פסטיבל הפסנתר של תל אביב-יפו בהפקת עיריית תל אביב- יפו חוגג 25 שנים להיווסדו ב-60 מופעים מיוחדים, בהשתתפות יותר מ-250 אמנים, נגנים ויוצרים. שלל הפקות מקור, מופעי השקה חגיגיים, שיתופי פעולה ייחודים ומופעי חשיפה למוזיקה עכשווית יעלו בפסטיבל הפסנתר שיפתח ביום שלישי, ה-24 באוקטובר, ויסתיים ביום שני, ה-30 באוקטובר. בראיון ל"מעריב אונליין" סיפר המוזיקאי חנן יובל על תפקידו בפסטיבל, על הסערה עם קובי פרץ ודוד אמסלם ואף על הופעתו הראשונה בכנסת - והסיבה שהוא לא מוכן לחזור לשם.

עם מירי מסיקה, עברי לידר וסנדרסון: פסטיבל הפסנתר חוגג חצי יובל
"ככה נראית הסתה לאלימות": עברי לידר נגד ח"כ יצחק פינדרוס

ספר לנו, מה אתה הולך לעשות בפסטיבל?
"אני הולך לעשות אירוע שיקרא 'שנינו ביחד וכל אחד לחוד'. הוא יהיה כינוס של כל שירי המשוררים שהלחנתי בחיי. כל השירים שיהיו בערב הם שירי משוררים שהלחנתי בחיי. זה יהודה עמיחי וזה זך, זה ויזלטיר, זו רחל וזו תרצה עטר, רוני סומק וכו׳, ואני בטח שכחתי כמה". 

איך זה באמת שונה לעבוד עם שירי משוררים מאשר פזמונאים? 
"כשאני התחלתי את הדרך שלי, אני בכלל לא חשבתי שאני מלחין ובקושי אמרתי את המילה זמר, כי לא אלה היו התכניות שלי בחיים. כפתרון לפרנסה, החלטתי שיהיה לי חומר משלי. לקחתי טקסטים ואמרתי: 'אני אהיה משרת של מילים, כאלה שאפשר לעמוד איתן על במה ולהופיע כדי שתהיה פרנסה', שם זה התחיל. השיר הראשון שהלחנתי היה 'בטרם' של יהודה עמיחי. אמרתי 'הופ, הנה 12 שורות לא מחורזות בהכרח, כל שלוש שורות יש נקודה והרי לך ארבעה בתים, כל השורות מתחילות במילה ׳בטרם׳ והרי לך פזמון'".

"אני זוכר שהייתי בהשבעה של להקת הבנד, שליוותה בזמנו את בוב דילן ואת ג׳ון באאז, The Night They Drove Old Dixie Down. אמרתי: 'הופס', וזה הוליך אותי לשיר את 'בטרם'. כמו תינוק ששם רגל ולא נופל, השיר הזה זכה להצלחה בלתי רגילה, אז לקחתי עוד אחד של יהודה עמיחי - 'שנינו ביחד וכל אחד לחוד״, שזה השם של האירוע. זה בעצם חוזה, זה שיר אהבה ובמקרה זה יש פה 'שנינו ביחד' בשתי השפות. אני בא מטעם המוזיקה כמרשת את המילים של המשוררים, זה החיבור".

לא נשמע לי שאתה מצטנע, זאת אומרת, אתה מספר לי סיפור אמיתי וזה מאוד שונה מאיך שאנשים נהיים היום כוכבים. ״כוכב נולד״, ״הכוכב הבא״, מן שאיפה כזאת לגדולה. אתה באת דווקא מהמקום הכי ״לא רוצה להיות כוכב״
"אני מסתכל על החבר׳ה האלה שאומרים את מה שאתה אומר ואני מקנא בהם על הביטחון העצמי ועל ה'אני כוכב' ו'אני מלחין' ו'אני זמר', לא יצאו לי המילים האלה מהפה, באמת שלא, לאט לאט אתה יודע... בדיעבד אני נורא שמח על הדרך".

בחודש מרץ האחרון יובל סירב להופיע בטקס יום הזיכרון המתוכנן בכנסת השנה, כמחאה על התנהלות נבחרי הציבור. ח"כ דודי אמסלם תקף את יובל על החלטתו ("מי זה?"), והציע להזמין במקומו את משה פרץ, מה שגרר תגובות משמיצות רבות כלפי פרץ ברשתות. פרץ, שנקלע לפרשה בעל כורחו, פרסם פוסט בו מחה על היחס כלפיו, אך הוסיף כי הוא מעריך את יובל, ולבסוף החליטו השניים כי יופיעו ביחד.

בתקופה האחרונה עלית לכותרות על משהו שבכלל בכלל לא ציפית כנראה, איך הרגשת עם זה? 
"מצד אחד לא התכוונתי, מצד שני כן התכוונתי. מה שאמרתי, לכל מילה התכוונתי. אנחנו נמצאים בתקופה קשה מאוד ואני ידעתי להתמודד עם זה לפי דעתי בסדר, אני גם לא פוחד מאף אחד, אני לא תלוי באף אחד, פרנסתי לא תלויה באף אחד, אני מסודר וטוב לי. מי שאומר עליי דברים - עליו". 

אמסלם יגיד שאתה התחלת
"אני התחלתי? אני לא התחלתי איתו, אני לא מכיר אותו בכלל. אני בסך הכל כתבתי לידי רוני אבירם, המפיק של האירועים בכנסת, ואמרתי לו: 'תקשיב'. הוא ביקש שאני אשיר בערב יום הזיכרון באיזו הפקה שהוא עושה, ואמרתי לו: 'אני לא יכול להיכנס לשם', אני הייתי האמן הראשון ששר במליאה, אני שרתי את שיר המעלות בפתיחת המליאה כשרובי ריבלין היה יו״ר הכנסת ועוד המון פעמים שרתי שם כי בשבילי הכנסת הייתה משהו מאוד מכובד. כל פעם שהייתי נכנס אליה הייתה התרגשות קלה, יראת כבוד. עכשיו זה נראה לי כמו פח אשפה, מה שקורה שם, הדיבורים ההתנהגויות".

"אמרתי לו: 'אני לא יכול להיכנס לשם, תראה את זה, את זה וזה וזה וזה', ואז הוא שאל אותי: 'אתה מרשה לי להראות את זה לוועדה המארגנת?', אמרתי לו: 'תראה להם, וגם אני אראה לכמה חברים', וזה תפס וירוס שהקיף את כל העולם שלוש פעמים בשלושה ימים ואז הוא אמר: 'מי זה חנן יובל?! אני אביא את קובי פרץ'. על הכיפאק, אני כתבתי מיד לקובי פוסט - 'קובי יקירי, אנחנו לא מכירים אבל אף אחד לא יפריד ביננו' וככה הגעתי להיות אורח שלו בהופעה שלו במודיעין, אבל כשהייתי על הבמה, פתאום בהפתעה, באמבוש שלם, אומר קובי פרץ 'בקהל נמצא איש יקר שבזכותו אנחנו פה ביחד, ואני מזמין אותו לבמה'. והוא נדחף לנו לשיר".

אפשר לשאול האם מאז האירוע מכירת הכרטיסים הפכה להיות יותר מהירה? איך זה השפיע? 
"אני מודה לך על השאלה, אני הייתי אז עם תאריך ב'גריי' ביהוד סולד אאוט, כל הכרטיסים נמכרו ומיד פתחנו עוד אחד. בשבוע אחרי - סולד אאוט, גם בשני, כל חודש מאי התפוצץ בהופעות ואני רק רוצה לשלוח פרחים לאמסלם".

איך היתה החוויה שלך עם קובי? יצא לכם קצת לדבר לפני/אחרי? 
"באתי אליו הביתה, ישבנו ודיברנו. אנחנו שני זמרים ותראה - הייתי אצלו אורח בהופעה והוא העלה אותי על הבמה בכבוד רב, וזה הכל, נגמר הסיפור". 

ובאופן כללי לגבי המצב בארץ - אתה משתתף בהפגנות? איך אתה מרגיש כרגע? 
"הופעתי כבר בכמה וכמה הפגנות כשהגדולה ביותר היתה במרכז חורב בחיפה, היו 20 וכמה אלף איש. הייתי בקריית אונו והייתי ברעננה והייתי ברמת השרון ועוד כמה מקומות. אני חושב שכל אחד צריך ללכת לפי איך שהוא מרגיש. אם הוא יכול - הוא יעמוד וישיר. אני מוציא שיר חדש בעוד שבועיים וחצי רלוונטי לעניין, שיר שייקרא 'הדגל'.