זה די מדהים לחשוב על זה שכשהיינו ילדים, ראינו סרטי אינדיאנה ג'ונס חדשים בקולנוע, ועכשיו גם ילדינו זוכים לזה. ועוד עם אותו אינדיאנה ג'ונס! הוא כבר יותר מבוגר ומאפיר, אבל זה בהחלט הוא. יותר מארבעה עשורים מאז שהארכיאולוג המגניב והאמיץ ביותר בתולדות הוליווד נכנס לראשונה לחיינו, הוא חוזר מחר למסכים בסרט החמישי בסדרת סרטי ההרפתקאות והאקשן, "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל".

מאחורי סדרת סרטי "אינדיאנה ג'ונס" עומדים שלושה מהתותחים הכבדים של הוליווד: ג'ורג' לוקאס, סטיבן ספילברג והמלחין ג'ון וויליאמס. דמותו של אינדיאנה ג'ונס, שבהתחלה בכלל קראו לו אינדיאנה סמית', נולדה בראשו של ג'ורג' לוקאס ב־1973. כעבור ארבע שנים, במהלך חופשה במאווי, שלוקאס לקח כדי להתרחק מכל ההמולה סביבו לאחר יציאת הסרט הראשון של "מלחמת הכוכבים", הוא פגש את סטיבן ספילברג, שגם בא לנפוש שם עם תום צילומי "מפגשים מהסוג השלישי". השניים ישבו תחת שמשייה, לגמו מיץ אננס ופטפטו.

אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)
אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)

ספילברג סיפר ללוקאס שבא לו לביים סרט ג'יימס בונד חדש. "עזוב אותך ג'יימס בונד", אמר לו התסריטאי/מפיק/במאי המזוקן. "יש לי רעיון פי אלף יותר טוב!". ספילברג היה סקפטי, אבל אחרי שלוקאס סיפר לו את הרעיון שלו, ואת תקציר עלילת "שודדי התיבה האבודה" – מה שעתיד היה להפוך לסרט הראשון בסדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס – ספילברג השתכנע. "זה נשמע מדהים", אמר הקולנוען היהודי, "רק דבר אחד חייבים לשנות: השם אינדיאנה סמית' לא מתגלגל טוב על הלשון".

אחר כך הם הרימו טלפון למלחין ג'ון וויליאמס, שכבר עבד עם שניהם (וויליאמס הלחין ללוקאס את הפסקולים של "מלחמת הכוכבים" ו"מלחמת הכוכבים: האימפריה מכה שנית" ולספילברג את הפסקולים של "שוגרלנד אקספרס", "מלתעות", "מפגשים מהסוג השלישי" ו"1941").

אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)
אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)

הסרט הראשון בסדרה יצא בשנת 1981 בתור ניסיון של ג'ורג' לוקאס לייצר גרסה מודרנית לסדרות סרטי ההרפתקה של שנות ה־30 וה־40 של המאה הקודמת. לוקאס הפיק אותו, ספילברג ביים, ולתפקיד הראשי של ד"ר הנרי "אינדיאנה" וולטון ג'ונס ג'וניור - לוהק האריסון פורד, שבאותה עת היה זמן קצר לאחר פריצתו בתור אחד מכוכבי "מלחמת הכוכבים" של לוקאס.

מהאן סולו הפך פורד למרצה להיסטוריה שהוא גם ארכיאולוג הרפתקן; שילוב שובה לב של חנון וחתיך אמיץ. "שודדי התיבה האבודה" מתרחש ב־1936 ומספר על ארכיאולוג אמריקאי בעל שם עולמי שמנסה למצוא את ארון הברית האבוד לפני שהנאצים יעשו זאת לפניו. הסרט היה הצלחה קופתית אדירה, הפך לסרט הכי רווחי בארצות הברית ב־1981, וזכה בחמישה פרסי אוסקר.

עומק לסיפור

הרעיון המקורי של לוקאס היה להחתים את הכוכב הראשי לטרילוגיה של סרטים, ואכן במהלך שנות ה־80 יצאו שלושה סרטים בסדרה. הסרט השני, "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור", יצא כעבור שלוש שנים ומתפקד כפריקוול לסרט הראשון. הוא הרבה פחות קליל מהראשון ולרגעים מרגיש כמו סרט אימה, אך יש לו לא מעט מעריצים שחושבים שדווקא הוא הסרט הכי טוב בסדרה.

הסיידקיק של אינדיאנה ג'ונס בסרט הזה הוא שורט ראונד – נהג מונית יתום בן 11 משנגחאי, שאותו גילם השחקן הווייטנאמי־אמריקאי קי הוי קואן, שהשתתף כעבור שנה גם בסרט "הגוניס" שספילברג הפיק וכתב את הסיפור שעליו התבסס התסריט. לאחרונה זכה קי הוי קואן בפרס האוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בסרט "הכל בכל מקום בבת אחת".

אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)
אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)

גם הסרט "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" היה הצלחה גדולה והפך לסרט השלישי הכי רווחי בארצות הברית ב־1984. הסרטים היחידים שעברו אותו היו "השוטר מבוורלי הילס" (שהגיע למקום הראשון) ו"מכסחי השדים" (מקום שני).

הטרילוגיה המקורית הסתיימה בסוף האייטיז עם "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון". מבחינה עלילתית, הסרט מהווה המשך לסרט הראשון, ובמסגרתו שון קונרי הצטרף לקאסט בתור פרופסור לספרות ימי הביניים שהקדיש את חייו לחיפוש אחר הגביע הקדוש ו"שכח" שהוא אביו של אינדיאנה ג'ונס. קונרי לוהק לתפקיד האב למרות שהיה מבוגר מפורד בסך הכל ב־12 שנה, אך הליהוק הוכיח את עצמו כנכון: קונרי ריגש, הצחיק והוסיף עומק לסיפור. ריבר פיניקס – שגילם את בנו של פורד ב"חוף המוסקיטו" והגיע עם המלצות חמות של פורד עצמו – נבחר לגלם בסרט את אינדיאנה ג'ונס בצעירותו.

אינדיאנה ג'ונס 1 - שודדי התיבה האבודה (צילום: באדיבות yes)
אינדיאנה ג'ונס 1 - שודדי התיבה האבודה (צילום: באדיבות yes)

התוספת של שני הכוכבים – קונרי ופיניקס – וההחלטה לחזור לטון הקליל יותר של הסרט הראשון - הוכיחו את עצמן בקופות, והסרט השלישי הפך לסרט הרווחי ביותר בארצות הברית ב־1989, כמו גם לאחד הסרטים הכי רווחיים של שנות ה־80.

ב־2008, 19 שנה אחרי קודמו, יצא הסרט הרביעי בסדרה, "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח", שמתרחש ב־1957 וכולל סוכני קג"ב סובייטים. גם את הסרט הרביעי ספילברג ביים ולוקאס הפיק. פורד שוב כיכב בתפקיד הראשי. הפעם נוסף לקאסט שיה לה באף, שמגלם את בנו של אינדיאנה. בסרט הזה אינדיאנה גם מתאחד עם אהובתו מהסרט הראשון, מריון רייבנווד (קרן אלן).

זמן להתבגר

עתה מגיע למסכים הסרט החמישי בסדרה, "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", שהפקתו עלתה כ־300 מיליון דולר. הביקורות המוקדמות לא התלהבו בלשון המעטה. הקונצנזוס הוא שהסרט החדש לא מתקרב לקודמיו, אבל זה כמובן לא ימנע ממעריצי הסדרה לרוץ לראות אותו.

הסרט החדש מתרחש ב־1968. אינדיאנה ג'ונס מוטרד מכך שממשלת ארצות הברית גייסה נאצים לשעבר כדי לעזור לה לנצח את ברית המועצות במרוץ לחלל, והוא מתפטר מתפקיד ההוראה שלו ויוצא להילחם בנאצים לשעבר בעזרת הלנה, בת הסנדקות שלו. השניים יוצאים לחפש חוגה מסתורית, שהיא למעשה מכונת חישוב קדומה שהתגלתה על קרקעית הים.

פורד, כיום בן 80, חוזר כאמור בתור אינדיאנה ג'ונס. בניגוד לארבעת הסרטים הקודמים, את החמישי לא ביים ספילברג, אלא ג'יימס מנגולד ("נערה בהפרעה", "הולך בדרכי", ושני סרטי וולברין מסדרת סרטי "אקס־מן" של מארוול). התסריט הפעם לא מבוסס על סיפור של לוקאס, אך ספילברג ולוקאס עדיין מפיקים אחראים.

פיבי וולר־ברידג' האנגלייה, שכוכבה דרך בעקבות הסדרה הקומית "פליבג" שהיא יצרה, כתבה וכיכבה בה, מככבת בסרט לצד פורד בתור הלנה. בנוסף, משתתפים בסרט אנטוניו בנדרס, ג'ון רייס דייוויס וקרן אלן שחוזרת בתור אשתו של ג'ונס. "אני אינדיאנה ג'ונס", אמר פורד בתגובה לקולות שהעזו לטעון שאולי הגיע הזמן להחליף אותו, כמקובל בעולם של ג'יימס בונד, למשל. "כשאני לא אהיה יותר, גם הוא לא יהיה יותר", הבהיר.

הסרט החדש הוא הפעם האחרונה שבה פורד יגלם את ג'ונס – לפחות כך טוענים עכשיו – אבל לפורד אין שום כוונה לפרוש ממשחק, ויש לו עוד פרויקטים מתוכננים בקנה. גם אם מבחינתו זה אמור להיות הסרט האחרון בסדרת "אינדיאנה ג'ונס", אפשר לסמוך על בעלי הזיכיון שהם לא יוותרו על האפשרות לסחוט עוד כסף בעתיד מהלימון של אינדיאנה ג'ונס – עם או בלי הריסון פורד.

אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)
אינדיאנה ג'ונס (צילום: פורום פילם)

על הסרט החדש, "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", אמר פורד בתוכנית הראיונות של כריס וולאס: "רציתי שנתעמת ישירות עם שאלת הגיל. לא כדי להסתיר את גילי, אלא כדי לנצל אותו כחלק מהסיפור. לפני שש שנים חשבתי שאולי אנחנו צריכים לנסות ליצור עוד סרט אחד, ורציתי שהוא ייגע בנושא של הגיל כי אני חושב שזה סוגר את הסיפור שסיפרנו ומביא אותו למקום הנכון". כשנשאל אם זה לא עצוב לו שזה נגמר, ענה: "בכלל לא, הגיע הזמן שאני אתבגר".