1. ציפורלה פוגשת את המלכה אסתר

תיאטרון

לכבוד פורים מחדשים חברי האנסמבל את מסורת ה'פורים שפיל'

מופע הקאלט של אנסמבל תיאטרון ציפורלה מקבל מתיחת פנים לכבוד פורים, ויכלול, לצד המערכונים הידועים גם קטעים שנכתבו במיוחד לערב זה בהשראת מגילת אסתר וערבי הפורים שפיל שהיו נהוגים בברית המועצות, בתקופה בה נאסר על הקהילה היהודית לחגוג חגים יהודיים. בהצגות הפורים שפיל במחתרת, היו מעלים מופע היתולי לחג הפורים בסגנון הקומדיה דל ארטה. את המופע כתבו וביימו חברי האנסמבל ובפתח הערב יתקיים מפגש מיוחד עם מסורבי עלייה שיספרו על חגיגת הפורים שפיל באודסה, אליה התפרצו שתי סוכנות קג"ב ועצרו את המשתתפים.  ההכנסות מן המופע יוקדשו לקידום מדיניות קליטת העלייה מאוקראינה ומרוסיה. 

15.3, פתיחת דלתות 19:30, מוזיאון תל אביב לאמנות. כרטיסים ומידע: https://tickchak.co.il/26436

אנסמבל ''ציפורלה'' (צילום: מיכאל טופיול)
אנסמבל ''ציפורלה'' (צילום: מיכאל טופיול)

2. תתכוננו להתאהב

ילדים

אלה בלה תכבוש את לבכם בסרט חדש על חברות וקנאה

אלה בלה בינגו היא ילדה חמודה חובבת קסמים, המבלה שעות ארוכות עם החבר הכי טוב שלה הנרי. מאחר והנרי מעולם לא ביקר בקרקס, היא מארגנת עבורו אחד כזה, ועומלת על ההופעה הראשית – קסם מיוחד, שהיא מכינה לכבודו. אולם הכל משתנה כשלשכונה מגיע ילד חדש - ג'וני. הנרי משחק אתו ואלה בלה צריכה להתמודד עם קנאה. הנרי, שלא רוצה לפגוע באף אחד, נעלם.  כעת נאלצים אלה וג'וני לשתף פעולה, ויוצאים להרפתקה סוחפת במיוחד למציאת הנרי. בימוי: את'ל סולברג בלגסט, פרנק מוסוולד, תסריט: ג'פרי הילטון, פרנק מוסוולד, טום פיטר הנסן.

החל מה-17.3 בדיבוב לעברית

מתוך ''אלה בלה'' (צילום: באדיבות סרטי חמישה כוכבים)
מתוך ''אלה בלה'' (צילום: באדיבות סרטי חמישה כוכבים)

3. ביטויים מורכבים של נשיות

אמנות

חלל האמנות נסימה לנדאו מציג תערוכה של שש אמניות

לכבוד חודש האישה הבינלאומי, מוצגת בחלל האמנות נסימה-לנדאו תל אביב, תערוכה קבוצתית של שש אמניות ששמה 'הם כלאו אותי בפרוזה' לקוח משיר של אמילי דיקינסון. העבודות בתערוכה מציגות ביטויים מורכבים של נשיות שהמכנה המשותף לכולן הוא האופן שבו הן מאתגרות סטריאוטיפים כדרך לחשיבה על מושגים  של זהות, תשוקה ומיניות נשית. משתתפות: ג'יליאן וורינג, שבימים אלו, מוצגת תערוכת יחיד שלה במוזיאון גוגנהיים בניו יורק; האנה סטארקי שתצלומיה חוקרים חוויות יומיומיות בחיי העיר מנקודת מבט נשית; גרייס וויבר מציגה דיוקנאות של נשים כארכיטיפים של ייצוג עצמי; קיי דונאצ'י מציגה דיוקנאות מסתוריים הנעים בין חלום למציאות; מריה פארר מציגה סצנות מתוך שברי זיכרונות; והציורים של גא-הי פארק מציעים הצצה לרגעים אינטימיים ולפנטזיות ארוטיות. 

עד ה-15.4 נסימה לנדאו - אחד העם 55, תל אביב - הכניסה חופשית. שעות פתיחה: שני, שלישי, רביעי, חמישי 10:30-18:00/שישי 10:30 - 14:30

גא-הי פארק, לילה של חצי שינה 2022 (צילום: ללא)
גא-הי פארק, לילה של חצי שינה 2022 (צילום: ללא)

4. מִלְחֶמֶתָרְבּוּת בין ההגמונים לפריבילגים

ספר

העיתונאי אילן שאול מוציא ספר חדש 'מִלְחֶמֶתָרְבּוּת'

הרבה לפני שמושגים כמו "הגמונים" ו-"פריבילגים" נשמעו במקומותינו, נרקמה תוך-כדי-תנועה, היסטוריה לא מסופרת של המקום הזה. העיתונאי אילן שאול נכח שם ועקב במשך עשרות שנים אחר דמויות מרכזיות בתרבות הישראלית, והוא מביא בספרו החדש 'מִלְחֶמֶתָרְבּוּת', 20 ראיונות שנכתבו מתחילת שנות ה־80 ועד היום. ראיונות אלו מהווים תשתית פסיפסית תיעודית ראשונית מסוגה, הפורשת את היריעה העצומה שהיא התרבות המזרחית בישראל, בעידן הפרה היסטורי שלה. החלק הארי של הראיונות נכתב במהלך שנות ה 80 תוך זיהוי השינויים הטקטוניים העמוקים בתרבות הישראלית שסדקו את ההגמוניה השלטת באותה התקופה. אילן שאול, עיתונאי, משורר וקולנוען, נולד וגדל בקיבוץ אפיקים. ב-1974, עזב את הקיבוץ לתל אביב וחי בה עד עצם היום הזה. לדידו של אילן שאול, הספר הזה מתעסק בהיסטוריה של אופקים, המסופרת על ידי אדם שנולד בקיבוץ אפיקים. להשיג ברשתות הספרים ובאתר אפיק.

מִלְחֶמֶתָרְבּוּת מאת אילן שאול, ובעריכת כרמית ספיר ויץ (צילום: טליה בר)
מִלְחֶמֶתָרְבּוּת מאת אילן שאול, ובעריכת כרמית ספיר ויץ (צילום: טליה בר)

5. על פני השטח ובמעמקים

מחול

בובי ג'ין סמית' ואור שרייבר יצרו עבודה חדשה עבור אנסמבל בת שבע

בובי ג'ין סמית' ואור שרייבר, רקדני להקת בת-שבע לשעבר וכיום יוצרים עצמאיים בניו יורק, חוזרים לבת-שבע עם יצירה מקורית 'פוגה ארגמן'. סמית' ושרייבר משלבים ביצירותיהם מחול ותיאטרון, ועוסקים בקשרים הריתמיים והצורניים שבין מוזיקה לתנועה. ב'פוגה ארגמן' הם משתפים פעולה עם רקדני אנסמבל בת-שבע ועם המוזיקאי והיוצר יונתן דסקל, שכתב מוזיקה מקורית עבור היצירה ויבצע אותה על הבמה. במרחב העדין שיצרו הם מהרהרים על מצבי ביניים ועל חללי מעבר – בין הגלוי לבין הנסתר, בין קדמת הבמה לבין אחורי הקלעים, ובין מה שמתחולל על פני השטח למה שמפעפע במעמקים. יצירה אינטימית בה תשעה אנשים רוקמים ופורמים קשרים של תשוקה. המופע כולל עירום.

18.3, 14:00, 19.3, 21:00, 21-22-23.3, 18:30, 21:00. מרכז סוזן דלל תל אביב

להקת ''בת-שבע'' (צילום: מיכל אסקף)
להקת ''בת-שבע'' (צילום: מיכל אסקף)

6. עיצוב – זה הסיפור

תערוכה

עשרות מעצבים לוקחים חלק בתערוכה ראשונה מסוגה בישראל

תערוכת עיצוב ראשונה מסוגה תיפתח השבוע במתחם העיצוב redesign בקרית אתא. בתערוכה משתתפים 24 מעצבים ישראליים פורצי דרך בתחומי הקראפט, הטכנולוגיה והחומר אשר יצרו אובייקטים במהדורה בלעדית ומוגבלת עבור המתחם.  בתערוכה יוצגו עשרות פריטים מתחומי הריהוט, התאורה, הדקורציה, כלי הבית והעיצוב הפיסולי אשר מהווים חלון הצצה לקיומה של סצנת דיזיין-ארט המקומית. אוצר תומר נתנאל לוי. 

פתיחה ביום שני ה-14.3 בשעה 20:00. נעילה ב-15.5, דרך חיפה 44, קרית אתא. או באתר: www.redesign-israel.co.il

עבודה של אורטל זקס (צילום: גיא רשקובן)
עבודה של אורטל זקס (צילום: גיא רשקובן)

7. בין האדם לטבע

סרט

סרט תיעודי חוזר לאירועי הצונאמי שהתרחש לפני 11 שנה

הסרט התיעודי 'אין לאן ללכת אלא לכל מקום', עוקב אחרי טקמאצו יאסו, שממשיך להתמודד עם האבל על אשתו שמתה בצונאמי ההרסני שהתרחש ביפן ב 11 במרץ 2011. הסרט, שיתוף פעולה בין יוצרים יפנים וישראלים, משקף בצורה פיוטית את השבריריות הדינמית התמידית ביחסים שבין האדם לטבע. לדברי המפיק אריה רוזן, מי שהיה נספח התרבות בטוקיו, "שגרירות ישראל ביפן יזמה שורה של אירועים באזור Tohoku לציון עשור לאסון הצונאמי, והם נדחו בעקבות המגפה. בשיחה עם המלחין ופסנתרן הג׳אז שי מאסטרו הוא הפנה אותי לצמד הבמאים היפני אריק ומאסאקו, שעובדים בשנים האחרונות על סרט תיעודי העוסק באסון הצונאמי. הבמאים היפנים זכרו שצוות ההצלה הישראלי היה מהראשונים להגיע ליפן לסיוע חירום בזמן האסון, והם הרגישו ששיתוף פעולה עם יוצרים ישראלים על הסרט יהיה משמעותי במיוחד עבורם.

היום תיערך הקרנה של הסרט בשעה 11 בקולנוע יפו, בהשתתפות רופאים במשלחת הישראלית שהשתתפו במבצע החילוץ, ושיחה בין יוצרי הסרט מיפן והסופר דויד גרוסמן

DIVING (צילום: צילום באדיבות ''אין לאן ללכת אלא לכל מקום'')
DIVING (צילום: צילום באדיבות ''אין לאן ללכת אלא לכל מקום'')

8. ניצחון הרוח

קלאסי

הכנרת רייצ'ל ברטון פיין מתארחת באנסמבל סולני תל אביב

אנסמבל סולני תל אביב יקיים בשבוע הקרוב את הקונצרט השלישי שלו לעונה, 'פגניני עם רייצ'ל ברטון פיין', בניצוחו של ברק טל. הכנרת הבינלאומית עטורת השבחים והפרסים רייצ'ל ברטון פיין (ארה"ב), תבצע את הקונצ'רטו הווירטואוזי מס' 1 לכינור של פגניני, וכן את יצירתו המוכרת והאהובה של סן סנס מבוא ורונדו קפריצ'יוזו לכינור ותזמורת. בקטע נוסף אותו תבצע יחד עם בתה בת התשע סילביה פיין, יבצעו השתיים את הקונצ'רטו לשני כינורות של ויואלדי. עוד בתוכנית 'על נהרות בבל' מאת מרק לברי.

12.3, 20:30 אודיטוריום רפפורט, חיפה // 13.3, 20:30 הקונסרבטוריון הישראלי (שטריקר) // 14.3, 20:00 היכל התרבות אשקלון // 15.3, 19:00 הקונסרבטוריון העירוני, עכו

הכנרת רייצ'ל ברטון פיין (צילום: LISA MARIE MAZZUCCO)
הכנרת רייצ'ל ברטון פיין (צילום: LISA MARIE MAZZUCCO)

9. מתחפשת וחושפת

אמנות

טינקר, הלא היא טינקרבל, פותחת היום תערוכה חדשה בצוקים

בתערוכת היחיד הראשונה שלה, חושפת טינקר שיראי (טינקרבל), ציורים, רישומים ואיורים שיצרה לאורך כשני עשורים. טינקר מציגה בתערוכה סדרות ציורים ורישומים על נייר, קנבס, פיסות קיר גבס (מברצלונה, ניו יורק והוד השרון), וכן פנקסים ויומנים אישיים עם שרבוטים וכתבי סתרים צפופים והפוכים. הכתב ההפוך ביומנים של טינקר עושה שימוש בהסתרה יצירתית, כמו הסוואה שהתחפשה. מנגנון הגנה מוצפן שכבר לא מתייחס לאיום חיצוני אלא לעצמו. היומנים מאופיינים בכתיבה בשתי ידיים, שמסתירה תוכן מסוים ובמקביל מגלה כישרון וחושפת יכולת טכנית ייחודית. כותרת התערוכה 'תורפות' מכילה את הפגיעות של נקודות החולשה-נקודות התורפה-אבל גם את ההכרזה והחזון של עידן חדש – תור-פות – תקופה חדשה שחורגת מההיגיון הפאלי. אוצר: אורן פישר . טקסט תערוכה: יהושע סימון.

11.3.22 – 31.5.22 גלריה עשוש - כפר האמנים צוקים הכניסה חופשית. www.zuqimartists.co.il/galery. פתיחה חגיגית היום בשעה 12:00. מופע אורח: ריף כהן

ללא כותרת, 2022 (צילום: ראובן קפוצינסקי)
ללא כותרת, 2022 (צילום: ראובן קפוצינסקי)

10. הפונז מגיע לתל אביב

קולנוע

הנרי ווינקלר יגיע מחר להקרנת 'נער המים'

הכוכב ההוליוודי זוכה פרסי האמי הנרי ווינקלר, השוהה בארץ לרגל צילומים ל"חאנשי", הסדרה החדשה של HOT יגיע כאורח סינמטק תל אביב וישוחח עם הקהל לאחר הקרנת קומדיית הפולחן 'נער המים' בו הוא מככב לצד אדם סנדלר. ווינקלר זכור לרבים בזכות דמותו האיקונית פונזי בסדרה 'ימים מאושרים' (Happy Days), ולאורך השנים הופיע בסרטי ענק כמו 'נער המים' של אדם סנדלר, 'צעקה' המקורי, 'משמרת לילה' של רון האוורד ובטלוויזיה בסדרות הקאלט 'משפחה בהפרעה' ו'מחלקת גנים ונוף'. 

12.3, 19:15. סינמטק תל אביב. לכרטיסים: https://bit.ly/3ChlkJa

הנרי ווינקלר (צילום: באדיבות HBO)
הנרי ווינקלר (צילום: באדיבות HBO)