אירוויזיון 2024 יצא לדרך הערב (שלישי) עם חצי הגמר הראשון, כאשר המדינות שעלו הן: סרביה, פורטוגל, סלובניה, אוקראינה, ליטא, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, אירלנד ולוקסמבורג. האירוויזיון השנה הוא אחד המעניינים והלא צפויים, עם ובלי קשר למלחמה בישראל ולמצב הפוליטי הכללי בעולם. עם תחילת התחרות, היה אירוע פרו-פלסטיני כאשר הזמר האורח השוודי עלה עם כאפיה על ידו. תאגיד השידור האירופי גינה את הזמר ומסר: "מדובר בפגיעה באירוויזיון".

נציגת לוקסמבורג לאירוויזיון: "ישראלים אומרים שהם גאים בי"
מחממים מנועים לקראת שבדיה: נחשף השיבוץ של עדן גולן באירוויזיון 2024

אירוע פרו פלסטיני באירוויזיון (צילום: צילום מסך)
אירוע פרו פלסטיני באירוויזיון (צילום: צילום מסך)

אז אילו שירים היו בחצי הגמר הראשון? הסקירה המלאה

קפריסין

את הערב פתחה המדינה שנתנה לנו פייט רציני על המקום הראשון ב-2018 - קפריסין. מאז אותה השנה, שבה שלחה המדינה את אלני פוריירה נגד נטע ברזילי שלנו, הבינו הקפריסאים שזה מה שעובד להם טוב. בכל זאת, לאחר 39 שנות השתתפות הם הגיעו למקום השני - שזה המקום הכי גבוה שאליו הגיעו.

לכן, הם מנסים את מזלם גם השנה עם אותו הסגנון של הזמרת, הכולל לוק חזק, שיר קצבי וקטע ריקוד, כביכול, בלתי נשכח. יש שיגידו שברוב השנים מאז "פואגו" של פוריירה שהביא אותם למקום השני, הקפריסאים למעשה שולחים את אותו שיר בסימפול שונה. כן, גם השנה אפשר למצוא הרבה דמיון. השיר נקרא "Liar" ומבצעת אותו Silia Kapsis שהיא רק בת 17 והצעירה ביותר השנה בתחרות. לטעמי, השיר הוא פתיחה טובה לתחרות ואכן עלה לגמר.

סרביה

המדינה הידועה בבלדות העוצמתיות שלה מנסה זאת שוב. השיר, שלי בכלל מזכיר בחלק מסוים את "שלום עליכם מלאכי השלום", משעמם ולא מתרומם, כמו גם ההופעה הסתמית של הזמרת Teya Dora. תוסיפו לזה את "קללת שיר מספר 2" ותקבלו שיר, שיעשה את זה מהחלק התחתון ביותר של הטבלה. עלתה לגמר.

ליטא

לליטא אין הצלחות קודמות גדולות בתחרות. המקום הגבוה ביותר שהצליחה להגיע אליו היה המקום השישי, וגם זה היה בשנת "אי שם" - לפני כמעט 20 שנה, ב-2006. השנה, ליטא שולחת את הזמר Silvester Belt עם השיר "Luktelk" שהוא מעין שיר פופ-דאנס בליטאית מלאה, שלי לפחות - גורם לזוז בפאן על הספה. עלתה לגמר.

אירלנד

מי שנחשבה למעצמת האירוויזיון עד לשנות ה-2000 רק הלכה והתדרדרה עם השנים. למעשה בעשור האחרון, מאז 2012, היא הגיע אל הגמר רק פעם אחת בלבד - ונדמה שיש לכך סיבה טובה.

לאירים בגדול יש כנראה עולם מוזיקה משלהם, כי הם שלחו כמה וכמה הופעות מביכות שבהחלט הצדיקו את הפסדם. עד לפני כמה ימים חשבתי גם על השיר הנוכחי: "הנה, הם שולחים עוד שיר מטופש ומביך שכזה", אלא שאז הגיעו החזרות לתחרות. בעולם האירוויזיון התחילו להבין שיש לשיר "Doomsday Blue" הופעה שונה ומיוחדת, שמצטלמת ממש טוב לטלוויזיה, והאירים התחילו לטוס מעלה בטבלאות ההימורים. מדובר בשיר שבשמיעה ראשונה אתה נחרד ממנו, ובצפייה הראשונה בו אתה מרים גבה, כי הזמרת Bambie Thug נראית כמו מישהי שהתחפשה למליפיסנט הגותית בהגזמה, שמנהלת כרגע טקס וודו להשמיד את העולם.

אבל, זה גם שיר שאי אפשר להתעלם ממנו. בשתי הדקות הראשונות שלו הוא עוד עובר, הפזמון שלו אפילו חביב, אבל חצי הדקה האחרונה היא רצף צרחות מקפיא דם בלתי נסבל שקשה מאוד לשמוע. עלה לגמר. 

אוקראינה

המדינה שידעה לסחוט את לימון המלחמה מול רוסיה בצורה הכי נכונה בתחרות האירוויזיון, שולחת גם השנה שיר אופייני לשירי המלחמה ששלחה בשנים האחרונות.

השיר, שכל מה שתזכרו ממנו זה צמד המילים "מאמא תרזה", נקרא בעצם "Teresa & Maria", ומבוצע על ידי Alyona Alyona ו-Jerry Hei עם במה שכולה צבעי אש ורקע של נפילי טילים. כי לאוקראינה, בניגוד לישראל - מותר כנראה הכל. השיר עלה לגמר ומועמד לזכייה נוספת, שתהיה הרביעית של אוקראינה ב-20 שנות השתתפות בתחרות סך הכל.

פולין

כשהשיר הפולני לתחרות השנה שוחרר הוא היה מאוד קליט וכיפי, כזה שאפשר להשמיע בכל תחנת רדיו מקומית. אבל אז הגיעה ההופעה המאוד אנמית של זמרת לא כריזמטית במיוחד - והרס הכל. ככל הנראה הזמרת לונה, עם השיר "The Tower", ימשיכו להתנגן אצלי בספוטיפיי. לא עלה לגמר.

קרואטיה

זה הרגע שהרבה מאוד חובבים וקהל מחכים לו - אחד הפייבוריטים הגדולים לזכייה השנה. Baby Lasagna, עם השיר הקצבי, בין עממי לרוק - "Rim Tim Tagi Dim". מהרגע שנחשף הוא התברג בצמרת ההימורים וכבש את החובבים כמו שהיה עם צ'ה צ'ה של פינלנד בשנה שעברה, כמו גם את כותבת שורות אלה. שיר שמח, שעושה כיף, שאומנם מדבר על נושא עזיבת הצעירים את המשפחות והכפרים שלהם אל עבר הערים הגדולות אבל עדיין, כשהוא מתנגן אי אפשר שלא להתנועע בשמחה. עלה לגמר.

איסלנד

מדובר באחת המדינות שלקחה את ההתנגדות להשתתפות ישראל בתחרות לקיצון הגדול ביותר. בקדם האיסלנדי השתתף בשאר מורד, זמר פלסטיני ממזרח ירושלים עם שיר שמדבר על המערב הפרוע, כרפרנס למזרח התיכון. הוא הוביל את כל טבלאות ההימורים לזכיה בקדם ובשל כך, עוד לפני בחירת השירים, איסלנד התברגה גבוה מאוד בטבלת התחרות.

אך בסופו של דבר האיסלנדים בחרו את הרה ביורק שייצגה אותם ב2010 לייצג אותם גם השנה, והרבה כאב ראש פוליטי נחסך לישראל ולמארגני התחרות, ויש שיאמרו שהייתה בקדם ההוא כוונת מכוון. מצד שני, השיר שנבחר אנמי מאוד, שיותר מתאים לתחילת שנות האלפיים משנת 2024, בטח מול כל הגימיקים שמופיעים השנה. לא עלה לגמר.

סלובניה

סלובניה שולחת השנה בלדה עוצמתית, עם זמרת בעלת קול חזק, אבל - עם הופעה מבולגנת ועירומה, תרתי משמע. בכלל, מדובר באירוויזיון העירום, שלא ברור איך רשות השידור האירופאי אישרה. Raiven הזמרת עולה באוברול-גרביון-רשת עם מדבקות על הפטמות (ספוילר: לעומתה, לצ'כית גם את זה אין), וסביבה רקדנים שבעיקר משתטחים על הרצפה. עלה לגמר, אך לא יגיע רחוק.

פינלנד

אמרנו עירום? סלובניה היא רק הפתיח הקל. עכשיו מגיע הזמר Windows95man, שכבר בשם שלו חשים את ההטרלה, והוא לא יוצא למופע אלא למעשה בוקע מביצת ג'ינס, כשלגופו רק כובע, חולצה וסנדלים עם גרביים. איפה החלק התחתון אתם שואלים? פה צריך לצפות כדי להבין. יחד איתו נמצא הזמר הנרי פיספאנן שצריך בפזמון להגיע לקול גבוה מאוד שאיך נאמר, לא ממש מצליח. השיר עצמו טוב אבל מי יכול להתרכז בו עם הופעה כזו מושעת תשומת לב? יחד עם כל האמור לעיל, תחושתי שהבלגן הזה יעבוד על הצופים, בעיקר המצביעים, והשיר עלה לגמר.

מולדובה

כמו הזמרת האיסלנדית שכבר ייצגה את מדינתה בעבר, גם Natalia Barbu המולדובית עשתה זאת ב-2007 ואפילו הגיעה למקום העשירי. השנה, על אף הגימיק של הכינור ועל אף שמולדובה הפתיעה הרבה פעמים בעליה לגמר עם שירים אפילו פחות טובים מזה, לא רק שהיא לא תתברג בעשיריה הראשונה, היא לא תגיע לגמר.

אזרבייג'ן

במשך כל שנות השתתפותה, שלחה אזרביג'אן שירים קליטים באנגלית, לרוב עם קצב ועם הופעה מרשימה. השנה, בפעם הראשונה היא שולחת שיר שקט שרובו בשפה האזרית. מבחינתם, כנראה מדובר בגימיק. האמת, לא בטוח שהם טועים. השיר נעים לאוזן, מעניין ובעיקר אחר בנוף הגימיקים הרועשים. לא עולה לגמר.

אוסטרליה

זו שכולם תוהים מה היא עושה בתחרות ואיך היא כל הזמן מצליחה לעלות לגמר - מלבד מפעם אחת. השנה, כנראה היא שוב לא תעלה לגמר - ובצדק. בעיני,י אוסטרליה לא קשורה לתחרות. כן, יותר מאיתנו, וגם בדרך כלל אני לא מתחברת לשירים שהיא שולחת. השנה, את המדינה ייצג השנה הצמד Electric Fields שיבצע את השיר "One Milkali (One Blood)" - ומלבד אנגלית, חלק נוסף של השיר יבוצע בניב של השפה האבוריג'ינית - לראשונה בתחרות. מדובר בשיר לא טוב, משעמם, עם הופעה חסרת כריזמה שברור שלא עולה לגמר.

פורטוגל

אחד מהשירים המשעממים של התחרות השנה מגיע מכיוון פורטוגל, מדינה שמאוד השתפרה בתחרות בשנים האחרונות ואפילו זכתה לראשונה ב2017. השנה היא שולחת את השיר "Grito" ("צעקה"), שיבוצע על ידי הזמרת Iolanda. מדובר בבלדה שמתיימרת להיות כמו החזקות שפורטוגל יודעת לשלוח - אבל לא. משום מה הם עלו לגמר לעלות, אבל ממש לא ברור לי למה.

לוקסמבורג

תראו תראו מי חזרה אלינו אחרי 30 שנה. לוקסמבורג, שנחשבה לאחת ממעצמות האירוויזיון, פרשה ב-1994 ולשמחת כולם חזרה השנה אחרי זמן ממושך. אבל, איך אומרים - כגודל הציפיה, גודל האכזבה. מי שידועה כמדינת השאנסונים והשירים הקלאסיים, שולחת לנו שיר שמאוד לא מאפיין אותה וקצת איכזב את החובבים שציפו לשירים של פעם. יחד עם זאת, השיר חביב ביותר, והזמרת גם משלנו - קוראים לה טלי, ולמרות שהיא לא גרה בישראל כבר שנים היא תומכת בנו ומבחינתנו היא ישראלית לכל דבר. עלתה לגמר.

המדינות המשתתפות אוטומטית

אלו השירים המתמודדים לעליה לגמר הערב. מלבדם, יופיעו שלושה שירים נוספים מסך כל ששת המדינות אשר משתתפות אוטומטית בגמר. הערב אלו גרמניה, בריטניה ושוודיה - שזכתה בשנה שעברה.

גרמניה

בשנים האחרונות גרמניה חווה בעיקר כשלונות ומתמקמת בתחתית הטבלה. אם לא היתה אוטומטית בגמר, סביר שבכלל לא היתה מגיעה אליו. גם השנה, השיר "Always On The Run" של אייזק, הוא שיר גנרי ואין בו שום דבר מיוחד. להערכתי, שוב גרמניה תסיים בתחתית-אמצע הטבלה.

בריטניה

עוד מדינה שבשנים האחרונות, להוציא את המקום השני ב-2022, לא ממש מתברגת גבוה לעומת העבר המפואר שלה בתחרות, היא בריטניה. השנה כנראה היא מאוד רוצה להצליח ולכן היא שולחת את Olly Alexander - חלק מהרכב הפופ Years & Years, שמצליח גם מחוץ לגבולות המדינה. אז השם מוכר, השיר טוב, ההופעה קצת שנויה במחלוקת עם רקדנים שנראים כמו שחקני אגרוף, אבל יותר נמרחים אחד על השני מאשר מנהלים קרב. אבל, כנראה יגיע למיקום יפה בטבלה.

שבדיה

המדינה המארחת נהנית מהצלחות משמעותיות בעשור האחרון ומנסה לשבור כל שיא אפשרי בתחרות. בשנה שעברה היא השוותה שני שיאים שבהם החזיקה עד כה רק אירלנד, והיא זכתה בשבעה ניצחונות בתחרות וכן גם זכיה כפולה של אותו מבצע (גוני לוגן לאירלנד, לורין לשבדיה). השיא הבא ששבדיה רוצה לשבור הוא שלוש זכיות ברצף. אחת יש להם כבר משנה שעברה, ולכן השנה היא שולחת את "Unforgettable" שיר אלקטרו פופ חזק מאוד, שמבוצע על ידי התאומים, הבכלל נורבגים, Marcus & Martinus.

בשנה אחרת הייתי אומרת שהם אכן מועמדים חזקים לזכיה, אבל רצה הגורל ושבדיה הוגרלה לפתוח את התחרות כשיר מספר 1 - וזה הופך את המשימה לקשה פי כמה. מנגד, הם הצליחו לנצח ב-1984 במיקום הזה, אז אין לדעת.

בקיצור, יהיה מאוד מעניין הערב. לא לשכוח, מתחילים ב22:00 בכאן 11.