עלתה לגמר למרות הכל: חצי הגמר השני של תחרות האירוויזיון התקיים הלילה (בין חמישי לשישי) ובו הופיעה נציגת ישראל עדן גולן עם השיר "הוריקן", בזכותו עלתה לגמר - שיתרחש בשבת הקרובה.

המדינות הנוספות שעלו לגמר הערב ויתחרו מול ישראל הן לטביה, אוסטריה, נורבגיה, יוון, אסטוניה, שוויץ, גיאורגיה, הולנד וארמניה. המדינות הנוספות שיהיו בגמר לאחר שהתחרו בחצי הגמר הראשון הן סרביה, פורטוגל, סלובניה, אוקראינה, ליטא, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, אירלנד ולוקסמבורג.

צפו בביצוע של עדן גולן:

למרות הופעתה המרשימה, ובדומה למה שקרה בחזרה הגנרלית, בסיום הביצוע נשמעו קריאות בוז מהדהדות מהקהל, ודגל פלסטין הונף על ידי אדם בקהל - שמיד הוצא מהאולם. קריאות הבוז התחזקו במילות הסיום של השיר, שכן עדן שרה בעברית.

אדם מניף דגל פלסטין בהופעה של עדן גולן באירוויזיון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בערוץ VRT, המשדר את התחרות בבלגיה עבור האוכלוסייה הפלמית, השידור נפתח בשקופית גינוי לישראל, בה נכתב: "אנו מגנים את הפרת זכויות האדם מצד ישראל. יתרה מכך, מדינת ישראל הורסת את חופש העיתונות - לכן אנו קוטעים את התמונה לרגע".

מוקדם יותר וטרם תחילת חצי הגמר, הגיעו מאות מפגינים פרו פלסטינים למחות נגד ישראל. ההמונים הניפו שלטי פלסטין וקריאות נגד המלחמה בעזה, כאשר בין המפגינים הגיעה מישהי מוכרת במיוחד, גרטה טונברג, פעילת הסביבה השבדית שהתעטפה בהפגנה בכאפייה. 

אז מה הסיכוי של עדן גולן? כל מה שצריך לדעת לחצי גמר האירוויזיון
ישראלית אחת תגיע לגמר האירוויזיון - אלו המדינות שעלו מחצי הגמר הראשון

גרטה טונברג בהפגנות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)
גרטה טונברג בהפגנות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)

אם לא די בכך, יממה לפני הופעתה בחצי גמר האירוויזיון עדן גולן ערכה חזרה גנרלית על הבמה במאלמו כשבמהלך ההופעה לשיר "הוריקן" צופים בקהל שרקו בבוז, וחלקם אף עזבו את האולם.

עם זאת, כך נראה - באיטליה אהבו את הביצוע. רשות השידור האיטלקית RAI פרסמה בטעות את אחוזי ההצבעה, ונראה כי יותר מ-39% מהמצביעים במדינה הצביעו בעד הביצוע של עדן. נזכיר כי ביום הגמר בשבת מתבצע דירוג גם של הוועדות המקצועיות במדינות עצמן, בנוסף לדירוג מהקהל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרסם סרטון בו איחל לגולן הצלחה בתחרות: "עדן, אני רוצה לאחל לך הצלחה. את יודעת מה? כבר הצלחת! כי את מתמודדת לא רק באירוויזיון בדרך גאה ודרך מאוד מרשימה, את מתמודדת בהצלחה מול גל מכוער של אנטישמיות - ואת עומדת בזה ומייצגת את מדינת ישראל בכבוד ענק. אז שאי ברכה, ותדעי לך שכשצועקים לך 'בוז', אנחנו צועקים לך 'הידד'".

שגריר ישראל בשבדיה, זיו נבו קולמן, הסביר כי "במאלמו ישנם מהגרים רבים מהמזרח התיכון, ואכן האווירה שנשקפת אלינו במסכים נראית קשה מאוד, אך חשוב לדעת שיש לנו גם הרבה ידידים בעיר, שמחבקים ועוטפים את המשלחת ואת הקהילה היהודית החמה שמתגוררת בעיר".

הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)
הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)

בהתייחס למידת הביטחון של עדן גולן ושל המשלחת הישראלית לאירוויזיון אמר השגריר: "נושא האבטחה מטופל על ידי כל הרשויות המתאימות, גם בצד הישראלי וגם בצד השבדי. מתייחסים לזה במלוא הרצינות. יש לנו ניסיון טוב עם השבדים בהרבה מאוד אירועים מורכבים. לפני כשנתיים למשל, התקיים במאלמו כנס בינלאומי ענק למאבק באנטישמיות, בהשתתפות עשרות ראשי מדינה, מלכים, נשיאים, שר התפוצות מטעם ממשלת ישראל. הכנס עבר בסדר מופתי. ככה שהם יודעים להתמודד עם אירועים מורכבים. מה שהולך ברחובות, או מה שקורה בשידור חי בסופו של דבר - אי אפשר לשלוט הכל". 

הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)
הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)