שר החינוך יואב קיש הודיע היום (רביעי) כי חברת הכנסת לשעבר עדנה סולודר ז"ל, שנפטרה אתמול, ומשה אדרי, ממובילי תעשיית הקולנוע הישראלי, יקבלו פרס מפעל חיים על פועלם לשנת תשפ"ד.

המשטרה בדרך לטלטלה: "ההנחה היא שחלק מהניצבים יפרשו מהארגון" | בהמשך לחשיפת מעריב

הבוקר בישר השר קיש בשיחה טלפונית לאחותה של עדנה, תמי, מאחר ועדנה נפטרה ותיקבר היום אחר הצהריים. זאת, לאחר שוועדת הפרס שהתכנסה אתמול החליטה על זכייתה של עדנה, והעבירה החלטה מסודרת לשר ששמע ממש במקביל על פטירתה. השר וחברי הוועדה הביעו את צערם על פטירתה ועל כך שלא זכתה בחייה להכרה שקיבלה לאחר מותה.

תקנון הפרס קובע כי במקרים יוצאים מן הכלל ניתן להעניק את פרס ישראל גם לאדם שהלך לעולמו:

א. כאשר המועמד נפטר לאחר הגשת מועמדותו, בטרם בחירתו. בכגון זה תימסר תעודת הפרס לקרוב משפחתו בלא הפרס הכספי.
ב. כאשר המועמד נפטר לאחר שוועדת השופטים בחרה בו. בכגון זה תימסר תעודת הפרס לקרוב משפחתו עם הפרס הכספי.

בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי סולודר היא סמל למנהיגות נשית ומשקפת במסלול חייה יוצא הדופן את פני החברה הישראלית. עוד ציינה הועדה כי היא הייתה ממנהיגי התנועה הקיבוצית ובמסגרת פעילותה הפרלמנטרית ארוכת השנים, פעלה רבות למען חיזוק הפריפריה, שמירת הטבע והמורשת, עידוד החקלאות וההתיישבות והיוותה מופת לאחדות וחיבור בעם. 

כידוע, עדנה בלטה מאוד בעיסוקיה לקידום נושאים חברתיים ולצמצום הפערים החברתיים. לצד פעילותה החברתית הענפה בנושאים חברתיים ובטיפול בבעיותיהם של ילדים במצוקה היא החלה לפעול לקידום תחום האימוץ, ומונתה כחברה בוועדה המייעצת לאימוץ בין-ארצי, לאחר שאיבדה את בתה היחידה, שהייתה בת מאומצת.

כחברת כנסת פעלה לחיזוק זכויות נשים ונודעה גם בשל שני מאבקים שהובילה - תמיכה במרגל הישראלי ג'ונתן פולארד. יחד עם חברת הכנסת גאולה כהן ביקרה את פולארד בכלא האמריקאי. המאבק השני היה ניסיון להגביל את חסינות חבר הכנסת מאיר כהנא בטענה שהוא פוגע בביטחון המדינה. באותה תקופה ביקש כהנא לבקר בישובים ערביים וליצור פרובוקציות.

ליאור שמחה מזכ"ל התנועה הקיבוצית  על זכייתה של עדנה סולודר ז"ל בפרס ישראל על מפעל חיים: "עדנה הייתה  קיבוצניקית בנשמתה ופעילת ציבור, לפני הכול. זכייתה המוצדקת של עדנה היא יום חג לתנועה הקיבוצית. לצד הגאווה על הזכייה, קיימים גם צער ותחושת החמצה על כך שעדנה לא התבשרה על הזכיה בפרס בחייה. סיפור חייה של עדנה הוא מופת ישראלי - מגורים בקיבוץ, תרומה לביטחון המדינה, ו-54 שנים של מילוי שורת תפקידים ציבוריים בקיבוצה, בתנועה הקיבוצית ובמשך עשור גם בכנסת, שם התמקדה בחקיקה למען הפריפריה ולמען החלש בחברה.  זכייתה של עדנה, זכרה לברכה, היא ביטוי של כבוד והערכה לקיבוצים בכל רחבי הארץ. יהי זכרה ברוך".

חה''כ לעבר עדנה סולודר (צילום: נתי הרניק, לע''מ)
חה''כ לעבר עדנה סולודר (צילום: נתי הרניק, לע''מ)

בהמשך, בישר קיש גם למשה אדרי, ממובילי תעשיית הקולנוע הישראלי, כי הוא חתן פרס ישראל למפעל חיים לשנת תשפ"ד. הפרס, כך לפי הודעת משרד החינוך, מוענק לו על עשייתו פורצת הדרך ותרומתו המשמעותית ליצירה העברית ולעידוד הקולנוע הישראלי, אשר זוכה להכרה והערכה גדולה בארץ ובעולם. 

בהחלטה צוין כי "תרומתו של משה לקידום תעשיית התרבות הישראלית ולטיפוח נכסי צאן הברזל שלה נובעת מאהבה ותשוקה שבערה בו כבר מגיל צעיר: כבר בילדותו הוא נשבה בקסמו של המסך הגדול, החל לעבוד בתפקידים זוטרים בקולנוע המקומי בדימונה, וחלם להנגיש את הקולנוע לכלל הציבור הישראלי ולהצעיד את הקולנוע המקומי לקדמת הבמה העולמית".

עוד נמסר בהודה כי "בזכות פועלו ואהבתו העצומה לקולנוע הישראלי, הופקו מאות סרטים ישראליים והתאפשר שגשוג ופיתוח של תעשיית הקולנוע המקומית. בין יצירותיו הבולטות: 'הערת שוליים', 'בופור', 'ישמח חתני', 'מכתוב', 'זרים מושלמים', 'תמונת ניצחון', 'שבע ברכות' ו'גולדה'. נוסף לכל זאת, אדרי יצר מפעל עצום לשימור ולשחזור של סרטים ישראליים קלאסיים של כל הזמנים, על מנת לשמר ולהנגיש יצירות ישראליות קלאסיות לדורות הבאים ולכלל המגזרים בציבור הישראלי. לצד עשייתו הענפה בעולם הקולנוע, אדרי מהווה גם דמות מובילה במיזמים למען הקהילה והחברה בישראל. משה תומך ומלווה משפחות שכולות, ובשנת 2015 התמנה ליו"ר אגודת הידידים של עמותת 'אור למשפחות', אשר מטרתה לחזק הורים אשר שכלו את ילדיהם במערכות ישראל".

משה אדרי (צילום: ראובן קסטרו)
משה אדרי (צילום: ראובן קסטרו)