לא העלילה ולא האפקטים: "הנוקמים" מצליחה בגלל יצר מולד

הסרט של "מארוול" שובר שיאי הכנסות, לא בגלל הפיצוצים או היחסים המורכבים בין הדמיות, אלא בגלל המשיכה הבסיסית לצדק והרואיזם. טור מיוחד מאת דנה פאן לוזון

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
"הנוקמים: סוף המשחק"
"הנוקמים: סוף המשחק" | צילום: פורום פילם
3
גלריה

גיבורי העל מהווים פורקן רגשי ונפשי ומעניקים משמעות למילים גדולות כמו השראה, צדק, טוב מול רע. כשמם, הם אינם מזדקנים אך מצליחים ללוות אותנו כבר שנים ולעורר בנו את ההשתאות, הערצה וההשראה בכל תרבות מגדר וגיל. מה יש בהם שכל כך מצליח לתפוס אותנו? מה מניע את סיפור האהבה הבלתי נגמר שלנו עם גיבורי העל? הפסיכולוגיה מפתיעה בתשובותיה.

במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת קיוטו שביפן, נמצא שבני אדם נמשכים לגיבורים כבר בשלבים המאוד מוקדמים של ההתפתחות שלהם. כמה מוקדמים? עוד לפני שאנחנו בכלל יכולים לדבר. חוש הצדק וההערצה שלנו להתנהגות הרואית של גיבור תאמינו או לא, הוא מולד.

המחקר, שבחן תינוקות בגיל שישה חודשים בלבד, מצא כי התינוקות נמשכים לדמויות שמגינות על החלש, התנהגות שמוגדרת כהרואית. ברצף של מחקרים הציגו לתינוקות קטעי אנימציה שבה דמות אחת מתנגשת בדמות שנייה כאשר דמות שלישית צופה בהם מהצד. בגרסה אחת של המחקר הדמות השלישית נכנסת לסיטואציה ומתערבת ואילו בגרסה אחרת הדמות השלישית בורחת לצד השני. לאחר מכן הראו לתינוקות את הדמות השלישית, כשזו התערבה וכשזו ברחה, התינוקות הראו העדפה ברורה לדמות המתערבת.

"הנוקמים: סוף המשחק". צלם: פורום פילם
"הנוקמים: סוף המשחק". צלם: פורום פילם | "הנוקמים: סוף המשחק". צלם: פורום פילם
דנה פאן לוזון. צלם: ניר קידר
דנה פאן לוזון. צלם: ניר קידר | דנה פאן לוזון. צלם: ניר קידר
תגיות:
הנוקמים
/
דנה פאן לוזון
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף