"איך חושב מחשב"? המומחה שהקים תוכנית לימוד בנושא AI לתלמידי חטיבה

פרופ' אורן קורלנד, מומחה באחזור מידע ומדעי הנתונים מהפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון, סיפר למעריב על תוכנית הלימוד אותה הקים העוסקת בלימוד בינה מלאכותית לתלמידי חטיבה

סתיו נמר צילום: צילום פרטי
בינה מלאכותית של Accenture מסייעת לאתר מידע על קורבנות הנאצים. צילום: Accenture | צילום:

האם אי פעם תהיתם – למה הסרטון הבא שיוטיוב וטיקטוק מציעים לי, זה דווקא הסרטון הזה ולא הבא אחריו? את השאלה הזו בדיוק שאלה בתו של פרופ' אורן קורלנד, מומחה באחזור מידע ומדעי הנתונים (data science) מהפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון, שלומדת כיום בכיתה ב' בבית הספר ניצנים ברמת גן.

"היא צופה ביוטיוב מגיל צעיר, וניסתה להבין למה דווקא הסרטון הזה מוצג ולא אחר, ולמה טיקטוק מראה לך סרטונים מסוימים בלבד. אז שאלתי את עצמי את השאלה הזו בדיוק – ואמרתי רגע, איך אני יכול להסביר לה את זה?", סיפר בשיחה עם מעריב, "ניגשתי לרותם ישראלי, מנהלת בית הספר ניצנים החדשה, והצעתי לה להקים תוכנית לימוד בינה מלאכותית לתלמידי ז'-ח'. היא הביעה תמיכה ברעיון, והתכנית הזו הפכה לחלק מאסטרטגיית החדשנות הטכנולוגית שלה".

הוא הוסיף: "הרכבתי את צוות מייסדי התוכנית, וכולנו פעלנו בהתנדבות מלאה ליצירת התוכנית. אחת מהן היא שרון סורין, מחברת רב המכר: 'איך חושבים מחשבים' ומומחית בפדגוגיה טכנולוגית לגיל הרך, ברק חכמוב, מיכל שר ישראל ורס"ן ט' מיחידה 8200. את התוכנית לימדה המורה מירלה בקאל, ביחד עם סטודנטים".

"התוכנית פעלה במשך כארבעה חודשים בשנת הלימודים הקודמת, כאשר 28 התלמידים שהשתתפו בה, למדו נושאים שונים, כמו איך גוגל מדרג דפים ולמה יוטיוב ממליץ על סרטונים מסוימים, לצד הנושא – איך מלמדים מחשב, תוך הצגת דוגמאות, להבין שבתמונה רואים חתול ולא כלב, ואיך מלמדים אותו להבין את הרגש בטקסט", הסביר, "הייחודיות של התוכנית הזו היא בהסבר של איך הדברים עובדים, ולא איך להשתמש בהם. בעצם, כדי להבין את הטכנולוגיות האלה – צריכים לדעת מתמטיקה. יצרנו שורת פטנטים פדגוגיים שמסבירים איך הטכנולוגיות האלה עובדות, באמצעות המתמטיקה שלומדים בכיתות ז'-ח', והטריק היה ללמד את המשתתפים בתוכנית – מבלי שהם בעצם שמים לב – גם מתמטיקה שלומדים בדרך כלל בתיכון"

הוא סיכם: "הילדים נחשפים למסכים בגיל מאוד מאוד צעיר וקשה לנתק אותם מזה, לכן רציתי לתת להם את הכלים להתמודד עם הכל. לבינה המלאכותית יש הטיות רבות, שמעצבות את תפיסת המציאות, ובכוחותיי הדלים אמרתי שצריך לתת להם כלים כדי להבין את זה, ולהפוך לגולשים ביקורתיים. האמנתי שזה יצליח וימשיך לגדול".

תגיות:
מערכת החינוך
/
בינה מלאכותית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף