בחברה. חברות 'תומר', חברה ביטחונית ממשלתית, ו'רפאל' ייצרו את מנועי טיל השיגור.

שיגור לוויין אופק 13 (צילום: דוברות משרד הביטחון)
שיגור לוויין אופק 13 (צילום: דוברות משרד הביטחון)

ראש מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון, אבי ברגר: "לפנות בוקר השלמנו מבצע מורכב לאחר ששלנו את אופק 13 לוויין תצפית מבוסס מכ"ם. לווין בעל יכולות יוצאות דופן, שמשמועתה מבצעית שניתן לראות גם ביום וגם בלילה וניתן לחדור עננים ולצלם בכל מזג אוויר. השיגור עבר בהצלחה ממרכז היסויים ממרכז הארץ".

"השיגור עמד בכל הפרמטרים ועכשיו הלווין משייט. כבר עכשיו יש אותות מהלוויין ואנחנו בקשר איתו. כבר לאחר שעה הוא קיבל משימות להעביר לנו נתונים. קיבלנו את האותות התקינים מהלוויין לאחד כשעה בדיוק שציפינו לכך. מדובר בלווין שמבטא פיק טכנלוגי מבחינת היכולות שלו. אופק 13 מצטרף לשורה ארוכה של לווינים ששיגרנו בשנים האחרונות. סדרה חשובה מאוד המייצר לנו מודיעין משמעותי מאוד מהחלל".

בועז לוי מסר: "יום חג לתעשייה האווירית ומערכת הביטחון כולה להסויף עוד עין בחלל ולתת למדינת ישראל עוד יכולות לקחת החלטות נכונות. לווין שיודע לתת עוד תוצרים. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי אבל שיגור מהסוג זהה מייצג את כל הטוב במדינת ישראל ומשלב טכנולוגיות רבות מגורמים שונים. יום כזה נביא לידי ביטוי טכנלוגיות שיש למעט מאוד מדינות בעולם.נמצאים בשלב שהלווין נמצא במסלול שלו כפי רצינו. אנחנו נמצאים כרגע בשלב שאנחנו עורכים בדיקות ולאחר שנסיים את זה נעביר אותו לידי הפעלה של מערכת הביטחון".

עוד הוסיף: "מאז השיגור שאירע ב-02:00 בלילה אנחנו מדברים עם הלוויין, אנחנו לומדים את המצב שלו ואנחנו נמצאים כרגע בשלב שבו אנחנו עושים מערכת בדיקות לכל אחת מקצה המערכות שלו כדי לוודא שהכל פועל על פי שביעות רצוננו וכשנגמור את זה נעביר את זה למערכת הביטחון לשימוש שוטף".