"השירה היא תעודת הזהות הפנימית שלי": ראיון מיוחד עם המשורר ישראל בר-כוכב

המשורר, מספר על ילדותו בגבעתיים, על בחירתו במקצוע הפסיכולוגיה ועל מפגשיו עם המשוררים העברים הגדולים, ובהם הסיאנס עם דוד אבידן והמארב מתחת לביתו של פנחס שדה

יעקב בר-און צילום: ללא
ישראל בר-כוכב
ישראל בר-כוכב | צילום: רענן כהן
3
גלריה

"דבר אל לבה בנייד מדור רביעי/ שלח לה אימייל, התחנן בפקס/ סמס וידוי, דבר אל לבה/ בשיחה מזוהה/ שבה את לבה/ באפליקציית ‘אהבה'" - אולי לא תאמינו, אבל זה בדיוק נוסח “שיר אהבה", הנכלל ב"דם וחלב", ספרו החדש של המשורר ישראל בר־כוכב, שהופיע בהוצאת מוסד ביאליק.

“שום דבר לא יכול לפגוע לדעתי באהבה, שהיא בעיני כוח החיים. גם הציניקן הכי מקצועי, כך אני מאמין, יש בו בסתר לבו געגועים לאהבה, שהיא הכוח המניע את העולם. לפי הרגשתי, כשהשמש זורחת בבוקר, זאת גם כן אהבה".

בר־כוכב בן 66, אבל הפועל “אהב" עדיין לוהט אצלו, ובספרו הנוכחי מופיע בכרבע משיריו בנטיות שונות. “כך זה יצא", הוא מעיר, “הרי השירה היא השפה הרשמית של האהבה".

"גבולות זה עניין של משרד החינוך. לשירה אין גבולות ולדעתי, היא ממשלת החופש המוחלט. כשמנסים לקבוע לה גבולות, זה מגביל את הדמיון, ואין חולק שאסור להגביל אותה. השירה איננה נחלתם של משוררים בלבד. אני מסוגל להוכיח שהיא מקננת אפילו בקרב אנשים בעלי ראש ריאלי לגמרי".

בר־כוכב לבית ברקובסקי, איש ורבלי, בכתב ובעל פה, מעיד על עצמו שמבחינתו השירה היא מהות חייו מאז שגדל בבית שמצד אחד התייחס לאנשי העלייה השנייה ולמייסדי תל אביב ומצד שני, בהיותה אמו בת של רב, היה בעל שורשים דתיים. בשיריו הוא מרבה להתייחס להוריו, שעם כל הוקרתו אותם, אין הוא נוהג לעשות להם הנחות. בפרט לא לאביו, שהיה כורך ספרים במקצועו.

כרמת גני כמעט כל שנותי, בר־כוכב, שגדל עד גיל 7 בגבעתיים ולאחר מכן ברמת יצחק שברמת גן, כמו מזמין אותי בשיריו למסע בזמן במחוזות ילדותי. “אדם שכותב צריך להתייחס לפני הכל לנופים שבתוכם הוא גדל", הוא סבור, "זאת, כדברי טשרניחובסקי, שהאדם איננו אלא תבנית נוף מולדתו. אבל אינני מסתפק בתיאור מה שאני מכיר באופן אינטימי ואני מרחיק כדי התייחסות ליקום בכללו".

בטרם יברח לי אל מסתרי היקום, אני נאחז בציצית שיריו. התיאור בהם של גן בר־אילן, שנשקף מביתו דאז, ברחוב חורגין 18, מחזיר אותי משום מה אל כיתה א'. אז הביאה אותנו מורתנו טובה משכונת נווה יהושע, שבה גדלתי, אל הגן, והציגה אותו בפנינו כאחד מפלאי הבריאה. היום, כשאני חולף לידו, זה סתם גן, ולבתי הקולנוע “גל־אור" ו"לילי", שאז הסעירו משני עברי ביתו את דמיוננו עם כל מיני טרזנים, כמעט לא נותר זכר, פרט לאזכורם בשיריו של בר־כוכב.

"גם. אבל בעיקר הייתי בילדותי קורא בלתי נלאה של ספרים, בפרט אנציקלופדיות נעורים, שהייתי בולע אותן בשקיקה, מה שלא הפריע לי להתייחס למה שהקרינו בבתי הקולנוע כאל כישוף. זאת, כשכבר בגיל צעיר לקחו אותי גם לסרטים שלא בדיוק נחשבו לסרטי ילדים. פעם ללכת לקולנוע היה טקס, לא כמו היום. לגייס 47 גרוש וחצי - מחיר הכרטיס דאז - היה פרויקט כמעט בל ייאמן, בפרט שבאתי מבית מאוד עני".

"אבישי גדל במרחק בית ממני. לא היינו בדיוק מהחבר'ה. המילה ‘חנונים' עוד לא הייתה אז באופנה, אבל הצביעו עלינו כעל כאלה שקוראים ספרים מכל הסוגים ומדברים עברית אחרת".

דיבר עברית אחרת. אבישי ברוורמן. צילום: נתן כהן
דיבר עברית אחרת. אבישי ברוורמן. צילום: נתן כהן | דיבר עברית אחרת. אבישי ברוורמן. צילום: נתן כהן

"מגיל 17, כשהמורה לספרות בגימנסיה ‘דביר' כתבה על הלוח שני שירים, האחד של דוד פוגל והאחר של ראשד חוסיין. באותו רגע הרגשתי שאני עובר טרנספורמציה. אם עד אז נהיתי אחר הפרוזה שבספרות, בבת אחת התאהבתי בשירה. האפשרות לבנות עולם שלם בכמה שורות ממש הקסימה אותי וכאילו שינתה לי את הטעם בפה, בפרט שאז מצאתי את ‘לפני השער האפל', ספר שיריו של פוגל, אצלנו בספרייה, כרוך בכריכת תכלת, מעשה ידי אבי".

“היה מרתק לפגוש משורר שפתאום כתב על האהבה ועל המוות, שני הנושאים הגדולים האמיתיים של החיים. הרי כל יתר הנושאים אינם אלא תחליפים זולים והתחמקות מהדיון בשאלה העיקרית. אגב, את השיר הראשון כתבתי קצת קודם לכן והקדשתי אותו לנערה ספציפית, שישבה לידי בכיתה ובגללה הפסקתי להיעדר מבית הספר. בכלל, בשירה יש הרבה ספציפיות ואין בה יותר מדי ערטילאיות".

“היו לי חיסורים בלי סוף. לא סבלתי את הלימודים. העדפתי לקרוא בבית רומנים נפלאים. כי מה שלימדו ב'דביר' היה שיעמום רצחני לעומת הטיולים בסמטאות פריז עם ‘מאדאם בובארי' של גוסטב פלובר ולעומת משחקי הכדורגל בשערים קטנים עם החבר'ה".

בר־כוכב למד פסיכולוגיה באוניברסיטת בר־אילן, “כי היה מאוד קשה מאוד להתקבל ואני הרי אוהב אתגרים", הוא מסביר את הבחירה, “וידעתי שצריך מקצוע כדי להתקיים ממנו. כבר אז היה לי ברור שאני לא אמור לגלם את תפקיד המשורר בן דמות היגון. כלומר מישהו שגר בעליית גג, שותה אלכוהול וכמעט מת מרעב, מה שנראה היה לי כמנייריזם מיותר".

“חס ושלום! שליחות הפסיכולוגיה היא בעיני חד־משמעית - הקלת סבל הזולת - ואין לה כל נגיעה לאמנות, לא כל שכן שבאתי מהשירה ולא ההפך. השירה היא תעודת הזהות הפנימית שלי והיא קודמת לכל דבר. הפסיכולוגיה לכל היותר מפרשת את השירה. חיבור התחומים לא מתאים לי".

במרוצת השנים היו לו מפגשים מסקרנים עם משוררים. את הראשון שבהם, אורי צבי גרינברג, פגש כאביה של חברה ג'ינג'ית לספסל הלימודים. עם משוררים אחרים היו לו בהמשך שיחות מעמיקות יותר. אחד מהם היה פנחס שדה, שלו ארב ליד ביתו עם ידידו מנחם בן, “והוא הכניס אותנו לדירתו הנזירית ודיברנו על החיים". עם דוד אבידן הוא עשה סיאנסים ומדליה רביקוביץ, שאותה הוא מתאר כ"שבר זכוכית עטוף בכסיות משי", נשארו לו הקלטות של שיחות מאלפות.

"שבר זכוכית עטוף בכסיות משי". דליה רביקוביץ'. צילום: אמיר מאירי
"שבר זכוכית עטוף בכסיות משי". דליה רביקוביץ'. צילום: אמיר מאירי | "שבר זכוכית עטוף בכסיות משי". דליה רביקוביץ'. צילום: אמיר מאירי

בר־כוכב מוכר כמשורר שופע. לאחר שפרסם תשעה ספרי שירה, הוציא לפני חמש שנים את “מבחר השירים, 2010־1975". מאז - “דם וחלב" הוא ספרו השני. “אני לא מתעסק עם השקלא והטריא של כמה ספרים אני מוציא", הוא אומר בעודנו ישובים בדירתו שבמרומי אחת הגבעות בגבעתיים, מוקפים בספרייה מרשימה של ספרים ושל תקליטורים, “אם בא רעיון והרעיון הופך לשיר - ואחרי תקופה מסוימת אני לא פוסל אותו, כי לא מרשה לעצמי לפרסם כל דבר שאני כותב ונוהג למחוק בלי רחמים - אז אני כולל אותו בספר, לאחר שעמד במבחן הזמן והאינטלקט".

“מוציאים ספרים כל עוד שהדבר אפשרי", הוא משנן אגב הקראת קטעים משירו “בלוז הסרפד" - “יש לילה שהחיים מידפקים בדלת/ ואין לדחות עוד דבר/ אתה יודע לפתע בגוף החי/ שהכל הולך ואוזל/ הזמן דולף בהמתנה/ וצל מסתמן על פני המים".

"מגיע זמן, שבו בןאדם לא יכול להגיד מחר, מחר, שזאת האמירה הכי מזרח תיכונית שאפשר, יעני בוקרא פיל מישמיש".

בעצם, מהו שיר? את עשר המילים “מצד אחר, למה שלא נדרוש במופלא / אם אנחנו כבר בסביבה?" אתה מכתיר בכותרת “מה עשינו" וקורא לכך שיר.

"מרדנות מוחלטת היא מיתרונות השירה. לא מעניין אותי בכלל כיצד אחרים מגדירים מהו שיר. קובעת התחושה הפנימית שלי, שמדריכה אותי בכתיבה, כפי שלדוגמה מנחה אותי להגדיר מהי מוזיקה נפלאה מבחינתי".

"רק ל־1% עד 5% מהאוכלוסייה בארץ יש עניין בשירה, כולל זאת שאני כותב. כל הדיבורים עכשיו על מזרח־מערב ואשכנזים־ספרדים לא מדברים אלי. אני שונא שקובעים לי את סדר היום. למה לי להשתתף במחול השדים שמתחולל בימים אלה אם זה לא מה שמעניין אותי? אין לי צורך שיבוא מישהו וינסה לחנך אותי שצריך לא לקפח את המזרח, בפרט שהדיבור סביב העדות בארץ הוא לא רק שגוי ומוטעה, אלא גם מכוער.

"יש לאדם אוצר, וזאת הנפש שלו. אסור לטמא את הנפש בדיבורים סוציולוגיים, לא משנה לאיזה כיוון. יש לתת לנפש, שהיא המצפן הפנימי של כל אחד מאיתנו, להגיד מה חשוב ומה לא, ומתפקידה של השירה לרענן אותה. מכיוון שאין לנו חיי נצח, אין לנו זמן לבזבז על פוליטיקות ועל כל מיני ועדות, שמי יודע אם יעשו משהו עם המסקנות שלהן".

תגיות:
ספרות
/
שירה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף