פיני בן אבו - בעל חברת ההגברה והתאורה "קול במה", אלמן ואבא לחמש בנות, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל על מצבם הקשה של עובדי ענף התרבות בשל משבר הקורונה.

יש לך חמש בנות, גילאים?
"בהחלט, הגדולה שלי קצינה היום בצבא ברוך השם 23, אחריה 21 וחצי גם מפקדת בקבע, והשאר מצטיינות כל אחת בחלקה, עד לגיל 12".

מה שלומך הבוקר?
"עבור אנשים כמוני מהתעשייה זה לא בדיוק בוקר טוב, המצב הוא קשה אפילו אף יותר הייתי אומר. קשה עד כדי כך ואני באמת אפתח את זה, שהיום אתה מבקש מהבנות הגדולות שלך להכניס את היד לכיס ולעזור בכלכלה של הבית".

מרוויח משהו?
"אני בעל מוגבלות בראיה מכאן שיש לי הכנסה מהביטוח לאומי, בצמוד אליה פתחתי מאז המשבר הלוואות של כ-60,000 לערך. לא קל לחיות במדינה שלנו, כולנו יודעים את זה, בטח אנשים שבאים מהתחום שלי, כל אנשי תעשיית התרבות וכדומה. כל בוקר אני שואל את עצמי איפה כל אותם חברי כנסת עם האג'נדה החברתית האכפתיות ולהביא משהו אחר לאזרח הקטן הזה שבדרך כלל ביום יום הוא שקוף כי אלו החיים כנראה במדינה שלנו? איפה כל אותם אנשים שרק מבטיחים לנו?".

איזו חברה יש בבעלותך?
"חברת הגברה ותאורה".

הופעות?
"כן, לא עושים בדיוק אירועים, מכאן שהכמות של 200 או 250 לא מדברת לאנשים כמונו".

והעסק התפוגג בן לילה.
"כן, כואב להיכנס למחסן לראות את הכול מעלה אבק".

כמה העסקת?
"אני עובד עם פרילנסרים, אין לי יכולת להחזיק אנשים במשכורת קבועה".

עסק משפחתי, לא גדול אבל פרנס אותך בכבוד, ועכשיו הכול מת? קיבלת כסף מהמדינה?
"1,800 שקלים, מדהים".

זה הכל?
"1,800 שקלים".

למה?
"בעבר היינו חברה ,ולאחר שאשתי נפטרה באופן די מפתיע לפני כשלוש שנים העסק החזיק ביני לבין בתי, היום אני מחזיק את העסק, הוא על שמי ולפי החישוב, לא יודע מי עושה שם את החישובים, זה מה שבסך הכול הגיע לנו".

אמור לקבל יותר?
"אני כבר לא יודע, אני אומר דבר אחד - עד שלא נראה את הסכומים האלה בחשבונות הבנק, אני לא יודע למה להאמין".

יש לך רו"ח?
"יש לי רו"ח, יש שם מקצועיות מדהימה של פקידי משרד האוצר הבכירים או מקבלי ההחלטות להצליח לערבב את הציבור ברמה שאתה לא יודע אם להאמין בכלל. אנחנו באמת לא יודעים מה ילד יום ואנשים שכחו שגם לנו יש חלק מאוד מכובד בחיי היומיום במדינת ישראל. אנחנו אמונים על המורל, מחיאות הכפיים, אנשים שמשכימים קום".

אבל אין אירועים.
"אנחנו הכי מבינים את המדיניות הזאת שנקטו מקבלי ההחלטות, אבל תנו לנו להחזיק את הראש מעל המים".

בן כמה אתה?
"55".

חשבת על לעבוד במשהו אחר?
"אשמח לקבל הצעות, תאמין לי - אחפש משהו אחר לעשות אבל בוא נוסיף את הבעיה האישית שלי, זה לא שאני ללא ראיה חס וחלילה ברוך השם מתפקד טוב מאוד, בריא, אבל לאן ללכת בגיל שכזה?".

רוצה לתת טלפון?
"אני כן אתן טלפון בסיומה של השיחה אם אקבל הצעות. אם יורשה לי, אני רוצה להודות לחברים שלי על המאמץ הגדול שנעשה שם, לכל הנציגות שלנו שעשו באמת עבודה טובה ואני מקווה שבאמת בתאריך המיועד משרד האוצר באמת יפקידו לאנשים את הכספים האלה. כי אני מפחד מדבר אחד, אני מפחד שמישהו ייקח את זה למקום הרהב יותר קשה, מפחד מזה שהסיפור של אותו ירקן לא יחזור פה במדינה שלנו".

בן  -זה קרה כמה פעמים בעבר; ינון  -אתה מרגיש שאתה גם שם?
"אני לא כי יש לי למה לחיות, אם הילדים שלי איבוד את האמא לפני שלוש שנים ואנחנו כרגע בתהליך של שיקום משפחתי ולראות את הנולד של המחר, אני לא מאמין שאשלח יד בנפשי או משהו כזה".

מאיפה אתה?
"אשקלון".

תן טלפון אם אתה רוצה לקבל פניות כי הרבה מאזינים לנו, ויודעים שיש לך לקות ראיה. ככה אולי יש מישהו שיוכל לעזור לך במציאת עבודה.
"רק אציין שהיא לא עד כדי הפרעה יום יומית, זה במקומות של טקסטים וכדומה ומכאן שלא ייבהלו מהעניין. אני גאה לעשות את מה שאני עושה 050-6575415 אשמח לקבל הצעות לעבודה, באמת אני לא מבקש פה חסדים, אני מבקש לעבוד בזכות - כמו יתר החברים שלי. אני שוב קורא בבקשה למקבלי ההחלטות – 'תתייחסו אלינו'. אנחנו 200,000 איש, אני לא רק מדבר בשם עצמי, זה אחוז לא מבוטל. שנדע ימים טובים יותר כולנו כאחד".