הסופר, המשורר והפובליציסט יהונתן גפן, מהיוצרים החשובים בתרבות הישראלית אשר הלך לעולמו ביום רביעי בגיל 76, הובא היום (שישי) למנוחת עולמים בבית העלמין בנהלל, המקום שבו נולד. בני משפחה, מכרים, קולגות וחברים רבים הגיעו לבית העלמין במושב, בהם בנו אביב גפן, זוגתו לשעבר שני פרידן ובנם הבכור דילן, בתו שירה ובן זוגה אתגר קרת, בתו נטאשה, גרושתו נורית גפן, בן הדוד ליאור דיין, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, רינה שלו אלמנתו של מאיר שלו שנקבר באותו בית עלמין רק שבוע קודם לכן, הזמרת דפנה ארמוני, הזמר דיויד ברוזה, חבריו של גפן מפלוגת הצנחנים ורבים נוספים. 

"מה מלאך כמוך עושה בגיהנום הזה": בחזרה למופעי הבמה של יהונתן גפן
"נכסי צאן הברזל שהותיר הם מורשת נצח": ישראל נפרדת מיהונתן גפן

בנו של גפן, אביב, הקריא בדמעות קדיש על אביו וספד לו: "המוות הוא דף ריק. האותיות נעלמות ואין שורות מסודרות. המוות הוא דף ריק, סתם דף חלק שדוהה, מצהיב ונקרע. כן היה שם הרבה אני ואתה, היו הרבה שדים שעמדו בינינו כמו שק אגרוף, היו פסקי זמן שדיממנו בפינת הזירה, אבל אתה היית הגיבור שלי. היית האהבה הכי עצובה שלי. התגעגעתי אליך מהיום שנולדתי, ואתגעגע אליך עד יום מותי". לאחר מכן שר גפן את שירו של אביו "מקום לדאגה" ביחד עם אחותו שירה.

בתו שירה: "בחודשיים האחרונים הפגישות שלנו היו סביב ספר השירים החדש שלך. ביקשת שאערוך אותו ומיד הסכמתי. בחודש האחרון כבר לא הייתה לך סבלנות, ביקשת שנסגור ונשלח להגהות. רבתי איתך. אמרתי שיש עוד עבודה. רציתי שנמשיך לשבת בחצר שלך ליד החתולים ונשתה פטל עם סודה ונתקן שירים. אמרת שאתה עייף, ושמניסיונך אם מתעסקים יותר מדי עם שירים הם נהרסים. אבל לא הנחתי לך אולי כי הרגשתי שאם תושלם העבודה תלך. הרי שם הספר היה 'הייתם קהל נפלא'".

דפנה ארמוני  (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
דפנה ארמוני (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

גם הבת הקטנה נטאשה ספדה לאביה באנגלית: "אני עדיין מחפשת את המילים שלי. אבא, לכולם היית יהונתן גפן ולי היית אבויה. עד הסוף היית החבר הכי טוב שלי. לא מאמינה שאיבדתי את החבר הכי טוב שלי. לימדת אותי איך להיות מלאת דמיון. נהגנו לשבת על החוף שעות ולהמציא סיפורים על אנשים שאנחנו לא מכירים. הצחקת אותי. אתה בטח מסתכל על כולנו מלמעלה וצוחק על כל זה. אבא, אמשיך לנוע בחיים ולראות יופי והומור כמו שאמרת לי. אני אוהבת אותך, אבויה".

אביב גפן מקריא קדיש על אביו יהונתן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
אביב גפן מקריא קדיש על אביו יהונתן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

אחותו של גפן, ענת, אמרה בקול חנוק: "היינו ארבעה, נותרנו שניים. היית לי אח יחיד ומיוחד. אני כל כך שמחה שאתה אח שלי, אני כל כך אוהבת אותך".

חבריו של יהונתן גפן מפלוגת הצנחנים (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
חבריו של יהונתן גפן מפלוגת הצנחנים (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

יו"ר האופוזיציה וחבר הכנסת יאיר לפיד נשא גם הוא דברים ואמר כי "פעם יהונתן כתב 'אם אהבה הייתה מדינה הייתי שר החוץ', הוא טעה. לאהבה יש מדינה והוא היה הנסיך שלה. חוץ מהילדים שלו הוא הכי אהב מילים, הוא האמין שמילים צריכות להיות חופשיות וכל בוקר הוא שחרר אותן מהכלוב. לדעתי הוא היה הולך באמצע ההלוויה הזו כי הוא היה משתעמם. ההלוויה הזו היא לא בשבילו, היא בשבילנו, כי זה עצוב שאתה בחוץ ואנחנו בפנים, אבל לא הבטחתי לכם אף פעם גן של שושנים".

יאיר לפיד בהלוויתו של יהונתן גפן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
יאיר לפיד בהלוויתו של יהונתן גפן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

חברו הטוב של גפן, המוזיקאי דיויד ברוזה, שר את השיר "אם יבוא המוות" שגפן תרגם לפני 40 שנה. לסיום שרו שלושת ילדיו של גפן את השיר "לילה טוב" מתוך "הכבש השישה עשר", אותו כתב אביהם.