"אל תשכחו שזה משחק חברתי", מסכם גיא זו-ארץ את הדיון במועצת השבט שהסתיים בהדחתו של דרור רפאל. משחק חברתי? על מה הוא מדבר? בדינמיקה חברתית רגילה יש גם רגעי חסד והתחשבות באחר. ב"הישרדות", בעונה זו במיוחד, עם ארסנל של אנשים חלשי אופי שרק עם סקוץ' ברייט אולי, יכולנו לקלף מהם את אפקט העדר שדבק בהם, זאת מלחמה מכוערת שבה כל האמצעים כשרים. לא משחק חברתי ולא נעליים.



למילה "חברתי" יש קונוטציה של נתינה ועזרה. ב"הישרדות" ובגלגולים שהיא עברה עד כה והגיעה לשלב שככל שאתה משחק מלוכלך יותר, כך אתה מוערך יותר, יש אמנם נתינה ועזרה, אולם אך ורק לעצמך, לא לזולת. לפחות לא כפי שזה בא לידי ביטוי בפרק ההדחה של אתמול. אז שלא יבלבלו לנו במוח על התנהגות חברתית. האופן שבו ג'וזי תימרן את חברי השבט להדיח את אורין וטינף עליה מאחורי גבה, כאשר האחרים נותנים לו גיבוי מלא וכמעט מגיעים לאורגזמה מרוב שהם מרוצים מעצמם ומרמות הרוע שהפגינו, במיוחד מהעובדה שלא הם נמצאים על הגריל. השמחה הזו אפילו לא עוררה שאט נפש, כמו שהציגה אותם באור פתטי, מגוחך ומביך. מביך אף יותר, לאור העובדה שהם עוד העזו להטיף מוסר לאורין, שהיא לא נאמנה להם כי היא הלכה לבקש עזרה מהשבט היריב.



 הישרדות, ג'וזי. צילום מסך
הישרדות, ג'וזי. צילום מסך



הם, שמקמבנים לזרוק אותה מהמשחק, עוד מעזים לנזוף בה על חוסר נאמנות. ומי מנצח על תזמורת האיוולת הזאת? ג'וזי, שהגיע לעונה זו של הישרדות עם בטחון עצמי מופרז ומתנהג כאילו הוא מלך האי ועל פיו יקום דבר. השתן עלה לו לראש, או השחצנות הצרפתית הידועה, או שפשוט הרעב גורם לו להזות שהוא נפוליאון בונפרטה. שלא לדבר על הטון השוביניסטי שהוא אימץ לעצמו כאשר דרש מאורין נאמנות מוחלטת עד המוות, על נדיבותו הרבה להדיח מישהו אחר במקומה.



"את צריכה מעכשיו להבין שאת שייכת למשפחה שאת צריכה לציית לה (או משהו כזה) ולמשפחה הזאת אני (עם הדגשה על המילה: אני) נתתי את השם: הצעירים של קנקאי". גם ככה השם קנקאי הוא לא משהו, אז הצעירים של קנקאי? "מהיום, אנחנו אבא ואימא שלך, הבנת?" מוסיף ג'וזי במבט כאילו הוא עומד להפליק לה עם החגורה אם תעז להתנגד.



אני לא אתפלא אם אורין, שישבה כל העת הזאת מבוישת ונכלמת וחפוית ראש, כמו ילדה נזופה שהעמידו בפינה, חשבה בליבה שעם אבא ואימא שכאלה, עדיף להיות יתומים. ולמה "הצעירים של קנקאי"? מה עם אסף אשתר בן ה 55? אולי נזרוק אותו ישר לבית אבות ונגמר הסיפור. אז או שמרוב רעב, ג'וזי מפנטז שהם הצעירים שהתחילו את המהפכה הצרפתית, או שמאז השתתפותו ב"מירוץ למיליון" שאז הוא דווקא התחבב עליי, הפך למגלומן נרקיסיסט.



הישרדות, אורין ג'ולי. צילום מסך
הישרדות, אורין ג'ולי. צילום מסך



אני צופה שמהר מאוד יגלה אבירנו משושלת המלוכה הצרפתית, שנעמה קסרי, המלכה שבארמונו, תאכל אותו בלי מלח. הוא כבר נפל בתוך הרשת שטוותה לו, כאשר בקלות ומבלי להתאמץ, שכנעה אותו שעדיף להדיח את דרור במקום את אורין, כי הוא נחש (אומרת הנחשית הכי גדולה).



האמת היא שכאשר חבורת כסילים הולכת שבי אחרי שיגעון גדלות של מישהו משלהם ועושה כדברו מבלי להפעיל שיקול דעת עצמוני, אני מעדיפה עשרת מונים את נעמה קסרי, שלפחות לא מתחסדת ומצטעצעת בנימוסי שולחן ומוסריות מזויפת ולא מתביישת להודות שאף אחד לא יעמוד בדרכה, וכנראה גם לא חבריה הכי נאמנים. בתוך חבורה שכזאת, שמחככת ידיה בהנאה כאשר מישהו מהקבוצה מודח ובלבד שהם עצמם ניצלו, מה הפלא שדרור רפאל, שכסאטיריקן ושדרן רדיו, אי אפשר חלילה להאשימו בעילגות או בלקות ורבלית, איבד את לשונו ובחר בשתיקה אילמת ואפילו לא ניסה להילחם על מקומו, אלא קיבל עליו את דין הבוחר ופרש בכבוד מהמשחק.



הישרדות, ג'וזי. צילום מסך
הישרדות, ג'וזי. צילום מסך



אני אפילו מעדיפה את השטויות של אייל ברקובר, הסלב מדרום אמריקה שחושב שהוא הכי יפה, חתיך, חכם וחזק באי ואפילו מבקש את אורין להודות בכך, והיא, נבוכה, מאשרת, כי היא זקוקה לעזרתו, למרות שבאותו רגע הייתה רוצה לכוון לראשו את אחד מכלי הנשק שהיא מדגמנת.



גיא זו-ארץ, אמר שזה משחק חברתי. הרבה חברתיות לא ראינו בפרק ההדחה האחרון, והשאלה המתבקשת הנוספת היא, האם זה הישרדות, אחרי שההפקה נשברה ונתנה להם שק אורז להזין את גופם. כי בהישרדות אמיתית, לא מחלקים אורז לכל דיכפין, נותנים להם לחפש מזון בכוחות עצמם, ועם כל הים הגדול הזה שלפניהם, מה הבעיה לתפוס כמה דגים?



הישרדות, אייל ברקובר. צילום מסך
הישרדות, אייל ברקובר. צילום מסך