"איקאה: הסיפור האמיתי", יס VOD, החל מה- 21 לדצמבר

יש פער מתמשך לאורך כל “איקאה: הסיפור האמיתי" בין קריינות הרקע התוקפנית, שמבטיחה לגלות זוועות המתרחשות בסניפי רשת הריהוט הגדולה בעולם, לבין מה שבאמת מתרחש בסניפי החברה במדינות השונות.

איקאה, כמו כל חברה, בוודאי חברה בסדר גודל שלה, רוצה למכור. לשם כך היא נוקטת עוד ועוד טריקים להגדלת היקף המכירות שלה, שבכל אקדמיה למנהל עסקים נקראים במילה אחת - שיווק. בשתי מילים - שיווק חכם. הפס הצהוב המנווט את דרככם ברחבי החנות הענקית מוודא שתעברו ליד כל המוצרים שהחנות מוכרת. אם התעכבתם ליד מוצר שמושך את העין, לא במקרה התעכבתם לידו.

איקאה עוקבת אחר מדגם לקוחות, מגלה מהו המוצר המועדף עליהם, מציבה אותו מאוחר יותר בנקודה גלויה, ואת השתהות הלקוחות לידו היוצרת פקק במעבר מנצלת להצבת מוצרים אחרים סביבו, שרק הושט היד וגע בם, והלקוחות מושיטים יד ומשליכים את המוצר - שמלכתחילה אולי לא התכוונו כלל לרכוש אותו - לשקית הצהובה, והפדיון של איקאה גדל.

איקאה - הסיפור האמיתי (צילום: באדיבות yes דוקו)
איקאה - הסיפור האמיתי (צילום: באדיבות yes דוקו)

ואם התעייפתם מהקניות ואתם זקוקים למנוחה, כדורי הבשר השוודיים המפורסמים מחכים לכם במסעדה, למען תאכלו אותם, תאספו כוח, ותחזרו למסע להעשרת איקאה. מי שמשגיח בטריקים הללו כבר יודע להיזהר לפני שהוא מכניס מקלף תפוחי אדמה נוסף לתיק ואדנית נוספת לצמחים שאין לו.

בגאווה אני מניף כאן את השלט “פליט איקאה" שלא רכש מוצרים שאינו זקוק להם. השולחן שעליו אני כותב הוא איקאה, המנורה המאירה את השולחן היא איקאה, ארון המדפים הוא איקאה, אבל סיבת הרכישה היא שכל אלה מרוכזים בחנות אחת. את תפוח האדמה אני מקלף בסכין פשוטה, ואדניות לצמחים אין לי.

גם לא בטוח שאת הארון הבא אקנה באיקאה. לפני ארבע־חמש שנים התגאתה החברה, ועל כך מעיד בסרט מי שהיה מנהלה דאז, במחיריה הנמוכים. בינתיים קפצו המחירים ב־40%־50%, ומעבר על תגית מחיר של ספת ישיבה סלונית עשוי לגרום לאוזניו של רוכש פוטנציאלי להזדקף.

באופן אישי זה קרה לי, ואני מכיר לפחות מספר חנויות שבתצוגה שלהם ספות מרהיבות במחירים זהים או נמוכים משל איקאה. באיקאה אגב מודעים לכך ומחפשים דרכים לקחת את החברה לדור הבא. יש לענק הרבה מקלפי תפוחי אדמה למכור.