1. מאיירים מציאות

אמנות

שבוע האיור ייפתח בתל אביב ביום חמישי

שבוע האיור של עיריית תל אביב בשיתוף פורטפוליו, יפנה השנה זרקור לשכונות בדרום העיר, במזרח העיר וביפו. 700 מאיירים ישתתפו באירוע ב-76 תערוכות, שיפתחו בחללי תרבות ואמנות, בגלריות שיתופיות, במוזאונים ובמקומות בילוי, במרכזים עירוניים ברחבי העיר. במרכז הקהילתי הגר״א בנווה שאנן יציגו בוגרים מוויצו חיפה; בבית הצעירים - הקשת 49 תתקיים תערוכה קבוצית בנושא 'הימים של בין זמנים'; בבית הצעירים בשכונת התקווה יוצגו נקודות תצפית על העיר באמצעות כובע אדום אחד; במתחם רביעיית פלורנטין יעסקו בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב; באודיטוריום אניס ביפו יתקיים אירוע אנימציה; התערוכה 'לעשות סיבוב' תוצג במרכז הנוער לב יפו ותפגיש אמנית מוסלמית מנצרת, אמן ממוצא איטלקי וקבוצת נערות בדואיות משבט ג׳הלין ועוד.

18-27.11 לפרטים מלאים ועדכונים באתר שבוע האיור: illustrationweek.co.il

שבוע האיור 2021 (צילום: אלי בבג׳נוב)
שבוע האיור 2021 (צילום: אלי בבג׳נוב)

2. בעיניים עצומות ולב פתוח

פסטיבל

שלום חנוך ומשה לוי ינעלו את פסטיבל "נא לגעת" במופע חד פעמי בחושך

הפסטיבל ייפתח השבוע במרכז 'נא לגעת' בנמל יפו. בתוכנית הופעות ופעילויות בהשתתפות אמנים ויוצרים עיוורים, חירשים וכבדי ראייה ושמיעה, לצד אירועים שיזמינו את הקהל להיכנס לנעליהם ולהציץ לעולמם. בין האירועים מופע של להקת 'שלווה', מופע ספרותי-מוזיקלי עם חיים באר, פרופ' ניסים קלדרון, מנשה נוי, קרן טננבאום ודניאל סלומון; שתי בכורות להצגות חדשות מרפרטואר תיאטרון 'נא לגעת' בהשתתפות שחקנים עם ובלי מוגבלויות; סטנדאפ בחושך של הקומיקאי לקוי הראייה גסטון דרוגר; מופע של שחקנית חירשת-עיוורת לצד פאנל נשים יוצרות, סדנה חדשה של טעימות בירה בחשיכה, הצגת אלתור אינטימי בהשתתפות שחקנים עיוורים וכבדי ראייה לצד רואים; יריד אמנים עם מגבלה חושית; והמופע הנועל עם שלום חנוך ומשה לוי.

16-20.11, מרכז 'נא לגעת' נמל יפו לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים: https://nalagaat.org.il/

להקת שלווה (צילום: יוחנן כץ)
להקת שלווה (צילום: יוחנן כץ)

3. אמריקה אהובתי

אמנות

יגאל עוזרי פותח תערוכה חדשה בגלריה זימאק

עוזרי מתרכז בתערוכה'אמריקנה', במוסד האמריקני הדיינר, ארכיטיפ שורשי שחרוט במיתולוגיית החיים האמריקנים. הדיינר היה תופעה משונה שסייעה בהתרופפות הגבולות בין המעמדות החברתיים בתקופה שבה יציאה למסעדות הייתה שמורה לעשירים בלבד. עוזרי בונה את העבר במכחולו, החל מריהוט וכלה בתאורה, כולל אביזרי כרום מתכתיים המשקפים תאורת ניאון קופצנית וקווים עזים של צבעים תוססים, מזכרות וינטג' עתיקות עושות את דרכן פנימה אל תוך הקומפוזיציות ומוסיפות מעין דוק של נוסטלגיה קסומה, אבל הוא גם מוסיף פנימה פריטים בני זמננו שלעולם יהיו מזוהים עם הזיכרון הקולקטיבי הרחב, בהם רמיזות המאפיינות את עידן הקורונה, כמו מלצרית החובשת מסיכה על פניה, עמדת בידוק עם מד חום בכניסה ושלט על החלון המציין את חובת חבישת המסכות.

גלריה זימאק אמנות עכשווית, פתיחה מחר בשעה 20:00 ה' באייר 68, תל אביב

מתוך התערוכה (צילום: יגאל עוזרי)
מתוך התערוכה (צילום: יגאל עוזרי)

4. שיר הרעות

מוזיקה

התזמורת האנדלוסית הישראלית מציינת 100 לקובץ "שירי ידידות"

התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד פותחת את עונת המנויים בהפקת ענק המציינת 100 שנים מאז נדפס הקובץ המרכזי של שירת הבקשות בעיר מרקש. בכירי הפייטנים בארץ בליווי התזמורת ובניצוחו של רפי ביטון, יבצעו פיוטים נבחרים מתוך הלקט. בין המשתתפים ר' חיים לוק, אמיל זריהן, ליאור אלמליח, מני כהן, שמעון אילוז, יגל הרוש, אליה מויאל, דויד ויצמן ומקהלת המרכז לפיוט ושירה אשדוד, שיעלו על נס 100 שנות שירה ורצף תרבותי היסטורי שנשתמר הודות לעבודתם המאומצת של יחידים. שירת הבקשות הייתה נהוגה בקהילות היהודיות של צפון אפריקה. עם הקמתה הפיחה התזמורת האנדלוסית חיים חדשים במסורת זו, כשהוציאה את הפיוט מבתי הכנסת והביאה אותו לבמות בסדרות קונצרטים של שירת הבקשות בהשתתפות מיטב הפייטנים בישראל. 

ברחבי הארץ טלפון לרכישת מנוי וכרטיסים: 073-760-6022

התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד (צילום: רפי דלויה)
התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד (צילום: רפי דלויה)

5. ביקור מולדת

מוזיקה

אינפקטד מאשרום מגיעים לישראל לשתי הופעות

הצמד הבינלאומי, שהכריז לפני מספר ימים על הופעה אחת במועדון הבארבי ת"א, מודיע על הופעה נוספת לאחר שכל הכרטיסים אזלו בתוך זמן קצר. במופעים הם יבצעו את אלבום המופת  'Converting Vegetarians', הנחשב לאחד מאבני הדרך במוזיקה האלקטרונית, ויארחו את הזמרת הבריטית מישל אדמסון שהשתתפה באלבום. צד אחד של האלבום, שיצא בשנת 2004, הוקדש ליצירות טראנס והצד השני, שנקרא Other Side הציג את עמית דובדבני וארז אייזן כמוזיקאים מהשורה הראשונה, שיצרו אלבום מופת שכולו פריסטייל, צ’ילאאוט, ברייקביט וכל מה שהוא אינו טראנס ועד לקטעים מבוססי שירה ושיתופי פעולה מסקרנים (ברי סחרוף, מישל אדמסון...). האלבום הביא לצמד הכרה עולמית וזכה למעמד אלבום פלטינה כפול. 

23.11, פתיחת דלתות 20:30, 26.11 תחילת מופע חצות וחצי (כל הכרטיסים אזלו), מועדון הבארבי תל אביב

אינפקטד מאשרום, יח''צ (צילום: אוהד קב)
אינפקטד מאשרום, יח''צ (צילום: אוהד קב)

6. מפגשים מצולמים

צילום

פסטיבל PHOTO IS:RAEL ייפתח השבוע בפארק הירקון

פסטיבל הצילום הבינלאומי PHOTO IS:RAEL, ייפתח השבוע בגני יהושע בתל אביב תחת הכותרת 'נקודת מפגש'. בתוכנית 90 תערוכות חוצות, 15 תערוכות פנים, מאות צלמים מרחבי העולם, מפגשים, סיורים ומרתון צילום. בין האורחים הבולטים: מנדי ברקר, בריטניה, חסוס מדריניאן, ספרד, קתרינה בוסה, גרמניה, ידרז'יי נוביצקי, פולין, קלאודיה יגואריבה, ברזיל, חוויאר וונגס, קולומביה, דליה אמוץ, ישראל, ועוד. אירוע הפתיחה, קונצרט המחבר קולינריה וצילום, ייערך בשיתוף עם תזמורת סימפונט רעננה. שפים מקומיים, בהם חיים כהן, ונאיפה מולא, יצרו מנות בהשראת המוזיקה, אותן צילם דן לב. 

17-27.11 מרכז דניאל לחתירה, פארק הירקון, תל אביב לפרטים https://www.photoisrael.org

PENALTY THE WORLD (צילום: Mandy Barker)
PENALTY THE WORLD (צילום: Mandy Barker)

7. שייקספיר והיהודים

ספרות

מאיר עוזיאל במופע ספרות על חידת יחסי שייקספיר והיהודים

דמות היהודי במחזהו הנודע של שייקספיר 'הסוחר מוונציה' מעוררת תמיד שאלות ומחלוקות. מאיר עוזיאל מזמין את הקהל לטעום מיצירתו בהגשת שחקנים, להכיר משוררת ממוצא יהודי, שמחקר חדש גילה שהשפיעה רבות על שייקספיר ואולי אף כתבה חלקים מיצירותיו. על הקשרים המרתקים בין יצירת שייקספיר ובני דורו ליהדות, במופע ספרות חד פעמי בהשתתפות דן כנר, תמר לבני, יואב יפת ופרופסור זיוה שמיר. מוזיקה אבי בנימין, מיכל ויינברג, והאחים צנחני.

14.11, 20:30 תיאטרון צוותא, תל אביב

וויליאם שייקספיר (צילום: יח''צ)
וויליאם שייקספיר (צילום: יח''צ)

8. קלאסיקה ישראלית

מוזיקה

הסינפונייטה הישראלית וגיל שוחט מארחים את גלי עטרי

במסגרת הסדרה הישראלית של הסינפונייטה הישראלית באר שבע, התזמורת ומאסטרו גיל שוחט מארחים את גלי עטרי לקונצרט המשלב מוזיקה קלאסית עם שיריה המוכרים. גלי עטרי מלווה את פסקול של התרבות הישראלית בזכות קולה המיוחד ובזכות שיריה האיכותיים החודרים לכל לב. שירים אלו זוכים עתה לתזמורים חדשים תחת שרביטו של מאסטרו גיל שוחט. בין השירים המוכרים שיבוצעו בקונצרט: "חזקה מהרוח", השיר שיביא לך אהבה", "מקיץ אל חלום", "אין לי ארץ אחרת", "מה שאת אוהבת ועוד. לצד זה, תבצע התזמורת יחד עם גיל שוחט את קונצ'רטו לפסנתר ותזמורת בסול מז'ור של מוריס ראוול והיצירות מאסק וברגמאסק של גבריאל פורה. 

13.11, 20:30 המשכן לאמנויות הבמה, באר שבע

גלי עטרי, יח''צ (צילום: אסף דרעי)
גלי עטרי, יח''צ (צילום: אסף דרעי)

9. מסע אישי

מחול

ענבל פינטו מעלה עבודה חדשה "החדר" במרכז סוזן דלל

מרכז סוזן דלל למחול ולתיאטרון משיק בבכורה עולמית את יצירתה של ענבל פינטו 'החדר' (Living Room) . קולות, צללים, זיכרונות ודמויות קורמים עור וגידים לכדי מסע אישי ופנימי שנוגע בכולנו. המרחב ספק סנטימנטלי ונעים, ספק אפל וקודר מעלה תהיות ושאלות לגבי המושג 'מובן מאליו'. ביצירתה החדשה, פינטו ממשיכה לשתף פעולה עם הרקדנית מורן מילר והזמינה את הרקדן והכוריאוגרף איתמר סרוסי להשתתף ביצירה. גם הפעם הצ'לנית והזמרת הישראלית מאיה בלזיצמן יצרה מוזיקה מקורית לעבודתה של ענבל. כוריאוגרפיה, עיצוב תלבושות ותפאורה ענבל פינטו, רקדנים יוצרים: מורן מילר, איתמר סרוסי, מוזיקה מאיה בלזיצמן, תאורה תמר אור, אנימציה דניאלה בוקור, אביזרים ניר זעירי.

היום בשעה 21:00, מחר בשעה 21:00, יום ראשון 14.11 20:30, אולם סוזן דלל, מרכז סוזן דלל, תל אביב. לכרטיסים: https://suzannedellal.org.il/shows

ענבל פינטו, יח''צ (צילום: דניאל צ'צ'יק)
ענבל פינטו, יח''צ (צילום: דניאל צ'צ'יק)

10. מסע של אלף פרצופים

מפגש

מסע לאורך חייו המרתקים של שייקה אופיר

ה'ניו יורק טיימס' הגדיר את אופיר כ"שילוב בין צ'רלי צ'פלין ובסטר קיטון," מגזין 'לייף' קרא לו "אחד משני הפנטומימאים הגדולים בעולם," הוא השתתף בתוכנית הטלוויזיה של אלפרד היצ'קוק, שיחק יחד עם ריצ'רד ברטון ושירלי טמפל והופיע מסביב לעולם עם מרלן דיטריך האגדית. יונתן גת יספר את סיפור חייו של שייקה אופיר, האדם שמאחורי אלף הפרצופים, ויערוך מסע לאורך מסלול חייו הפנטסטי של הקומיקאי האגדי, גדול אמני הבידור של ישראל, משכונת מאה שערים בירושלים ועד הבמות הגדולות בהוליווד, במסגרת מפגש 'שלישי תרבותי' בהיכל התרבות, מרכז הבמה גני תקווה.

16.11 10:30 היכל התרבות מרכז הבמה, גני תקווה. טלפון: 03-7375777

שייקה אופיר ז''ל, ארכיון (צילום: אשר מולט)
שייקה אופיר ז''ל, ארכיון (צילום: אשר מולט)