שני חצאי הגמר מאחורינו, והגענו לערב החשוב ביותר השבוע, גמר האירוויזיון! לאחר שסקרתי את כל השירים המתמודדים, נותר לסקור את אלה שכבר מחכים לנו בגמר.

כמה מילים להסביר למה יש שישה שירים אוטומטית בגמר: לתחרות האירוויזיון יש חמש מדינות מרכזיות שמממנות את התחרות - צרפת, בריטניה, גרמניה, ספרד ואיטליה, עליה גם מבוססת כל תחרות האירוויזיון, בזכות פסטיבל סן רמו המפורסם. בנוסף לחמש הללו, נמצאת כמובן המדינה הזוכה מהשנה שעברה, אוקראינה. 

לסקירת השירים מחצי הגמר הראשון

לסקירת השירים מחצי הגמר השני

בוא ונגלה מה מחכה לנו:

צרפת

צרפת היא מדינה חזקה באירוויזיון, אם מסתכלים על ארבעת העשורים הראשונים של התחרות. באמתחתה חמש זכיות במקום הראשון, רק שהאחרונה היתה ב-1977 ומאז הם מנסים ללא הצלחה. לפני שנתיים הם היו קרובים עם שנסון צרפתי נפלא והשנה הם שוב שולחים שיר בסגנון צרפתי אותנטי. הזמרת La Zarra מלאת סטייל, עם קול נפלא, עומדת יחידה על הבמה ובאמת לא צריך יותר מזה. בהימורים היא הגיעה למקום הרביעי, אך לאחר שנחשפה העמדת השיר היא ירדה למקום השישי, מאחר וההופעה פשוט לא נראית טוב. 

גרמניה

השנה הנציגות הגרמנית היא להקת הגלאם-מטאל Lord Of The Lost, שתבצע בגמר שיר רוק, עם גיטרות מנסרות, צעקות וזיקוקים. ייתכן והמקור לשיר היה הזוכה הפיני ב-2006, "הארד רוק הללויה" עם להקת המפלצות לורדי, אבל פה מדובר בשיר פחות טוב בהרבה. לגרמניה לא צפויה הצלחה הערב. 

איטליה

זו המדינה האהובה עלי בתולדות התחרות ובעיניי מרבית השירים שלה מצויינים, וכך גם השיר של השנה. הזמר, מרקו מנגוני, כבר ייצג את איטליה ב-2013 וסיים במקום ה-7, הפעם השיר שלו טוב בהרבה וצריך להיות בטופ 5 לפחות, לא בטוח שהוא יצליח בשנה הספציפית הזו, אבל טופ 10 אני בהחלט צופה לו.

ספרד

ספרד נישאת על גלי ההצלחה מהשנה שעברה, שם אומנם הגיעה רק למקום השלישי, אך מבחינת מרבית החובבים היא הזוכה של השנה שעברה. צריך להבין שהמדינה הזו מכירה יותר את המקומות ה-20 ומטה בשנים האחרונות ועבורה המקום השלישי הוא ניצחון של ממש. אז השנה הם מנסים שוב ושולחים שיר ספרדי אותנטי, בסגנון הפלמנקו, ולגבי איכותו? כאן תלוי את מי אתם שואלים. החלוקה נעה בין "שלמות איכותית" אצל חלק מהחובבים, לעומת "זוועת עולם בלתי שמיעה" אצל השאר. אני אגב נמנית על החובבים מהחלק השני וקשה לי מאוד עם השיר. יחד עם זאת, ההופעה של הזמרת בלנקה פלומה, מהפנטת והיכולות הווקליות שלה מרשימות. השופטים בטוח יתרשמו והיא תגיע גבוה.

 

אוקראינה

הזוכה של שנה שעברה עדיין נהנית מהיתרון הפוליטי של המלחמה מול רוסיה ומדורגת במקום השלישי בהימורים. לדעתי היא אכן תסיים בעשרת השירים הראשונים אך לא כל כך גבוה. את המדינה השנה מייצג הצמד TVORCHI, גם בשיר שלהם יש כמובן מסרים המחזקים את העם האוקראיני והעמידות שלו אל מול פוטין אבל הוא לא מרשים מספיק כדי לנצח שוב.

בריטניה

המארחת בשם הזוכה הגיעה בשנה שעברה למקום השני המכובד מאוד, במיוחד כיון שגם היא כמו ספרד, מכירה בעיקר את תחתית הטבלה בעשורים האחרונים. כשנחשף השיר שלהם השנה, תלו בו תקוות רבות. מדובר בשיר מקפיץ ומגניב שבסטודיו הוא כייפי ונהדר, אבל כשמגיעים ללייב, הזמרת מייה מולר פשוט מחרבת אותו, אין דרך אחרת לומר את זאת. לכן אף על שהיא כרגע נמצאת גבוה בהימורים, היא לא תסיים שם בשום מצב. 

אז צפוי לנו ערב ארוך וברובו מהנה, אנחנו מחזיקים לנועה שלנו אצבעות וממש יכול להיות שנחגוג זכיה חמישית, מה שבטוח הישראלים מרוצים מנציגות מרשימה והחובבים בטרפת אמיתית. אביב להב, החובב בתמונה הבאה שכנראה הוא המשקיע הכי רציני, לבוש  בחליפת יוניקורן מהממת שהכינה לא אחרת מאשר קיי לונג. 

אביב להב בתלבושת היוניקורן (צילום: פרטי)
אביב להב בתלבושת היוניקורן (צילום: פרטי)

אז הערב הגמר, 22:00 בכאן 11. שיהיה לנו חג אירוויזיון שמח ובהצלחה נועה!!