מהדורה פורייה במיוחד השנה לנוכחות הקולנוע הישראלי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של קאן לא מנעה סערות פוליטיות שנלוו לסרטים המוקרנים. האחרונה בסדרה – סירובם של השחקנים הערבים הישראלים, שהם עיקר צוותו של הבמאי ערן קולירין בסרט "ויהי בוקר", שיוקרן בשבת במסגרת האיכותית "מבט מסוים", לבוא ולהציג אותו בפסטיבל.

הסרט עוסק בערבי ישראלי תושב ירושלים, שמגיע לחתונה בכפרו ומוצא עצמו לכוד בו בגלל מצור שהטיל צה"ל בחיפוש אחר שוהים בלתי חוקיים מהשטחים - ועולמו מתמוטט עליו. במכתב שנשלח להנהלת הפסטיבל על ידי חברי הצוות אלכס בכרי, ג'ונה סולימאן, סלים דאו ואחרים, מתוארת מדיניות צה"ל בשטחים, וכן מצורפת הודעה שלפיה הם מחרימים את האירוע כולו. "אנחנו גאים ועומדים מאחורי ההשתתפות שלנו בסרטו של חברנו ובן בריתנו ערן קולירין, שמבוסס על ספרו של סייד קשוע. ובכל זאת, אנחנו לא יכולים להתעלם מהסתירה בכך שהסרט התקבל לקאן תחת התגית 'סרט ישראלי'".

קולירין עצמו שיתף את המכתב בפוסט בפייסבוק וכתב: "אני אוהב את האנשים האלה, מכבד את ההחלטה שלהם (למרות שעדיין הייתי מעדיף שהם יבואו לחגוג את האומנות ביחד איתי), ואני תומך במאבק שלהם. תודה על המילים היפות, קאסט יפהפה".

בינתיים הגיע לקאן שר התרבות חילי טרופר, והוא הגיב על פרשת "ויהי בוקר" ואמר: "ראוי שמי שידע לבקש תקציב מהמדינה כדי ליצור סרטים ונהנה מכספיה, לא יתבייש בישראל. חופש הביטוי הוא חשוב, ודווקא מי שנהנה ממנו, מהאפשרות ליצור בישראל, מההזדמנות לקבל תקציב מהמדינה שלנו כדי להגשים את חלומותיו ואת רעיונותיו, מוטב שיחסוך מאיתנו את ההתנערות מכל אלה בבואו לפסטיבל בינלאומי".

הבמאי נדב לפיד מתמודד על פרס דקל הזהב בתחרות המרכזית של הפסטיבל בסרטו החדש "הברך". מדובר בברכה של הנערה הפלסטינית נאהד תמימי, שסטרה לחייל ישראלי וח"כ בצלאל סמוטריץ' איים לנפץ את ברכה. כוכב הסרט - במאי שרוצה לעשות סרט על תמימי – מטיח ביקורת חריפה במדינת ישראל.

במהלך מסיבת העיתונאים הכללית התפתח עימות בין לפיד לעיתונאי יהודי צרפתי, שתהה איך הסרט זכה לתמיכת קרן רשמית של מדינת ישראל אם הוא מבקר אותה ואת משרד התרבות שלה. לפיד השיב בשאלה: "אם אני מקבל מימון מישראל, אז אני צריך לזמר לה שירי הלל? זו תפיסה שמתאימה למדינות פשיסטיות".