"הגעתי הביתה ושמתי פליי ומאותו רגע הקסטה הזו לא יצאה מהטייפ"

נינט טייב על האלבום "עכשיו מעונן", 1993

נינט טייב (צילום: Pascal Le Segretain.GettyImages)
נינט טייב (צילום: Pascal Le Segretain.GettyImages)

"קשה לבחור שיר אחד מתוך פסקול הילדות שלי. את האלבום 'עכשיו מעונן' קיבלתי במתנה מדודה שלי, יהודית. אני זוכרת שכשהייתי בת 13 קבענו איתה, אחותי ואני, יום כיף בתל אביב, והיא לקחה אותנו לשווקים ולחנויות הכי מגניבות בעיר, ושם, באחד הדוכנים, הייתה קסטה של אביב.

"הגעתי הביתה ושמתי פליי ומאותו רגע הקסטה הזו לא יצאה מהטייפ הקטן שהיה לי בחדר. כל שיר ושיר, כל תו ותו, מחברות שלמות עם המילים הכתובות. השירים האלה חדרו עמוק ובעצם אחראיים לעיצוב הזהות שלי כאומנית יוצרת היום. כן, מערכת היחסים שלי עם אביב ידעה ירידות, חדות מאוד אפילו, אבל בבסיס תמיד הייתה אהבה מאוד גדולה לאיש (המופרע ככל שיהיה) ולשירים האלמותיים שכתב".

"הרגשתי שהשיר הזה מספר את הסיפור שלי אחד לאחד"

שלומי שבן על השיר "אולי", 1993

שלומי שבן   (צילום: רפי דלויה)
שלומי שבן (צילום: רפי דלויה)

"כשהשיר הזה יצא לרדיו הייתי בתיכון, מאוהב בילדה עם עיניים איילה. הרגשתי שהשיר הזה מספר את הסיפור שלי אחד לאחד. לאביב יש כישרון למלודיות יפהפיות שכאילו היו שם מאז ומתמיד. המשפט המפורסם 'אני חושב אולי אני אוהב אותה יותר מדי' עם הלחן הצורב, נכנסו לי ללב מאז ולעולם. שנים אחר כך, כשהתחתנתי, זה היה סלואו החתונה שלי, בביצוע לייב של אביב".

"שמעתי את השיר עם יציאתו לאור, ועולמו הפנימי הפתיע אותי"

מיכה שטרית על השיר "אור הירח", 1991

מיכה שטרית (צילום: גבריאל בהרליה)
מיכה שטרית (צילום: גבריאל בהרליה)

"אביב גפן הוא חבר קרוב, ההיכרות בינינו ארוכת שנים ואני אוהב אותו מאוד, גם כאדם וגם כיוצר. הוא עצוב, הוא מצחיק, מלא בביטחון עצמי, ועם זאת גם רגיש ופגיע וישר עם עצמו. את השיר 'אור הירח' שמעתי עם יציאתו לאור, ועולמו הפנימי הפתיע אותי.

"זה המקום להזכיר שבאותה השנה הייתי כבר אחרי שני אלבומים של החברים של נטאשה שהביאו הרבה מהתוכן של חיינו השבורים מהפריפריה הישראלית, והנה בחור צעיר שמגיע מלב האליטה, מהמרכז, עם כל הזוהר, מצייר לך את חייו השבורים, בקול שבור ולחן נוגע. זה היה גם המקום שבו 'אור הירח' של אביב פגש את 'חצי הירח המוטרף' ('מלנכולי', 1989) שלי. מזל טוב, אביב יקר".

"זהו שער לעולמו הנסתר של אביב שניתן להסביר רק דרך צלילים"

דניאל סלומון על השיר "חצר המלך", 2000

דניאל סלומון  (צילום: טל שחר)
דניאל סלומון (צילום: טל שחר)

"אחת החוויות מלאות ההשראה והגעגוע שלי הן ההקלטות של אלבום המופת של אביב 'יומן מסע', שבהן לקחתי חלק כפסנתרן, קלידן ומתזמר. אולי לא ידענו את זה אז, אבל אלו היו הרגעים האחרונים של הקלטות מהסוג הזה - אולפן גדול, אחרי חודשים של חזרות, שבו אנחנו כמעט גרים למשך כמה שבועות מלאים. אלבומים כבר לא נעשים כך כיום. בתוך החוויה הזאת, שבה אנחנו כמו משפחה בבית עם כלים, אביב יצר יצירה ענקית שהיא גם הומאז' חי למוזיקה שיצרה את התרבות הישראלית.

"השיר 'חצר המלך' מבחינתי מדגים בשיר את כישרונו המפעים והבלתי רגיל של אביב, מכתיבת המלודיה הכה ייחודית ומורכבת שעדיין מצטלצלת כאילו הייתה שריקה פשוטה, דרך מילות האגדה שמספרות את הקיום האנושי כולו, ועד לעיבוד העמוק שבו הרגשתי שהעולם הקלאסי שממנו אני בא פוגש את היצירה של אביב באופן סימביוטי ומיוחד רק לנו. 'חצר המלך' הוא שער לעולמו הנסתר של אביב שניתן להסביר רק דרך צלילים".

"זה מזכיר לי את הטיול ההוא לכנרת, בקיץ של כיתה ח', מאוהב אבל לא ממומש"

עילי בוטנר על השיר "אולי", 1993

עילי בוטנר  (צילום: ינאי יחיאל)
עילי בוטנר (צילום: ינאי יחיאל)

"בשנת 1993, כשיצא האלבום 'עכשיו מעונן', נסעתי במיוחד למשביר לצרכן בשכונת הדר בחיפה וקניתי את הדיסק. הייתי מקשיב לו כל היום. 'אילנה', 'עכשיו מעונן', 'שיר הסמרטוטים', 'אל תדאג', 'הילדים'; כל כך הרבה שירים יפים, אמיצים, בועטים. באותה שנה יצאנו כל הכיתה ל'טיול מים' של הנוער העובד והלומד.

"שם התאהבתי בילדה מגבעתיים עם שיער שחור גולש ועיניים איילה. קראו לה גלי. אני מניח שעוד בנים התאהבו בה באותו הטיול, אבל אותי זה לא עניין. התביישתי לגשת ונשארתי עם זיכרון מתוק והחמצה. השיר 'אולי' מתוך האלבום 'עכשיו מעונן' מזכיר לי את הטיול ההוא לכנרת, בקיץ של כיתה ח', על הכנרת בזריחה, מאוהב אבל לא ממומש, בשק שינה".

"בכל פעם שעבדנו באולפן ההקלטות, קרה לי משהו שלא קרה לי מעולם – דמעות"

משה לוי על השיר "לילות לבנים", 1999

משה לוי  (צילום: שלומי יוסף)
משה לוי (צילום: שלומי יוסף)

"אני בוחר בשיר 'לילות לבנים'. בכל פעם שעבדנו באולפן ההקלטות על האלבום 'המכתב' שהפקתי מוזיקלית, קרה לי משהו שלא קרה לי מעולם - דמעות. זה קרה בייחוד בשורה 'הלילות לבנים כשהם בלעדייך'".

"לחן שעף ממש בלי חוקים ובלי מעצורים"

לאה שבת על השיר "אילנה", 1993

לאה שבת (צילום: שלומי יוסף)
לאה שבת (צילום: שלומי יוסף)

"אני אוהבת את הלחן של השיר הזה. זה לחן שעף ממש בלי חוקים ובלי מעצורים. שיר אהבה עד הסוף! אביב הקטן־גדול - מזל טוב והמון חיים טובים".

"הקסם שלו מאפשר האזנות רבות מבלי להימאס"

עופר מאירי על השיר "לילות לבנים", 1999

"'לילות לבנים' הוא שיר מכושף. מהלך האקורדים בפזמון פשוט מבריק ולא שגרתי. למעשה הפזמון נכנס בסולם אחר וחוזר לסולם המקורי בבית הבא. הקסם הזה הופך את הפזמון לעוצמתי במיוחד ומאפשר האזנות רבות מבלי להימאס. שיר חד־פעמי".

עופר מאירי (צילום: שרון דרעי)
עופר מאירי (צילום: שרון דרעי)

אריאל זילבר (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
אריאל זילבר (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

"זה שיר טוב ומלהיב במיוחד"

אריאל זילבר על השיר "עונות", 1996

"אני אוהב לשמוע את 'עונות', זה שיר טוב ומלהיב במיוחד. הסוף נשמע כמו הקלטה חיה, ובאמת אולי זאת הקלטה חיה, ואם זאת הקלטה חיה - אז שאפו. כל טוב ובשורות טובות".

"בשנת 93' הייתי נער מתבגר ומאוהב בתוך מערכת יחסים של עליות חדות וירידות מסוכנות, והשיר הזה נגע בי"

פיטר רוט על השיר "שלכת", 1993

פיטר רוט   (צילום: רונן פדידה)
פיטר רוט (צילום: רונן פדידה)

"השיר 'שלכת', שראה אור באלבום 'עכשיו מעונן' ונחבא בין להיטי ענק כמו 'שיר הסמרטוטים', 'אל תדאג', 'בוכה על הקבר', 'אילנה' ועוד - תמיד מצליח לרגש אותי מחדש. בשנת 93' הייתי נער מתבגר ומאוהב בתוך מערכת יחסים של עליות חדות וירידות מסוכנות, והשיר הזה נגע בי ואני מניח שבעוד המון זוגות אחרים.

"מה שתרם לכך הוא המפגש בין טקסט ללא מסיכות ופילטרים להרמוניות העשירות שבלחן ובעיבוד, שעליו חתום משה לוי, מלבד אביב בעצמו. מלבד הנוכחות הבימתית של אביב והשואו שתמיד היה חלק בלתי נפרד ממנו, הסיפור שסיפר היה בול פגיעה אל תוך הלב של דור שלם בזמן אמת ולאלו שבאו אחר כך. מזל טוב".

"אביב מצליח להעביר בצורה מדויקת ועמוקה תמונות וסיפור חיים שלם"

שרון ליפשיץ על השיר "עונות", 1996

"השיר של אביב שאני הכי אוהבת הוא 'עונות'. ‏השיר מעולה, גם הלחן, גם המילים וגם ההפקה מאוד אותנטיים ושלמים. הסיבה שאני אוהבת אותו במיוחד היא המילים: ‏אביב מצליח להעביר בצורה מדויקת ועמוקה במשפטים קצרים תמונות וסיפור חיים שלם. אני תמיד מתרגשת לשמוע את השיר. אחד השירים הטובים שנכתבו. יום הולדת שמח אביב אהוב!‏".

אביב גפן בתחילת הדרך (צילום: נעם וינד)
אביב גפן בתחילת הדרך (צילום: נעם וינד)

"שיר קסום שמצליח להכניס אותך לתוך סיפור"

אלה לי להב על השיר "יומן מסע", 2000

אלה לי להב (צילום: דניאל סיני שבדרון)
אלה לי להב (צילום: דניאל סיני שבדרון)

"אני מאוד אוהבת את 'יומן מסע', שיר קסום שמצליח להכניס אותך לתוך סיפור, מסע של ממש. ועוד בשילוב הקולות של שני יוצרים ענקיים כמו אריק איינשטיין ואביב גפן. אני כל כך מאושרת שזכיתי להכיר ולהקליט את השיר 'ורוד מבריק' עם אומן מוכשר וחשוב כמו אביב. יומולדת שמח!".

"זה שיר גאוני, אמיץ, אינדיבידואליסטי"

מירי אלוני על השיר "מיליארד טועים", 1992

מירי אלוני  (צילום: ינאי יחיאל)
מירי אלוני (צילום: ינאי יחיאל)

"אני מאוד אוהבת את אביב גפן כיוצר. אני אוהבת את רוב שיריו ובוחרת את 'מיליארד טועים' כי זה שיר גאוני, אמיץ, אינדיבידואליסטי. אביב כותב נפלא כמו אביו, יהונתן גפן ז״ל, והיתרון של אביב שהוא גם מוזיקאי ומלחין את שיריו בכישרון רב. אני מאחלת לו להישאר צעיר ברוחו ולא להתקרנף".

"כל מי ששומע - יודע שגם השיר הזה נכתב עבורה, כמו כל אלו לפניו"

דודי לוי על השיר "השיר שלנו", 1998

דודי לוי  (צילום: אורית פניני)
דודי לוי (צילום: אורית פניני)

"'לא, זה לא יהיה השיר שלנו, לא תדעי שכתבתי בשבילך'; הבתים פשוטים, כמעט בלוזיים, והמילים כאילו היו שם לפני ואביב רק בחר להוסיף אותן. ואז מגיע הפזמון הסוחף עם המלודיה הגדולה והמרגשת ובעיקר ההיפוך בטקסט שעושה לי את זה מאוד, והרי כל מי ששומע - יודע שגם השיר הזה נכתב עבורה, כמו כל אלו לפניו. ההבדל הפעם הוא שהיא לא חלק מזה, וכאן הכאב וכאן מונח הגעגוע וכאן נמצא היופי. מזל טוב לאביב - לעוד הרבה ממך".