יגאל רביד, שליח 'כאן' ללוס אנג'לס, שוחח היום (שני) ב-103FM והביא פרטים נוספים על טקס האוסקר ה־96 במספר בהוליווד שנערך הלילה, ועל דברי הבמאי היהודי־בריטי ג'ונתן גלייזר בנאום הזכייה שלו.

המחאה נגד ישראל וההצלחה של "אופנהיימר": סיכום טקס האוסקר

כזכור, במהלך נאום הניצחון שלו, בחר גלייזר לשאת דברים מבישים והאשים את ישראל, זאת מספר חודשים לאחר הטבח הרצחני שביצעו מחבלי החמאס בישראל. 

על דברי הבמאי היהודי ג'ונתן גלייזר בנאום הזכייה: "זה סרט בהשפעת השואה על החיין של מפקד מחנה אושוויץ ורעייתו מעבר לגדר. הוא אומר אחרי הזכייה כיהודי טוען שהכיבוש חטף אותנו, ואנשים סובלים ממנו, ושהכיבוש מנכס לעצמו גם את השואה, ולכן סובלים משני הצדדים, גם בצד הערבי בעזה וגם קורבנות 7 באוקטובר. מדובר על דברים שאמר בפורום התרבותי והתקשורתי הכי נכון בעולם, לכן אף אחד לא נכנס לעומקים של זה. כשאומנים כמו בילי אייליש שהשיר שלה זכה, היא עומדת עם אח שלה עם הסיכות האדומות, ויש מלא אנשים שעומדים עם הסיכות הללו, לא הצלחנו לראות סיכות צהובות או סיכות בעד החטופים, אלא רק סיכות אדומות".

לסיום, ציין: "הדבר הכי משמעותי אולי - בגלל ההפגנות ולמרות סידורי האבחנה, המפגינים בעד Free Palestine הצליחו להגיע לגושי הבלוקים הסמוכים וחסמו את הגישה בטקס. בפעם הראשונה בהיסטוריה טקס ההיסטוריה החל באיחור של שש דקות. הרבה יהודים וגם לא מעט ישראלים, וגם אנשים מקהילת הלהט"ב, תומכים בצד הפלסטיני ובחמאס, זה דבר שבאופן אישי אני לא מצליח להבין". 

בנוסף, סיפר רביד על הצלחתו של הסרט אופנהיימר: "הסרט הזה הוא בפירוש, וזו הדעה שרווחת, הוא לא בהכרח הסרט הטוב ביותר השנה אבל הוא הסרט הכי חשוב. הסיבה נורא פשוטה, אמריקה עושה חשבון נפש עם עצמה על כל הסיפור של הפצצה ועל הדרך בה סיימה את מלחמת העולם השנייה - בשתי פצצות אטום איומות ונוראיות על ערים אזרחיות ביפן, הירושימה ונגסאקי".

עוד המשיך ותיאר באותו נושא: "ד"ר רוברט אופנהיימר, האיש שהמציא את הפצצה הזו, בנה אותה וזכה להוד, הדר והוקרה מהנשיא טרומן כי עזר לסיים את המלחמה אבל אחרי זה אמריקה הוקיעה אותו כי הוא נחשד כקומוניסט. אחר כך החזירו לו את הכבוד מאחר ונתן לאמריקה את הכוח להוביל במירוץ החימוש העולמי והבין גושי. היום הסיפור הזה, עם אמריקה או כל מדינה שהעייתה מטילה פצצת אטום על יישוב אזרחי, זה היה נחשב לפשע נגד האנושות. וזה חשבון הנפש, זו הסיבה שאופנהיימר שהוא סרט חשוב ואפוס ענקי, זכה בשבעה פרסים, כולל הפרסים הגדולים החשובים". 

גם שר התפוצות עמיחי שיקלי התייחס לסערת הנאום באוסקר: "מחילה על הבומריות, אין לי מושג מה שמו של האידיוט השימושי התורן שבחר אמש לנעוץ סכין בגבם של בני עמו, בגבן של נערות שנאנסו ונורו בראשן לאחר האונס, של ילדים שנשחטו במיטתם, של משפחות שלמות שנשפרו בעודן בחיים. אין מחילה לטיפוסים נאלחים שכאלה - יהודים אוטו אנטישמים, מג׳ודית באטלר ועד לאידיוט השימושי של ליל אמש, אבל אין גם מה להתרגש מהתופעה, היא מלווה אותנו מזה דורות. כפי שאמר אחד מגדולי המנהיגים של ישראל יגאל אלון: ״בקרב היהודים מצויות תמיד קבוצות אנשים שעברם רובץ עליהם כחטוטרת, והם הראשונים לערוך ניתוחים פלאסטיים בקלסתרם הרוחני-לאומי, כדי להתאימו לאופנה הקוסמופוליטית האחרונה. אמנם נכון, היו ליהודים סיבות למכביר להתעייף "מנשיאת העול", אבל היו ויש להם כל הסיבות לנהוג כבוד בעברם ובעצמם, להיות אשר הינם בתולדות התרבות. כי רק מי שקם בו האומץ להיות הוא עצמו, תרם את התרומה הגדולה ביותר לתרבות האוניברסלית".

סייעה להכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM