בעקבות מותו היום (רביעי) של היוצר והאמן יהונתן גפן - פוליטיקאים, אנשי רוח ותרבות הספידו את היוצר האהוב.

יהונתן גפן, מגדולי היוצרים והפזמונאים בישראל, הלך לעולמו בגיל 76

שר התרבות והספורט מיקי זוהר ספד: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של המשורר והסופר יהונתן גפן, שכתב, בין השאר, את ילדותנו בתבנית נוף המולדת ברגש ובעוצמה רבים. יהונתן זכרו לברכה כתב סיפורים ושירים שישארו עמנו לנצח ויתנגנו בקרבנו עוד שנים רבות, כהדהוד של הישראליות, יהי זכרו ברוך".

המוזיקאי שלמה ארצי ספד את גפן: "יהונתן גפן היה מגדולי הכותבים הישראלים. חד, משפיע ואמיץ שגידל דור כותבים אחריו. 'הנסיך הקטן מפלוגה ב׳' הוא השיר הראשון שעולה על דעתי לקראת יום הזיכרון. רק יהונתן היה יכול לנסח הגדרה מהסוג הזה. חייל ישראלי, נסיך קטן שנופל בקרב במדבר. או 'יונתן סע הביתה, קח רכבת קח אווירון, קח מתנה קטנה לילד'. מה יותר יפה משורות שיש בהן רצון עז לחזור לארץ? שמונה שנים הופיע יונתן בני כגיטריסט מלווה של יהונתן גפן ובכל רגע אהב אותו. חיבוק לאביב, שירה ולמשפחה. יהי זכרו ברוך".

המוזיקאי דיוויד ברוזה ספד: ״אחי היית ולנצח תשאר. שרנו, כתבנו, שימחנו, בכינו, נלחמנו, נצחנו, הפסדנו , המשכנו… לימדת אותי כאח גדול ואשא את תובנותך בשירנו, ושירתך... אוהב, דויד״. המוזיקאית אפרת גוש כתבה: "יהונתן אהוב ויקר כל כך, רק לפני כמה שבועות נפגשו וזכיתי לחבק אותך, לנשק אותך ולומר לך בפעם האחרונה כמה אני אוהבת אותך. אין לי מילים כרגע, רק תחושת אובדן".

גידי גוב כתב: "הנסיך הקטן מת פיתאום. יונתן יקירי, שרנו על כבשים ושוקולד וסבא וסבתא ושיר ערש מופלא לשירה. אין ילד שלא מכיר את הכבש השישה עשר המיוחד. כל כך הרבה עולם הבאת לחיינו, חיבוק וגעגוע שמתחיל עכשיו".

יוני רכטר ספד: "בשנות העשרים שלי נפגשתי איתו לראשונה והלחנתי את שירי ה׳כבש ה-16׳ ומאז לא נותק הקשר. ה׳כבש׳ המשיך לחיות בתיאטרון (במחזה שכתב מיקי גורביץ) ובעוד הרבה הפקות כולל באין ספור בתי ספר. ואני נוכחתי בכך ששירי הילדים של יונתן לעולם לא מתיישנים. יש בהם פשטות ואמת עמוקה שרק ילד יכול לבטא בישירות כזו שלא תיראה מלאכותית. העולם שהם מבטאים הוא מנקודת המבט של הילד הרגיש והפגיע, זה שרק ׳האיש עם החורים בגרביים לא יוצא לו מהראש׳ זה שחווה את הגן הסגור או זה שאבא שלו חזר מאילת עם צדף אבל בעצם לא לקח אותו לשם. מותו הוא לדעתי אבדה גדולה לתרבות הישראלית".

איגוד אמני ישראל נפרד: "בשיריו, בטורים שלו, בספריו, גפן ביטא את הישראליות עצמה, אותנו. בין אם היו אלה שירי ילדים שזיקקו את חוויות הילדות שלנו, או טורים ומופעים סאטיריים נוקבים, גפן העניק לדורות של ישראלים אינספור אוצרות תרבות בלתי נשכחים. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד: "יהונתן גפן נפטר, ואיתו הלך מאיתנו חיוך שובבי ונצחי, של מי שידע ללכוד את הרגעים הקטנים ביותר והגדולים ביותר, ולהפוך אותם לטקסטים נצחיים. קשה לדמיין את הוויית היצירה הישראלית, את הפזמונים שלנו, את עולמות הספרות והתיאטרון - ללא תרומתו הייחודית והבלתי-נשכחת.

איבדנו היום בטרם-עת יוצר חד ונפלא, יחיד מסוגו, בן למשפחה עתירת זכויות שגם זכה להעמיד אחריו דור שני, יוצר ומוכשר, שכולנו מתברכים בכישרונו. הנסיך הקטן מהעמק, בן נהלל שהיה ללוחם ולקצין, מי שאהב את הארץ ואת אנשיה, ודווקא בשל כך לא חסך מהם את שבט ביקורתו השנונה. נכסי צאן הברזל שהותיר לנו הם מורשת נצח ואנדרטה חיה ולא פחות מכך בועטת - לפועלו המרשים, הייחודי והישראלי כל כך. י(ה)ונתן סע הביתה, אנחנו כבר מתגעגעים. תנחומיי הכנים למשפחת העמק, למשפחות גפן ודיין ולכל אוהביו", הוסיף.

יו"ר האופוזציה, ח"כ יאיר לפיד, כתב: "לפני זמן קצר נפטר אחי הגדול יהונתן גפן. יש לו שיר שנקרא הנסיך הקטן מפלוגה ב'. ואם אי פעם תגיעו לכאן, תדעו שכאן הוא חרש צנח וקול הנפילה מעולם לא נשמע, בגלל החול הרך. החול עדיין רך, אבל קול הנפילה נשמע היטב. איבדנו היום קול ישראלי חשוב ואהוב".

חברת הכנסת מירב כהן ספדה בעצב: "יהונתן גפן לא היה רק משורר חד פעמי, סופר ענק, עיתונאי חד, ומי שידע לנסח ילדים יותר טוב מכל ילד. יהונתן גפן ידע לכתוב את ארץ ישראל כפי שאף אחד אחר לא ידע. הוא היטיב לנסח את תולדותיה של ישראל, ארץ אהבתו, ברגישות, בביקורת, ובעיקר באהבה שאין שנייה לה. קורות חייו וכתביו של יהונתן גפן שזורים בהיסטוריה של המדינה הזו, וקריאת ספריו ושיריו, גם היום, שקולה לצעידה בשבילי הזכרונות של הארץ הזו. נוח על משכבך בשלום".

חבר הכנסת וראש המחנה הממלכתי בני גנץ כתב: "יהונתן גפן, היה שילוב מיוחד - הוא היה פטריוט שלחם עבור המדינה, ואיש מחאה אידיאליסט שיצא כמעט נגד כל נורמה. הוא היה קשוח וציניקן, וידע לגעת ברגש אינסופי בשיריו בכל אחד - מהמבוגרים ביותר שקראו את טוריו וסיפוריו, ועד לילדים שנרדמו בכבש השישה עשר. הוא דיבר וכתב על אהבה ועל השלום".

ח"כ איימן עודה כאב את מותו של גפן, וכתב: "כואב את מותו של יוצר ענק שהיתה לי גם הזכות לקרוא לו חבר. אמנם אמא שלי לא קראה לי את הכבש השישה עשר אבל כאוהב שירה, היצירה של יהונתן גפן חיברה אותי לשפה ולתרבות העברית וכאדם שתמיד שאף לשלום ושיוויון הוא היווה השראה אמיתית".
 
ח"כ דני דנון כתב על גפן: "יהונתן גפן כתב במו ידיו את הפסקול הישראלי. 'מקום לדאגה', 'הכבש השישה עשר', 'הנסיך הקטן מפלוגה ב' - כולם היו בניו. אי אפשר לדמיין את התרבות הישראלית בלי הקול שלו, שהיה מלווה תמיד בקורטוב צחוק אבל גם בדמעה בצד העין. יהי זכרו ברוך".

ח"כ קטי שטרית ספדה לו גם כן: "יהונתן גפן, פזמונאי, סאטריקן איש תרבות ורוח החתום על עשרות שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית ובהם שירי 'הכבש ה-16', 'איך שיר נולד','הילדה הכי יפה בגן', 'הנסיך הקטן', 'ערב של יום בהיר' ועוד. אבדה גדולה ליצירה הישראלית. תנחומיי למשפחתו וחבריו הרבים. יהי זכרו ברוך".

מהמועצה האזורית עמק יזרעאל נמסר: "יהונתן גפן - ענק התרבות הישראלית, בן נהלל, הלך לעולמו. איש מוכשר ורב פעלים; משורר, מחזאי, סופר, עיתונאי, סאטיריקן, פובליציסט, עורך, תסריטאי, פזמונאי, מתרגם, קומיקאי ומנחה. ספריו ושיריו, למבוגרים וילדים, הנם נכס צאן ברזל בתרבות הישראלית וחלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. '...ולילה ויום הוא רק רצה לשמוע, ארץ חלום שאין כמוה, ארץ מולדת'. יהונתן גפן היה פורץ דרך, שהיווה מקור השראה לרבים והותיר חותמו בקרבנו לעד".