אף שמגיפת הקורונה עשתה שמות בכלכלה העולמית, 2020 הייתה גם שנה של שבירת שיאים לטכנולוגיה הישראלית. עבור סונוביה, סטארט־אפ רמת גני קטן שמתמקד בטקסטיל, היה זה הווירוס הקטלני שהפיח חיים בחברה.
"כשהתחלנו היינו רק שישה עובדים", נזכר שי הרשקוביץ, אחד המייסדים, כשהוא עומד בכניסה למשרדי החברה הצנועים. חדר אריזה ושילוח קטנטן בקומה התחתונה מפיץ מאות אלפי יחידות ממוצרי הדגל של החברה, SonoMask ו־SonoMask Pro, ליעדים ברחבי העולם. בקומה העליונה ממוקמת מעבדה לא גדולה, שבה עובדים על שכלול הטכנולוגיה הייחודית של סונוביה."כיום הצוות שלנו מונה כ־60 עובדים, ויש לנו קרוב ל־200 עובדי קבלן". החברה מכרה יותר ממיליון מסיכות מגן ליותר מ־300,000 קונים בשנה האחרונה.
סונוביה הונפקה בבורסה של תל אביב בדצמבר 2020, ומוצר הדגל שלה, מסיכה מתוצרת ישראל, הוא הראשון בשרשרת של מוצרי טקסטיל "ידידותיים לסביבה" העמידים בפני נגיפים וחיידקים.
"אני רוצה להפוך את העולם לטוב יותר, לעזור לאנשים לחיות חיים טובים יותר - ולהציל חיים", אומר שוקי הרשקוביץ, מייסד נוסף ואביו של שי. "זה החזון שלי".
סונוביה נוסדה בשנת 2013 בידי שוקי הרשקוביץ, שרכש מחוקרים באוניברסיטת בר־אילן את הזכויות לטכנולוגיה מבוססת גלי קול המטמיעה ננו־חלקיקים (חלקיקים זעירים) בעלי תכונות מתקדמות וייחודיות בבדים. המדענים השקיעו יותר מעשר שנות מחקר בשכלול הטכנולוגיה, ארבע שנים מתוכן במימון האיחוד האירופי, והתמקדו בהתמודדות עם זיהומים שמקורם בבתי החולים. סונוביה לקחה את הטכנולוגיה הזו לשלב הבא, והפכה אותה למסחרית כדי שתשמש את היצרנים כחלק אינטגרלי מפסי הייצור הקיימים שלהם.
ההכנסות ממכירות כאלה יכולות להגיע לסביבות 231,000 דולר למכונה, נוסף על כ־1.5 מיליון דולר בשנה ממכירות של החומרים הכימיים הדרושים למכונה, מסביר המנכ"ל יגאל זיתון. "המסיכה היא רק קצה הקרחון", הוא אומר. סונוביה יכולה גם לסייע לחברות טקסטיל המנסות לעמוד בסטנדרטים הסביבתיים החדשים של האיחוד האירופי.
ד"ר אהרן גרזון, סמנכ"ל המחקר והפיתוח של החברה, מסביר שכ־20% מהזיהום של מים נקיים נובע מתעשיית הטקסטיל, והטכנולוגיה של סונוביה יכולה להוריד את הכמות הזאת ב־50% ובכך לשמר מי שתייה יקרים.
"הרעיון הוא למכור את המכונות שלנו לתעשיית הטקסטיל, שתשתמש בהן כדי לצמצם את כמות המים והכימיקלים שנעשה בהם שימוש", אומר גרזון. הוא מסביר שהנוסחאות הכימיות של סונוביה מבוססות מים, ולכן אין בהן חומרים משמרים כימיים או חומרים מזיקים אחרים.
החברה משתפת פעולה עם חברת ברוקנר, חברה לייצור מכונות אשפרה, כדי להטמיע את הטכנולוגיה שלה במכונות שלה עצמה, המשמשות לציפוי וגימור הבדים המיועדים לתעשיית האופנה, לבדים המיועדים לשימוש טכני, לבדים הלא ארוגים, בדי זכוכית וכיסויים לרצפות. ברוקנר היא חברה מובילה בתחומה, שנוסדה בשנת 1949.
אבל לשוקי הרשקוביץ חשוב להדגיש שסונוביה היא לא סיפור הצלחה בן לילה, אלא עסק שההצלחה שלו היא לטווח הרחוק. "אנחנו לא מנהלים את המניה, אנחנו מנהלים את החברה שמתמקדת בלשנות את העולם", הוא אומר.
הכתבה נכתבה בשיתוף חברת סונוביה