הצלחה חלקית: חברת SpaceX של המיליארדר אילון מאסק שיגרה הערב (חמישי) בפעם הראשונה את החללית Starship, על גבי המשגר העוצמתי Super Heavy booster. השיגור התרחש באתר הניסויים של החברה שבבוקה צ'יקה, טקסס.

תחילה, נראה כי הכל עבר כשורה - והחללית אפילו עברה בהצלחה את השלב שהוביל בפעם להחלטה על ביטול השיגור ביום שני. עם זאת, עקב כשל טכני שנרשם בשלבי הטיסה הראשונים, כשתי דקות לאחר ההמראה המוצלחת, החללית התפוצצה באוויר. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

שבריה של החללית, שגובהה כ-120 מטרים, נפלו לים - כפי שהוחלט בתוכנית המקורית. בחברה ציינו כי עם קבלת האישור הרלוונטי, הם יחלו באיסוף הממצאים, במטרה לנתח אותם ובתקווה להבין כך מה גרם לקתה.  כאמור, למרות שהסטארשיפ לא הצליחה להגיע מעבר לגובה 32 קילומטרים, חדר הבקרה כולו הריע ושמח לאחר שהושגה המטרה העיקרית של טיסת הניסוי - ביצוע שיגור נקי ומוצלח. 

אנשים צופים בשיגור ה-Starlink (צילום: REUTERS/Go Nakamura)
אנשים צופים בשיגור ה-Starlink (צילום: REUTERS/Go Nakamura)

ראש נאס"א ביל נלסון בירך בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "כל הכבוד לספייס איקס על ביצוע טיסת המבחן המשולבת הראשונה של ה-Starship. כל הישג שנרשם לאורך ההיסטוריה דרש נטילת של סיכון מחושב, כי לצד הסיכון - מגיעה תוצאה מרשימה. מצפה לראות את כל הדברים שהחברה למדה באים לידי ביטוי בטיסת המבחן הבאה - ומעבר לכך". 

גורם בכיר במנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית (ה-FAA) העריך כי הגורם לפיצוץ הוא סיום פרק הזמן בו הופעל מנגנון הטייס האוטומטי של החללית, דבר שהוביל בסופו של דבר להתפרקותה המוחלטת של הרקטה. 

מהנדס האינטגרציה הראשי בחברה, ג'ון אינספרוקר, ששימש גם כפרשן במהלך השידור החי של השיגור, ציין כי "טיסת המבחן תספק לחברה נתונים רבים וחשובים מאוד, שיסללו את הדרך לביצוע בדיקות נוספות". 

רגע שיגור ה-Starship (צילום: REUTERS/Joe Skipper)
רגע שיגור ה-Starship (צילום: REUTERS/Joe Skipper)

מאסק, מנכ"ל ומייסד החברה, המשמש גם כמהנדס הראשי,  כבר הספיק להודיע בחשבון הטוויטר שלו כי טיסת הניסוי הבאה תהיה "בעוד מספר חודשים". הוא הוסיף ובירך את הצוותים המעורבים בפרויקט: "כל הכבוד על השקת טיסת המבחן המרגשת! למדתי הרבה לקראת טיסת המבחן הבאה". 

רגע פיצוץ ה-Starlink (צילום: REUTERS/Joe Skipper)
רגע פיצוץ ה-Starlink (צילום: REUTERS/Joe Skipper)

כאמור, סוכנויות חלל רבות - בראשן נאס"א - תלו תקווה בשיגור המדובר, שכן העובדה שמדובר במשגר הראשון שכולו ניתן לשימוש חוזר, עשויה להוביל לירידה בעלויות השיגורים העתידיים לחלל. המשמעות היא, שכל התקדמות בניסויים ובעבודה על הפרויקט, תקרב את הטיסות המאוישות לירח, ובהמשך גם את המסע המאויש למאדים, דבר שנפסל עד כה בשל עלויות עצומות.