אחרי הסרת איומי השביתה, שנת הלימודים נפתחה הבוקר בכל רחבי הארץ. לרגל המאורע החגיגי ניזכר בכמה מהסרטים והסדרות הבולטים בתרבות הישראלית שהתרחשו בבתי ספר או עסקו בחוויותיהם של תלמידים.

בלוז לחופש הגדול

סרטו הקלאסי של רנן שור מ-1987 עוסק בסיפורם של ארבעה צעירים שמסיימים את התיכון בקיץ של 1970 ואמורים להתגייס לצבא בעיצומה של מלחמת ההתשה: מוסי המוזיקאי בעל הפרופיל הקרבי שנחוש להתגייס למען המולדת, ארל'ה הסרבן והפציפיסט, מרגו, המספר, שלא יכול להתגייס מסיבה רפואית, ויוסי צוויליך שמותו בתחילת הסרט מניע את העלילה.

הסרט עוסק בדיסוננס הבלתי נסבל בין החלומות של נערי הסיקסטיז, שגדלו על ערכי השלום והאהבה החופשית, לבין המציאות הישראלית שדורשת מבני ה-18 שלה לשוש אלי קרב, ובהתלבטויות האם נכון לסרב או לא. למרות הנושא הפוליטי הכבד, צוות השחקנים הלא מוכר ברובו נכון ליציאת הסרט, ודרך החתחתים שעבר רנן שור עד שהשיג מימון להפקה - "בלוז לחופש הגדול" הפך לאחת ההצלחות הגדולות של הקולנוע הישראלי ומשך לאולמות מאות אלפי צופים שהאמינו שארל'ה צודק.

קלרה הקדושה

סרטם של ארי פולמן ואורי סיון, שיצא לאקרנים ב-1996, מתרחש בעתיד הקרוב מאוד: 1999, ערב המילניום, בעירת פיתוח אי שם בדרום הארץ. לוסי דובינצ'יק הצעירה גילמה את קלרה, תלמידת תיכון "גולדה" בעלת כוחות על טבעיים, שמנצלת את יכולותיה לשורה של מעשי קונדס, החל מלגלות לכל התלמידים בכיתה מה יהיו התרגילים במבחן במתמטיקה (מה שמוביל לסצנה קורעת מצחוק בה המורה מוניץ והמנהל טיסונה חוקרים את התלמידים), ועד ללגלות לכל תושבי העיירה את המספרים הזוכים בלוטו ולהביא לכך שכולם זוכים - אך נאלצים להתחלק בכסף וכל אחד מקבל סכום זעיר (מה שמוביל לסצנה עוד יותר קורעת מצחוק - ההפגנה "אלוהים תתפטר").

הצד המרדני של הסרט מיוצג על ידי חבורת הלמידים הפרועה בהנהגת אדי טיקל (שגולם על ידי חליל אלוהב, שנפטר בגיל צעיר), שבין היתר שרפה את פסלה של גולדה מאיר באקט המרד האולטימטיבי. בין קלרה ואדי מתפתחת מערכת יחסים, עד לסיום היפהפה, כאשר האפוקליפסה מאיימת לפקוד את העיירה. הסרט זכה להצלחה לא רעה יחסית לשנות ה-90, העשור השחון של הקולנוע הישראלי, גם בזכות צוות השחקנים המסייע שהורכב מכוכבי וכותבי "החמישייה הקאמרית" (מנשה נוי, ג'ו אל דרור ואתגר קרת) והפסקול שהלחין ברי סחרוף.

עניין של זמן

לא מזמן חגגה סדרת הנוער המיתולוגית בהפקת הטלוויזיה החינוכית 30 שנה לעלייתה לאוויר, ואף הוקדשה לכך כתבה מפורטת כאן ב"מעריב". לכן הפעם נתמצת, ונזכיר שהסדרה עסקה בקורותיהם של תלמידי כיתה יא' בבית ספר תל אביבי, והפרקים הוקדשו לבעיות ולנושאים שהעסיקו אז את בני הנוער, ממערכות יחסים ועד לסמים ואונס. הסדרה הייתה פס ייצור לכוכבי על בבידור ואף במוזיקה הישראלית, כשבין היתר צמחו בה אביב גפן, איילת זורר, דנה ברגר, אורי בנאי, שרון חזיז, אורי גוטליב ועוד.

פצעי בגרות 80

סרט שכתב וביים זאב רווח (והסרט היחיד בבימויו בו הוא לא משתתף כשחקן) לאחר שהאזין לעשרות שעות של ראיונות עם בני נוער. הסרט, שכנרמז משמו יצא ב-1980, מספר את סיפורו של דורון, נער ממשפחה קשת יום בדרום תל אביב, שמתאהב בנערה ממשפחה עשירה מצפון העיר. פערי המעמדות, האהבות הנכזבות והשימוש בסמים מלווים את עלילת הסרט, שאמנם מעט נשכח עם השנים אך מתעד באופן מעניין את התקופה.