המהדורה האנגלית, שצפויה לצאת לאור בקרוב, תכלול 110,000 עותקים. הצלחתו מעידה על רעב ציבורי עמוק לתשובות בנוגע למקורות הקיום, בדומה להצלחתם של ספרים כמו "האשליה הגדולה של אלוהים" של ריצ'רד דוקינס (שמכר למעלה משלושה מיליון עותקים) או "קיצור תולדות הזמן" של סטיבן הוקינג (25 מיליון עותקים), כשהתנ"ך, כמובן, נשאר הספר הנמכר ביותר בכל הזמנים עם כשבעה מיליארד עותקים משוערים.
המחברים רואים עצמם כאנשי מדע, בדומה לדוקינס והוקינג. בולורה, בן 79, הוא מהנדס מחשבים שייסד שורה של חברות מצליחות בתעשייה כבדה, הנדסה ומכניקה. בונאסייס, בן ה-59, למד מדעים ומתמטיקה לפני קריירה כיזם במדיה הצרפתית. שניהם גם אנשי אמונה.
למרות אמונתם האישית, הם מתעקשים כי ספרם אינו עוסק ברוחניות או בדת. בולורה הצהיר: "זה אינו ספר על אמונה או דת. מי הוא אלוהים, מה הוא רוצה, מה הוא חושב, מה הוא אומר: זה מאוד מעניין, אבל זו שאלה של דת. זה לא מה שהספר הזה עוסק בו". במקום זאת, המחברים כתבו ביקורת נוקבת על המטריאליזם – התיאוריה שלפיה כל המציאות, כולל מקורותינו, מחשבותינו ותודעתנו, ניתנת להסבר אך ורק באמצעות חומר פיזי ותהליכים פיזיים. הם טוענים כי הנרטיב המטריאליסטי לגבי ראשית היקום והחיים על פני כדור הארץ "מלא בחורים" באופן כה מובהק, שכל התקדמות מדעית מודרנית רק מחזקת את הטענה שבורא הוא ההסבר הרציונלי היחיד.
רעיונותיהם של המחברים זכו לתמיכה ממקורות בלתי צפויים. הפיזיקאי הנודע רוברט וילסון, שזכה בפרס נובל לפיזיקה על גילוי קרינת הרקע הקוסמית, הסכים לכתוב את ההקדמה לספר. "אף שהתזה הכללית... שמוח עליון יכול להיות מקור היקום אינה מספקת עבורי הסבר משביע רצון, אני יכול לקבל את עקביותה", כתב וילסון, והוסיף: "אם ליקום הייתה התחלה, איננו יכולים להימנע משאלת הבריאה".
הספר בוחן תיאוריות מדעיות מרכזיות כמו המפץ הגדול, תורת היחסות, מכניקת הקוונטים והגנום האנושי. כל פרט בספר נבדק בקפידה מול קבוצה של מדענים מובילים כדי להבטיח שהטיעונים לא יוכלו להיות מאותגרים על בסיס אי-דיוק מדעי. המסקנות שאליהן מגיעים המחברים מציבות אתגר מהותי לאורתודוקסיה המונחת בבסיס המדע המודרני. במשך המאה האחרונה, לדוגמה, מדענים ידעו שהיקום מתפשט. אם כוכבים וגלקסיות מתרחקים זה מזה ללא הרף, ההיגיון מכתיב שהיקום חייב היה להתחיל בנקודה אחת יחידה, במצב של צפיפות עצומה. בשנת 1931, הפיזיקאי התיאורטי הבלגי ז'ורז' למטר כינה זאת "האטום הקדמון" – כיום אנו מכנים זאת המפץ הגדול. אך אם כל החומר נובע מאותו פיצוץ יחיד, והמטריאליזם קובע שאין דבר מחוץ לחומר, מה גרם לפיצוץ?
"התיאוריה לא עובדת", אמר בולורה. חוקי התנועה, לדבריו, מובילים למסקנה שחייבת הייתה להיות התחלה יחידה, נקודת מוצא לכל הקיום הפיזי. "שום דבר אינו אינסופי", אמר. "השכל הישר חייב להחזיק בכך שליקום שלנו יש התחלה אחת". הוא טוען שההסבר הרציונלי היחיד לנקודה יחידה הוא קיומו של משהו מחוץ לעולם החומר, ישות חיצונית שיכלה להתחיל אותו – אלוהים בורא.
תעלומה מרכזית נוספת, שלדברי המחברים ניתן להסבירה רק על ידי קיומו של אלוהים אוניברסלי כלשהו, היא ראשית החיים. "DNA הופיע על פני כדור הארץ לפני 3.8 מיליארד שנים, וזה היה פלא טכנולוגי", אמר בונאסייס. "כל היצורים החיים על פני כדור הארץ: חיידקים, בני אדם, צמחים, בעלי חיים – כולם מקודדים על ידי אותו DNA". לפי תיאוריית האבולוציה, מערכת אחסון נתונים מתוחכמת להפליא זו – צפופה פי 40,000 מיליארד מהמחשב המתקדם ביותר כיום – הגיחה מהמרק הקדמוני במקרה גרידא.
בולורה הודה שהספר אינו מציג "הוכחה" לקיומו של אלוהים. "אי אפשר להוכיח זאת", אמר. "יש לך ראיות לתיאוריה אחת – קיומו של אלוהים. ויש לך ראיות לאחרת, שהיא אי-קיומו של אלוהים. הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות הוא להשוות בין שני צדי המאזניים". אך הוא ציין כי תחומים רבים במדע דורשים "קפיצת מדרגה אמונית" גדולה לא פחות מזו הנדרשת באמונה באלוהים. "כולנו מאמינים", אמר. "מאמינים באלוהים מאמינים, עם כמה ראיות – ומאמינים במטריאליזם, הם מאמינים בהרבה דברים שהם קצת מוזרים".
בולורה ובונאסייס מעוניינים בדיון נרחב עם מדענים על רעיונותיהם. בחודש שעבר הם קיימו כנסים עם אסטרופיזיקאים מובילים, מדעני מוח ופילוסופים – מאמינים ולא מאמינים כאחד – באוניברסיטאות פרינסטון וברקלי בארה"ב, ומתכננים אירועים דומים באוקספורד ובקיימברידג' בחודשים הקרובים. בולורה התעקש שזה אינו פרויקט אוונגליסטי; הוא אינו מנסה להמיר איש: "אני חוזר ואומר, זה אינו ספר על אמונה או דת". אך לדבריו, דיון על מקורות היקום מעלה שאלות על משמעות החיים עצמם, והוסיף: "אני חושב שכל אחד צריך לשאול את עצמו, בשלב כלשהו בחייו, 'האם אנחנו רק תוצאה של מקרה והכרח? או שאנחנו יותר מזה?'".