אף אחד לא יכול היה לחזות את הסערה ששטפה את תעשיית הקולנוע, והעולם בכלל, אחרי התפוצצותה של פרשת ההטרדות המיניות מצדו של המפיק הארווי ויינשטיין בסוף 2017. ממרחק הזמן, הייתה זאת הנצרה ששחררה את תנועת MeToo# והפכה אותה לצונאמי חובק עולם.

במקרה לגמרי, או אולי כיוונון קוסמי, שלושה ימים לפני שפרשת ויינשטיין פרצה לאוויר העולם החלו מנשה נוי, לירון בן שלוש ואושרי כהן להצטלם ל"אישה עובדת", סרטה של מיכל אביעד, שבמרכזו הטרדות מיניות וניצול יחסי מרות בין מעביד לעובדת.

בחשיפה הראשונה בפסטיבלים בינלאומיים הוכתר הסרט על ידי המבקרים: "אחד הסרטים החשובים ביותר של השנה". ב"לוס אנג'לס טיימס" כתבו עליו: "בעוד הוליווד טרם יצרה סרט המשקף את עידן MeToo# - ישראל הקדימה אותה עם סרט קולע בנושא"; ב"ניו יורק טיימס" כתבו עליו: "סרט שנפרש כמו מותחן פסיכולוגי. תוך הידוק לפיתתו, הוא לוכד את השתלטותה האיטית של הטרדה מינית על חייה של אישה"; וב"בוסטון גלוב" כתבו עליו: "מומלץ לכל גבר לצפות כדי להבין מה חווה מחצית האוכלוסייה על הפלנטה".



“עם פרוץ פרשת הארווי ויינשטיין, אמרתי למיכל: 'צריך לעבוד מהר כדי שהסרט יצא ויהיה רלוונטי'. היא אמרה לי: 'זה לא יירגע כל כך מהר'". כך אומר מנשה נוי (59), כוכב הסרט, רגע לפני ש"אישה עובדת" עלה לאקרנים בסוף השבוע האחרון.

"יזם נדל"ן בשם בני אלמוג, אותו אני משחק, הוא איש צבא לשעבר, מצליחן, בונה מגדלים על שפת הים של ראשון לציון", משרטט מנשה את מעללי בן־דמותו בסרט. "יום אחד באה אליו עובדת בשם אורנה, ודברים מתחילים לקרות ביניהם. המכירות משתפרות פלאים, נוצרים יחסים, ובני מתרגם אותם לכיבוש רומנטי ומיני לא ברור".

נהנית לשחק את בני?
"בטח. כיף לשחק דמויות כאלה. זה משחרר אצלי הרבה אנרגיות גבריות, שבמציאות אני מרסן. פתאום אני יכול לשחק את הדמות הזו, שאני תמיד קורא עליה בעיתונים. אחד שכובש דברים, שיש לו כוח ועוצמה, והוא גם לא נזהר ולא דופק חשבון. בכל דמות שאני עושה, יש משהו ממני. רק שבחיים לא מתנהגים ככה. במסגרת העבודה על התפקיד נסענו לכמה חברות נדל"ן כדי ללמוד מה זה יזמות נדל"ן, וגם כדי להכיר את האווירה שם. מצאנו אווירה אסרטיבית, כוחנית, מלאת יצרים".


פרשת הארווי ויינשטיין  פרצה שלושה ימים אחרי תחילת צילומי הסרט. רויטרס
פרשת הארווי ויינשטיין פרצה שלושה ימים אחרי תחילת צילומי הסרט. רויטרס


זכורות לך סיטואציות שבהן נשים הוטרדו לידך, כשהנורמות היו אחרות?
“בוודאי. אחותי הוטרדה. בתל אביב תמיד היו הרבה סוטים שהיו מוציאים את הבולבול ברחוב. גם האווירה בתקופה שאני הייתי בצבא הייתה מאוד מופקרת. אני מתאר לעצמי שככה זה גם היה בתעשיית הקולנוע".

יש תחושה שאחרי פרוץ גל MeToo#, גברים נשפטים מהר מדי.
“זאת מטוטלת שזזה מכאן לכאן. טבעי שזה יקרה. גם בזמן הצילומים, הבנות על הסט אמרו לנו: 'זו תקופה, אבל אנחנו לא רוצות שתפסיקו לחזר אחרינו'. יש משהו שזז חזק לכיוון אגרסיבי נגד הגברים. הסכנה עכשיו היא שזה ינוצל למניפולציות ולאקטים פוליטיים כוחניים מהצד השני. כמו שגברים מנצלים את העמדות שלהם, גם נשים יכולות לעשות את זה. אני מאמין שככל שנשים יתפסו עמדות כוח, יהיו גם הטרדות מהצד הנשי, וניצול יחסי מרות וכוח של נשים על גברים. מתפתחים כללים חדשים ושפה חדשה”.