סטיבן ספילברג  בן ה-76, הבמאי שנחשב היום למלך המוכתר של הוליווד, קיבל אמש (שלישי) את פרס דב הזהב למפעל חיים של פסטיבל הסרטים הבינלאומי של ברלין מידי הזמר בונו, לפני הקרנת סרטו האוטוביוגרפי 'הפייבלמנים". נאומו התקבל בשתים עשרה דקות רצופות של תשואות. כנראה גם בזכות הקטע שבו התיחס ליהדותו ול"תיקון" שעשו, לדבריו, הגרמנים מאז השואה.

"לכבוד הזה יש משמעות מיוחדת עבורי משום שאני במאי יהודי", אמר שפילברג, "אני רוצה להאמין שזהו רגע קטן בתוך מאמץ רחב בהרבה ונמשך של ריפוי המקומות השבורים בהיסטוריה, שהיהודים מכנים תיקון עולם".

הוא סיפר כי הקים את קרן השואה, המתעדת עדויות של ניצולים, שהיא, לדבריו, המפעל הקולנועי שהוא גאה בו ביותר. משום שהוא מאמין שההיפך של הצדק היא השכחה. ופיוס אפשרי רק אם זוכרים מה קרה. גרמניה היא שותפה חיונית של קרן השואה מזה זמן רב. אזרחים פרטיים, ממשלת גרמניה ופסטיבל הסרטים של ברלין הצטרפו אלינו באיסוף עדויות , סרטי תעודה, הפצת חומרי לימוד וחומרי הארכיון בגרמניה.

"העם הגרמני הראה שהוא רוצה לקרוא את ההיסטוריה של ארצו, לעמת את השיעור של האנטישמיות, שנאת הזרים, המבשרים שואה. מדינות אחרות, כולל זו שלי, יכולות ללמוד הרבה מהנחישות האמיצה של העם הגרמני לפעול כדי למנוע מהפשיסטים להגיע לשלטון", הוסיף. קודם לכן בשיחה נרגשת וגלוית לב, סיפר, שנשאר ילד קטן, סקרן ואוהב לשחק.

ספילברג סיפר כי מות אביו לפני כשש שנים, ומות אמו ב־2020 ומגיפת הקורונה גרמו לו "לחשוב לראשונה על זקנה ומוות. זה הזמן לעשות סרט זיכרונות. כל הסרטים שעשיתי הם ילדיי, ואני אוהב את כולם. הסרט הקשה ביותר היה 'מלתעות' והמרגש ביותר 'רשימת שינדלר'. המפעל הקולנועי שאני הכי גאה בו הוא 'הקרן להנצחת עדויות על השואה'. זה הדבר החשוב ביותר שעשיתי ושאני עושה, והוא יורחב גם לעדויות על ג'נוסייד (רצח עם) אחרים; בארמניה, בקמבודיה ובסרייבו".

עוד הוסיף הבמאי הנרגש כי "שם משפחתי ספילברג - צירוף של הר ומשחק, והוא מגדיר את עבודתי. הבמאי פרנסואה טריפו אמר לי שיש לי לב של ילד ואני צריך לעשות סרטי ילדים, וכך עשיתי את אי.טי".

לדבריו, הגירושים של הוריו היוו עבורו טראומה וגרמו לו לעשות את הסרט "אימפריית השמש": "הקולנוע הוא ריפוי עצמי", הסביר.
בתוך כך, לאחר קבלת הפנים הנלהבת שקיבל אתמול "גולדה", סרטו של גיא נתיב, שערך הופעת בכורה בפסטיבל היוקרתי, הוא זכה אתמול לביקורות מעורבות.

חלק מהמבקרים אמרו כי הסרט שמתאר את חייה של גולדה מאיר בכיכובה של זוכת האוסקר הבריטי, הלן מירן, "הוא מצוין" והיו כאלו שטענו כי משחקה של מירן האפיל על יתר השחקנים וכי בסופו של דבר "מדובר בדרמה סבירה על מלחמת יום כיפור". עוד טענו כי בסרט גולדה מופיעה "כגבר היחיד" שלוקח את כל האחריות מול הגברים אובדי העצות מסביבה, ובמיוחד שר הביטחון אז, משה דיין.

כך או כך, נתיב כבר חושב על הפרויקט הבא שלו שצפוי להיות שיתוף פעולה בין הישראלי לשחקנית האיראנית, זאר אמיר איברהימי, הגולה בצרפת. השחקנית, זוכת "דקל הזהב" בפסטיבל קאן, נאלצה לברוח מאיראן לאחר שהשלטונות הפיצו סרט עירום שלה שצולם כשאולצה להתפשט ולעבור "בדיקה רפואית", מה שהרס את הקריירה שלה במדינה. בשיחה עם "מעריב" אמרה אמיר איברהימי "אני מאוד אתרגש לבוא לבקר בישראל. חלמתי על כך ממזמן".