1. בסוף האהבה מנצחת

אופרה

האופרה הישראלית מעלה את "האיטלקייה באלג'יר" מאת רוסיני

האופרה הישראלית מעלה את "האיטלקייה באלג'יר", קומדיה שנונה מאת ג'ואקינו רוסיני בהפקה חדשה בבימויו של עידו ריקלין ובניצוחו של יובל צורן. מעצבי האופרה – נטע הקר, אורן דר, אבי יונה בואנו יורם כרמי ואדם לבינסון בראו על הבמה חוף ים תיכוני וארמון מזרחי שצומח ממנו, כמו נווה-מדבר. העלילה מתרחשת באלג'יר לפני מאתיים שנה. השליט המקומי, מוסטפה, התעייף מאשתו הצייתנית והאוהבת, וחולם להכניע למרותו אישה איטלקייה חמת-מזג. שודדי הים לוכדים עבורו את איזבלה ומובילים אותה להרמון. אך איזבלה היא אישה עצמאית ונחושה, בעלת דעות משלה לגבי משמעות האהבה, ואין לה שום כוונה להיכנע. סולנים רחל פרנקל (איזבלה), אלאסדיר קנט (לינדורו), עודד רייך, יאיר פולישוק, יעל לוויטה, שי בלוך ויורי קיסין.

החל מה-7.7 בשעה 20:00 עד ה-16.7 באופרה הישראלית, תל אביב. כרטיסים בקופת האופרה בטלפון: 03-6927777, ובאתר האופרה www.israel-opera.co.il

מתוך האופרה ''האיטלקייה באלג'יר'' (צילום: יוסי צבקר)
מתוך האופרה ''האיטלקייה באלג'יר'' (צילום: יוסי צבקר)

2. למי קראת מכשפה

קלאסי

תזמורת הבארוק ירושלים מקדישה פסטיבל לנשים מהמאה ה-17

במרכז פסטיבל "מכשפות?" של תזמורת בארוק ירושלים, ביצוע של האופרה "לה קליסטו" מאת פרנצ'סקו קוואלי (1651), שלביצועה יצטרפו לתזמורת זמרי מיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, המנצח דוד שמר והבימאית שירית לי וייס. זהו סיפורה של הנימפה קליסטו (על פי מטמורפוזות מאת אובידיוס). על מנת לזכות באהבתה של קליסטו, מתחפש יופיטר לאלה דיאנה. רעייתו ג'ונו מנס להפריד בין השניים על ידי הפיכתה של קליסטו לדב. הסיפור משולב בסיפור אהבתה של דיאנה עם הרועה אנדימיון. באמצעות אריות יפהפיות ורצ'יטטיבים מלאי הבעה משרטט פרנצ'סקו קוואלי את דמותה של קליסטו, את שאלות הזהות איתן היא מתמודדת ואת היחסים המורכבים בין הדמויות השונות בעלילה. עוד בפסטיבל יצירות של מלחינות מהתקופה, שהוקעו כ"מכשפות", בהן ברברה סטרוצי, הנזירה לוקרציה אורסינה ויזאנה ולאונורה דוארטה.

האופרה לה קליסטו תבוצע ב-5.7 בשעה 20:00 בימקא, ירושלים, וב-6.7 בשעה 20:00 בהיכל התרבות תל אביב אולם צוקר, וב-13.7 בשעה 20:00 באולם רפפורט, חיפה. לפרטים בטלפון: 02-6715888, ובאתר: www.jbo.co.il

קליסטו (צילום: ארלה הצמצם בוער, יח”צ)
קליסטו (צילום: ארלה הצמצם בוער, יח”צ)

3. דיקנס הגרסה העכשווית

קולנוע

דב פאטל וטילדה סווינטון מככבים בקומדיה המשובחת "דיוויד קופרפילד"

סרטו החדש של ארמנדו יאנוצ'י, ('סטלין מת!'; 'ויפ'), 'ההיסטוריה האישית של דיוויד קופרפילד, שמציג החל מהשבוע בקולנוע "לב", הוא עיבוד חופשי משעשע ויוצא דופן לספרו הידוע של צ'ארלס דיקנס. בראש צוות השחקנים נפלא עומדים דב פאטל ('נער החידות ממומבאי', 'סארו – הדרך הביתה'), טילדה סווינטון ('יחי הקיסר', 'מלון גרנד בודפשט') ויו לורי ('האוס'). כשאמו של דיוויד קופרפילד הצעיר מתחתנת עם גבר חדש וחמור סבר, הילד נשלח לגור אצל עוזרת הבית, בבית שהוא סירה ישנה. זוהי התחנה הראשונה בסיפור חייו המרהיב של קופרפילד הצעיר. בהמשך הוא מגיע לפנימיית בנים אפרורית, לביתה של דודתו האקסצנטרית, הוא עולה לגדולה ונופל, הופך לעשיר וחי בעוני ומגלה שיש פנים רבות לאהבה. אל תחמיצו. 

מתוך ''דיוויד קופרפילד'' (צילום: DEAN ROGERS, 20TH CENTURY RECORDS)
מתוך ''דיוויד קופרפילד'' (צילום: DEAN ROGERS, 20TH CENTURY RECORDS)

4. בנות שמונים מוכרחות לרקוד

מחול

המופע "כחולות" עולה לראשונה על במת מרכז סוזן דלל

יצירתה של גלית ליס, "כחולות", עולה בבכורה תל אביבית. ביצירה משתתפות שתים עשרה נשים בגילאי 80-65. ביצירה מעמיקה הכוריאוגרפית את מחקרה מהעשור האחרון, וממשיכה את האג'נדה האמנותית-חברתית שלה השואפת להנכיח את האסתטיקה של הגוף המבוגר בזירת המחול העכשווי. יחד עם הרקדניות היא בוחנת את הוויית ההתבגרות והזִקנה דרך גוף ותנועה, ובוחנת את התפיסות הרווחות. המבצעות חושפות את הביוגרפיה הקבוצתית שחקוקה בגופן וקשורה ברעיונות חברתיים-לאומיים ובאתוס הציוני שלרגליו התחנכו, ובו בזמן פורמות אותה ומפנות מקום לארוס ולגוף האישי. ב'כחולות' העבר וההווה ניצבים זה לצד זה. מתוך התפרקות של רעיונות קולקטיביים ולצד תנועתיות המאתגרת את הגוף המבוגר עולות שאלות בנוגע לנאמנות, לזהות, לגוף, למקום ולבית. 

2.7 20:30, 3.7 19:30, 19.7 20:00, 20.7 19:30 מרכז סוזן דלל, תל אביב 

''כחולות'' (צילום: אלי פסי)
''כחולות'' (צילום: אלי פסי)

5. הקול הקווירי

אמנות

תערוכה חדשה בגלריה נסימה-לנדאו מציגה אמנות חברתית-פוליטית

התערוכה The Show Will Go On  בחלל האמנות נסימה-לנדאו, מציגה מקבץ מרשים של אמנים מבוססים וידועים, לצד כישרונות צעירים ומבטיחים העוסקים ביצירתם במגוון נושאים חברתיים ופוליטיים. יחד הם פורשים מניפה של זהויות, שבעבר זכו להתעלמות וכיום נמצאות במוקד תשומת הלב. התערוכה מציעה במה ייחודית לסוגיות בוערות בנושאים שונים העומדים על סדר היום הפרטי והציבורי, כמו הזהות הקווירית וההתעוררות האפרו-אמריקנית . בין המשתתפים הנרי טיילור, הנחשב לסנדק ולסמל האמנות האפריקנית-אמריקנית בת זמננו, אוטיס קוואמה קיי קווייקו שמציג קול צעיר ורענן, בן סלדסנס הבלגי, הרנן בס האמריקני, ג'וש ספרלינג, ג'ורג' קונדו, ואחרים. אוצר סטיב נסימה.

עד 6.8 נסימה לנדאו - אחד העם 55, תל אביב https://www.nassimalandau.com

אוטיס קוואמה קיי קווייקו, החבר'ה כאן, 2021 (צילום: יח''צ)
אוטיס קוואמה קיי קווייקו, החבר'ה כאן, 2021 (צילום: יח''צ)

6. הבריטים עושים זאת שוב

טלוויזיה

טום הולנדר מככב בסדרה חדשה של ה-BBC

"אנחנו" (Us), דרמה קומית בריטית של הBBC, המבוססת על ספר באותו השם מאת דיוויד ניקולס, הסדרה מספרת את סיפורם של דאגלס וקוני פיטרסון, זוג נשוי ב-25 השנים האחרונות, ושל בנם הצעיר אלבי. המשפחה מתכוננת לצאת לחופשה של פעם בחיים מסביב לאירופה לפני עזיבתו של אלבי ללימודים. קוני מודיעה לדאגלס שעכשיו, כשאלבי עוזב את הבית, גם היא רוצה לעזוב. דאגלס צריך לזכות מחדש באהבתה של קוני במהלך הטיול האחרון שלהם כמשפחה. בסדרה מככבים טום הולנדר, סאסקיה ריבס, טום טיילור, איאן דה ססטקר, ג'ינה בראמהיל, סופי גראבול ושרלוט ספנסר.

ב-HOT HBO, ב-HOT VOD וב-NEXT TV, וכן ב YES ובסלקום טי.וי.

מתוך ''אנחנו'' (צילום: באדיבות HOT)
מתוך ''אנחנו'' (צילום: באדיבות HOT)

7. לטייל בתוך קומיקס

אמנות

המעצב תמיר שפר מציג את תערוכת היחיד "הזעות יום" בגלריית החווה

עבודותיו של המאייר, הצייר, המעצב והאמן תמיר שפר, משלבות סמלים מוכרים מחיי היום-יום. בתערוכתו החדשה בגלריית החווה בחולון, 'הזעות יום',  הוא מציג ציורים, פסלים ומיצבים אינטראקטיביים, שמביאים את סיפור יומני הקורונה הקולקטיביים של כולנו ואת אלו האישיים של היוצר. הגלריה כולה הופכת ליצירה אחת הומוגנית הפרושה בחללים המשלבים ציור, איור, פיסול תנועה, אינטראקציה וסאונד שבהם הצופה הופך לחלק אינטגרלי מהיצירה. התערוכה מחולקת לשלושה חללים המיצגים את שלושת האלמנטים – רוח, מים ואש. 

פתיחה 10.7 גלריית החווה, כתובת: רח' הנחושת 1 פינת רח' המלאכה, א.ת חולון, הכניסה לגלריה ללא תשלום

מתוך התערוכה ''הזעות יום'' (צילום: דן פונדק ואסתר אתי גרון)
מתוך התערוכה ''הזעות יום'' (צילום: דן פונדק ואסתר אתי גרון)

8. בין "קרנבל החיות" ל"חגיגה בסנוקר"

מוזיקה

תזמורת ירושלים מזרח ומערב מעלה ערב עם אתגר קרת ושירה גפן

תזמורת ירושלים מזרח ומערב פוגשת בספר הילדים 'מחכים לנסים' מאת אתגר קרת ושירה גפן, ויוצרת מופע למבוגרים. עלילת הספר מגוללת את סיפורו של לב הקטן שמתעקש לחכות לחברו נסים בזמן שחברות וחברים אחרים מזמינים אותו להצטרף לחוויות צבעוניות ומפתות. בעיבוד הבימתי לספר, שיצרו תום כהן ומירי לזר, נוגעת התזמורת בקשת סגנונות רחבה שנעה בין 'קרנבל החיות' של קמיל סן סנס לבין פסקול הסרט 'חגיגה בסנוקר'. לצד התזמורת יופיעו אנסמבל רקדניות ואתגר קרת ושירה גפן שיגלמו את לב ונסים. ההפקה הרב-תחומית, בניצוחו והלחנתו של תום כהן מועלית במסגרת הסרה 'מזרח ומערב' של האופרה הישראלית. 

8.7 בשעה 20:00, בית האופרה על שם שלמה להט, שאול המלך 19 תל אביב

שירה גפן (צילום: ינאי יחיאל)
שירה גפן (צילום: ינאי יחיאל)

9. תקווה וקיימות

צילום

תערוכת צילומי פרס פיקטה עולה במוזיאון ארץ ישראל

תערוכת פרס פִּיקְטֶה (Prix Pictet) - הפרס היוקרתי בעולם לצילום ולקיימות, שמטרתו להסב את תשומת הלב העולמית לנושאים שמולם ניצבות האנושות והסביבה, באמצעות אמנות הצילום, מגיעה לישראל היישר ממוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון. התערוכה HOPE במוז"א תציג את מיטב תצלומיהם של זוכי הפרס. חבר השופטים בחר את עבודותיהם של צלמים מרחבי העולם בעזרת רשת בינלאומית של ממליצים: מומחים מובילים באמנות חזותית, מנהלים ואוצרים של מוזיאונים נחשבים. התצלומים חושפים רגעים של ניצחון אל נוכח מצוקה, ניסיונות מוצלחים לתקן ולשקם את עולם הטבע ודרכים שבהן הלך רוח של אופטימיות יכול להניע אותנו לעבר שינוי. בן המציגים זוכת התחרות  ז'ואנה שומאלי, חוף השנהב, מרגרט קורטני-קלארק מנמיביה, רנה אפנדי מאזרבייג'ן, לוקאס פוליה מארה"ב ועוד.  

מוזיאון ארץ ישראל, מוז"א, חיים לבנון 2, רמת אביב http://www.eretzmuseum.org.il

מתוך התערוכה (צילום: Margaret Courtney-Clarke)
מתוך התערוכה (צילום: Margaret Courtney-Clarke)

10. שובי לפרדס

מחול

להקת ורטיגו חוגגת אולם מופעים ביצירה חדשה

העבודה "פרדס", נולדה בבית, בתקופת ההתכנסות יצרה מגפת הקורונה. "'פרדס' נולדה בבית. בית הוא התכנסות שכולנו חווינו בתקופה האחרונה. עבודה שבה הגוף מתכנס לעצמו, מצייר את עצמו ומתחבר לרבדים הרוחניים שלו פנימה. פנימה של כל אדם/רקדן לתוך עצמו לצד הקשר שלו עם המארג המשותף" אומרת הכוריאוגרפית נעה ורטהיים. היצירה חונכת את ברונקה, אולם המופעים החדש של הלהקה בכפר האמנות האקולוגי בקיבוץ נתיב הל"ה.

7.7 19:00, 9.7 11:30. כפר המחול האקולוגי קיבוץ נתיב הל"ה. 22-23.7 במרכז סוזן דלל, תל אביב

מתוך המופע ''ורטיגו'' (צילום: אלעד דבי)
מתוך המופע ''ורטיגו'' (צילום: אלעד דבי)