מה הדבר הראשון שיקפוץ לכם לראש אם אגיד את המילים "לאונרדו, דונטלו, רפאל ומיכאלנג'לו"? אלא אם אתם מעריצי אומנות הארדקור, כנראה שבדיוק כמוני גם אתם חשבתם על חבורת הצבים הכי מגניבה בעולם – צבי הנינג'ה. ארבעת הצבים שאומנו להילחם ברוע על ידי מאסטר ספלינטר, העכברוש הכי חכם בסביבה, שבו לאחרונה במשחק חדש הפורט על מיתרי הנוסטלגיה וזורק את המעריצים היישר לשנות ה-90.

לכבוד המשחק החדש, והעובדה שצבי הנינג'ה כבר למעלה מ-30 שנה שומרים עלינו מתוך הביוב של ניו-יורק, יצאנו לבדוק מה הסודות הכי כמוסים של הצבים שכנראה רובכם לא הכרתם. האמת? גם אנחנו הופתענו, ולא רק בגלל שגילינו את החיבור של הצבים ליהדות.

5. הפאוור נינג'ה? או אולי בכלל צבי הריינג'רס?

לצד הפופולאריות של צבי הנינג'ה לאורך שנות ה-90, מותג נוסף החל לצבור אהדה בקרב הילדים והנוער ברחבי העולם -  הפאוור ריינג'רס, חבורת בני הנוער עם "אטיטוד", שנבחרו להגן על העולם מרשע חוצני. לאור הפופולאריות של שני המותגים, בעונת "פאוור ריינג'רס בחלל" משנת 1998 הוחלט לקיים פרק קרוס-אובר, בו הריינג'רס נאלצים להגן על העולם דווקא מצבי הנינג'ה, לאחר שמוחם נשטף. הריינג'רס מצליחים בסופו של דבר להחזיר את הצבים לעצמם ויחד הם נלחמים ברוע ומצילים (כמובן) את היום.

שנים לאחר מכן, ב-2019, בריצת הקומיקס של פאוור ריינג'רס, הריינג'רס מגיעים לניו-יורק במטרה לחפש אחרי טומי אוליבר (הריינג'ר הירוק) שנעלם. הם מגלים כי הוא הצטרף לשרדר הרשע ופועל עבורו. בנוסף, חבורת צבי הנינג'ה לא אוהבת את הקבוצה החדשה שהגיעה לעיר שלהם אך נאלצת לשתף איתם פעולה כדי לעצור את טומי ושרדר.

4. היזהרו מהעטלפים

בשנת 2015 החליטו ב-DC שגם הם רוצים לשתף פעולה עם צבי הנינג'ה ויצאו במיני-סדרה של שש חוברות קומיקס. על פי העלילה, קראנג (החייזר המרושע מעולם צבי הנינג'ה שהוא למעשה רק מוח ללא גוף) משגר את הצבים לגות'האם, עירו וביתו של ברוס ויין AKA באטמן. 

באטמן שלא יודע דבר על הצבים פשוט "מנקה איתם את הרצפה", ומוכיח להם שלמרות שאין לו אף כוח על, המיומנות שלו עולה על שלהם גם בג'וג'יטסו, אמנות הלחימה המועדפת עליהם. רק בזכותו של מאסטר ספלינטר והסחת הדעת שהוא מספק להם, הצבים מצליחים לברוח. לאחר מכן, כמובן, הם עוזרים לאיש העטלף להילחם בנבלים בעירו, כולל בג'וקר (שמקבל בסדרה טוויסט מאוד מוזר, שלא נחשוף כאן כדי לא להרוס למי שירצה לקרוא).

3. מי אתם צבי הנינג'ה? אבל באמת

לא הרבה מודעים לכך, אבל המותג הפופולארי החל בכלל בתור פרודיה על מותגי קומיקס אחרים, כאשר המרכזי שבהם הוא דמות הקומיקס "דרדוויל". "שבט הרגל", אותו מנהיג שרדר בעלילות הצבים, הוא פרודיה מובהקת לשבט "היד" מעלילות הקומיקס של מארוול.

אך לא שם הדמיון מסתיים. בקומיקס, מאט מרדוק מאבד את ראייתו בעקבות מפגש עם חומר רדיואקטיבי שנפלט ממשאית, לאחר שהציל אדם שעמד בדרכה של המשאית, ובכך נפגע בעצמו. על פי סיפור המקור של צבי הנינג'ה, בגלל פגיעת המשאית, הקופסה בה הוחזקו הצבים נופלת מהרחוב לתוך הביוב, שם היא נשברת והצבים נספגים בחומר הרדיואקטיבי בשילוב זוהמת הביוב. בעקבות כך, הארבעה מקבלים את הכוחות שיום אחד יעזרו להם להפוך ל"אלופי הנינג'ה הכי מגניבים".

2. הצבה החמישית  - ג'ניקה

כל מי שמכיר את צבי הנינג'ה יודע כי כל אחד מהם זכה לתלבושת צבעונית משלו, על מנת להבדיל בינו לבין אחיו. מיכאלנג'לו לובש כתום, דונטלו סגול, רפאל אדום וליאונרדו כחול. לא הרבה מודעים לכך, אך בשנת 2019 חברת IDW הציגה צבה נוספת – ג'ניקה.

במקור, ג'ניקה הופיעה כבר בשנת 2015 אך בצורתה האנושית. במקור ג'ניקה הייתה רוצחת שכירה עבור "שבט הרגל", שגדלה ברחובות לאחר שגילתה כי אביה מכה את אמה. ב-2019, לאחר שג'ניקה כמעט ומוצאת את מותה, לאונרדו מתנדב להעניק לה עירוי דם, אשר מעניק לה מראה דומה לשל הצבים עם כוחות דומים. ג'ניקה הופכת לחברה החמישית בצוות ומבדלת את עצמה מהאחרים באמצעות תלבושת צהובה.

1.     צבי הנינג'ה שומרי כשרות

בשנות ה-90, עם עליית הפופולאריות של הצבים בעולם, הוחלט לשדר את התוכנית גם כאן במדינתנו הקטנה. למרות הרצון הטוב, בישראל נתקלו בבעיה – הצבים אוכלים פיצה עם פפרוני, מה שעלול היה לפגוע ברגשות הציבור המסורתי והדתי. 

הפתרון היצירתי אותו עליו חשבו בישראל היה להפוך בדיבוב את הפפרוני לאנשובי, מה שלא יהווה הפרה של חוקי הכשרות כשישימו אותו על הפיצה. בכך, גדל בישראל דור שלם של ילדים שמאמין שצורת האנשובי על הפיצה היא עיגול בשרני, שהוא למעשה הפפרוני המפורסם שהצבים אוהבים לשים לעצמם על הפיצה.