אחרי 25 שנה של הוצאת משחקי וידאו, סדרות מנגה ואנימה, עשרות סרטים ועשרות אלפי קלפים, לא קל לחדש עבור המעריצים, אך נראה כי האנשים החזקים במותג מבינים את גודל המשימה ועוד בטרם סיום חגיגות 25, אשר נחגגות בימים אלו עם סט קלפים חגיגי ומיוחד, מקבלי ההחלטות כבר מסתכלים לעבר 25 השנים הבאות.
כך למשל, בתחום משחקי הווידאו של החברה, המותג המצליח החליט "לחשב מסלול מחדש" ולהוציא משחק שונה בתכלית מהמשחקים המוכרים. "במקום המסלול הרגיל, בו בוחרים פוקימון, מנצחים שמונה מאמנים חזקים שמייצגים מכון מסוים ומתקדמים לליגה, הפעם פוקימון הלכו על כיוון שונה", מספר לנו פרדי וילצ'ק, אחד משחקני הפוקימון המוכרים בישראל.
עסק יקר
לא רק תחום הווידאו כמובן עובר שינוי בעולם הפוקימונים, כאשר משחק הקלפים שפרץ בשנת 1996, מתעדכן מדי שנה ומציב לשחקנים ולאספנים אתגרים חדשים כל כמה חודשים. הטרנד החזק ביותר כרגע, הוא כנראה, דירוג הקלפים. בנושא זה כבר נגענו בעבר, אך כעת רועי אסרף, אספן ששלח קלפים לחברות הדירוג לא פעם ולא פעמיים, מספר על הצפה של קלפים בשוק.
"לא מדובר רק בעניין של אספנות, אלא גם בעניין כלכלי. קלף מדורג הוא סמכות, ברגע שהוא מדורג, הסכום שהוא שווה לא פתוח למו"מ, ולכן הערך של האוסף עולה", הוא מוסיף ואף מציין כי קלף הפוקימון המדורג, שנמכר במחיר הכי גבוה עומד על למעלה מ-4 מיליון דולרים.
אסרף מספר כי עבור מי שמתעתד להיכנס לתחום האספנות ולדרג בעצמו קלפים, כדאי להיכנס לעניינים מהר. לדבריו, כל חברות הדירוג הגדולות עבור לעבוד במתכונת דיגיטלית, האלגוריתם יקבע את ציון הקלף, ולא עין אנושית כפי שהיה עד עתה. לצד זאת, הוא מגלה שלמרות הגידול בכמות הקלפים המדורגים, וההיצע הרב של השוק החדש, המחירים לא עומדים לרדת בקרוב, וכלל הנראה בכלל.
מגה – התפתחות
לצד שחקני הווידאו והאספנים, יש גם את שחקני הקלפים עצמם, אשר נראה כי בשנים האחרונות גדלו בכמותם, ובאיכותם, בצורה ניכרת. אחד השחקנים הוותיקים בישראל, מנחם שפיר, מספר כי כמות השחקנים גדלה עד כדי כך, שאם בעבר היו מספר עשרות חנויות שמוכרות את הקלפים, הרי שהיום המספר קפץ כבר למאות.
"לפחות אחת לשבוע מדבר איתי אדם שמספר שהוא חזר ומצא את האוסף שלו, שהוא מתחיל מחדש, שהוא רוצה להיכנס לתחום עם הילדים, להרבה מהם זו נוסטלגיה", משתף מנטל, אך מזהיר כי למרות שכרגע נראה שהקהילה בשיאה, יכול להיות שמאחורי הסיבוב מסתתרת נפילה.
"יש טורנירים שמתארגנים אחת למספר שבועות, גם למשחקי הקלפים וגם למשחקי הווידאו בהם השחקנים יכולים לשחק אחד מול השני", אומר אסרף, שמעיד כי בשנים האחרונות צמח מספר השחקנים לעשרות בכל טורניר, כאשר בכל פעם ישנם פרצופים חדשים, אך הם פוחדים שתופעת הזיופים, יחד עם התפוצצות הבועה, תוביל פעם נוספת לכך שהטורנירים יהפכו להיות מעין כיתה סגורה, שקשה מאוד להכניס לתוכה שחקנים צעירים וחדשים.
על דבר אחד ארבעתם מסכימים – הדרך למנוע מהמותג להישכח בישראל, היא דרך הקהילה, אשר מתרכזת בעיקר בפייסבוק. בכל מפגש שמאורגן, הם מתרכזים בעיקר בפנים הלא מוכרות, מדריכים ועוזרים לחדשים להבין לאיזה עולם הם נכנסו. לטענתם, רק כך הם יצליחו למנוע מבריחה המונית של אנשים מהמותג.
מנטל עצמו, מקדם פרויקט של תרומת קלפים יחד עם שפיר, כאשר אחת לתקופה הם שולחים אלפי קלפים לילדים, או שמים אותם בחנות "פריק" בהרצליה, שם כבר מספר שנים כל אדם יכול להגיע, לשים קלף ולקחת את אלו שהוא צריך. מבחינתם, השלב הבא הוא ברור – הכרה רשמית מחברת פוקימון העולמית. "ברגע שזה יקרה, נגיע רחוק מאוד מכל הבחינות, כולל כוח ציבורי שיגרום לאנשים לרצות לקחת חלק איתנו", סיכם שפיר.