"חופש הפעולה הגדול שניתן בתוכנית אירוח ברשת זה דבר ענק"

אנשי תקשורת ותרבות השיקו תוכניות אירוח בהגשתם, שמשודרות ברשתות החברתיות ורושמות נתוני צפייה יפים. עכשיו הם מספרים על היתרון בכך שאף אחד לא קובע להם את מי לראיין ועל מה לדבר

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
גיא מרוז ואורלי וילנאי, "אנחנו מהבית"
גיא מרוז ואורלי וילנאי, "אנחנו מהבית" | צילום: צילום מסך
8
גלריה

“התייעצנו עם חבר שלנו שהוא מנכ”ל מד”א והוא אמר שלאורלי אסור בשום פנים ואופן לצאת מהבית בגלל שיש לה מחלה אוטואימונית והיא משתייכת לקבוצת סיכון”, מסביר מרוז. “ואז, כשישבנו בבית, איזה חבר צלצל ושאל אותנו בדרך אגב: ‘למה אתם לא משדרים מהבית?’. בהתחלה זה נשמע לנו קצת מוזר כי לא כל כך ידענו מה זה לשדר מהפייסבוק ואיך עושים את זה. אז התחלנו לעשות ניסיונות ראשונים בגדר פיילוט. זה היה נורא מסורבל, אבל לאט לאט השתכללנו והצטרפו אלינו שני שותפים מהפן הטכני וההפקתי והחלטנו להקים ערוץ בעמוד הפייסבוק שלנו שנקרא ‘אנחנו מהבית’”.

בערוץ החדש משדרים אורלי וגיא מדי בוקר בשעה 8:30 כשאחריהם משדר דן מרגלית. לוח השידורים ההולך ומתמלא כולל בין השאר גם את פרופ' יורם לס שעונה לשאלות גולשים, ירון לונדון, אברהם בורג ועוד, והערוץ משדר מהבוקר ועד הערב.

“הרעיון של הערוץ הוא שזה יהיה ערוץ של כולם, גם של השדרנים וגם של הצופים”, מסביר מרוז. “אנחנו בכלל לא רוצים לראיין פוליטיקאים אלא בעיקר אנשים שמעניינים אותנו. זו פלטפורמה פשוטה והמיידיות גדולה. כל מגיש משדר מהבית שלו, ומי שמפקח על המצלמות הוא השותף האסטרטגי שלנו, יובל הולנדר, שחשף אותנו לעולם שלם של טכניקה וטכנולוגיה שלא הכרנו”.

אחד מרגעי השיא של הערוץ קרה לפני כשבוע כשבשישי אחר הצהריים, בחצר ביתם של אורלי וגיא בשכונת בבלי בתל אביב, נישאו בשנית ניצה שאול ובן זוגה דורון סלומון, במחאה על מצב ענף התרבות בעקבות משבר הקורונה. בעיצומו של השידור הגיעו למקום שוטרים שזיהו התקהלות רבת משתתפים, הורו לנוכחים לשמור ביניהם מרחק של שני מטרים ולחבוש מסיכות ורשמו דוח לצמד המגישים.

“אתה יודע כמה צופים היו לשידור הזה בפייסבוק? 30 אלף צופים בזמן אמת ולמעלה מחצי מיליון צופים! זה מטורף!”, אומר מרוז. “תוכניות הבוקר שעשינו השבוע קצרו 8,000 צפיות ודן מרגלית ששידר אחרינו קצר 15 אלף צפיות. כמות הצפיות הנאה נורא כיפית. עוד יותר כיף זה שאנחנו פונים לאנשים לשדר גם ו־95% מהם מסכימים, למרות שכרגע אנחנו לא מתפרנסים מזה אבל מקווים שבהמשך נוכל”.

מדי שישי מקפידים השניים לחלוק כבוד לגדולי הזמר העברי ומארחים יוצרים ותיקים, מרחל שפירא ויורם טהר לב ועד קובי אשרת, נורית הירש ואפי נצר. “שידורי הזמר הם בכלל להיט, ובגלל שאין לנו פרסומות אנחנו מחליטים את מי לארח ולראיין”, מסכם מרוז. “חופש הפעולה הגדול הזה הוא ענק”.

עוד שחקן חדש בתחום הוא “הפודקאסט של עומרי כספי” המשודר מדי שבוע בשעה 19:00, בימים לא קבועים. כספי, הכדורסלן הישראלי הראשון ששיחק ב־NBA, החליט עם תחילת הקורונה להגשים חלום וליצור פודקאסט אישי, בדמות שידור מצולם שעולה לעמוד הפייסבוק שלו ובו הוא מארח אנשים מעולם הספורט, הבידור והחדשות, כשהוא מראיין ושואל אותם שאלות שתמיד סקרנו אותו, מהכדורגלן ערן זהבי ועד העיתונאים סיון רהב מאיר ועמית סגל. אולם בניגוד לשידורים אחרים, אצל כספי אין לצופים אופציה להשתתף ולהתערב בשאלות והשידור מתרחש באולפן, בפורמט של ראיון אחד על אחד.


הפודקאסט של עומרי כספי
הפודקאסט של עומרי כספי | צילום: צילום מסך

מיזם מקוון נוסף בהשתתפות סלבס הוא של הקומיקאי ישראל קטורזה והשף משה שגב, שחברו יחד בחודש שעבר לטובת תוכנית פייסבוק בשם “סיר ומכסה”. התוכנית עולה לרשת בימים לא קבועים ובמסגרתה הם מבשלים וחולקים עם הצופים מתכונים.

ישראל קטורזה ומשה שגב, ''סיר ומכסה''
ישראל קטורזה ומשה שגב, ''סיר ומכסה'' | צילום: צילום מסך

גם מיכל צפיר, שבמשך שנים הגישה תוכניות לייף סטייל והיא אף בעלת עסק בשם “כל אחד יכול” המעודד אנשים לאמץ אורח חיים בריא, בין אם זה ברדיו, בהרצאות ובטלוויזיה, החליטה עם התגברות הסגר ומגבלות הקורונה לעבור לשדר בפלטפורמת הפייסבוק תוכנית שנקראת “קפה ובית”. “כשהתחילה הקורונה החלטתי שאני רוצה לאפשר לאנשים להיחשף לכל מיני תכנים ולעודד את האופטימיות, כי לכל הלחץ יש מספיק אנשים שדאגו בטלוויזיה. החלטתי להתחיל לשדר תוכנית יומית בפייסבוק בבוקר בשעות 8:00־9:00”, מספרת צפיר.

“בכל תוכנית ראיינתי אנשים שונים מתחומים שונים כשהמכנה המשותף הוא להעשיר בידע ולהעלות את רמת האופטימיות. לשמחתי השידור הזה תפס והיה מצוין וגם לי זה עשה טוב כי אנשים התחילו להגיב ולשאול שאלות. ברגע שאנשים חזרו לאט לאט לעבוד עברתי לשדר פעמיים בשבוע, ועכשיו התוכנית משודרת בימים שני ורביעי בשעה 19:30 ועדיין באותו אופן”.


מיכל צפיר, ''בית וקפה''
מיכל צפיר, ''בית וקפה'' | צילום: צילום מסך

“’דמוקרטTV’ זה משהו שיצרנו ביחד, וכשיאיא פנה אליי ושאל אותי: ‘מה היית רוצה שיהיה בתוכנית?’, אמרתי לו שהחלום שלי הוא להביא טלוויזיה מהעם ואל העם, דברים שבאמת מעניינים את האנשים ולא עוד פעם לראיין עוד מישהו מקואליציה או אופוזיציה כזו או אחרת ולדבר עוד פעם על מה שקורה בפוליטיקה, כשבתכל’ס קורים פה עוד הרבה דברים, מאבקים וסיפורים שלא באים לידי ביטוי”, מספרת אהריש. “כיוון שרובנו היום ברשתות החברתיות, החלטנו לעשות טלוויזיה שתהיה ברשתות החברתיות, תוכנית שתחיה ברשתות, גם בגלל שהבנתי את ההשפעה שהיה למונולוג שלי מ’שיחת היום’ (רשת 13) ברשתות החברתיות”.


לוסי אהריש, דמוקרט TV
לוסי אהריש, דמוקרט TV | צילום: צילום מסך דמוקרט TV

בתחילה פתחו פינק ואהריש בקמפיין גיוס המונים בהדסטארט בכדי לבדוק את היענות הקהל לתוכנית טלוויזיה במרשתת. “תוך שבועיים בערך הגענו ליעד שהצבנו לנו, שזה 40 אלף שקלים”, אומרת אהריש. “בגלל שההדסטארט עוד לא נגמר, אנחנו עומדים כיום על 100 אלף שקלים כשהממוצע שאדם פרטי שילם הוא 35 שקלים. מי שתמך בנו כלכלית הופך להיות שותף שלנו ומקבל את היכולת להיות חלק מהשידורים שלנו, לבחור את הנושאים המרכזיים שבהם נעסוק בשידור ואף לשאול את המרואיינים שאלות”.

בניגוד לתוכניות הרשת של אורלי וגיא וצפיר, אהריש ומרואייניה משדרים לרוב מהאולפן. אהריש מדגישה את היתרון, לדעתה, בשידור האינטרנטי: “יש היענות מדהימה ממרואיינים, שחלקם לרוב לא מתראיינים בטלוויזיה בקלות, להגיע לערוץ. בין המרואיינים שעד כה הגיעו ניתן למצוא את אהוד ברק, יאיר לפיד, דליה דורנר ומולי שגב. אנחנו מאפשרים ראיון של 20 דקות ונותנים למרואיין לענות על השאלה במלואה. אין לי פרסומות שאני מחויבת אליהן, אני לא קוטעת מרואיין מפאת קוצר זמן, אין לי לחץ לזרז מרואיין ואין התלהמות ואין צרחות”.

אהריש מספקת דוגמה: “היה לנו אייטם של שתי מרואיינות שנכנסו אחת לדברי השנייה מתוך להט הדברים, ואנשים אשכרה עזבו את השידור, אמרו לנו שלא באו לשמוע דיבור שעולה אחד על השני, אלא לשמוע אנשים מנהלים דו־שיח, זה היה מדהים לראות את זה. האנשים לא רצו לקבל ויכוח רועש שהם רואים כבר בטלוויזיה”.

תגיות:
רשתות חברתיות
/
אורלי וילנאי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף