ערב חצי הגמר של האירוויזיון אתמול היה עוצר נשימה. הגעתי אחוז לחץ, מתוך הבנה שזה הרגע הגדול של עדן גולן, לשיר מול אולם מלא, במשדר הכי נצפה בטלוויזיה, וכל זה שסביבה כל כך הרבה שנאה, איתה היא צריכה להתמודד בנוסף לקשיים הרגילים של האירוויזיון.

לא ייאמן: עיתונאי פולני שאל את עדן גולן שאלה הזויה, כך השיבה
בדרך לזכייה בתחרות? הטעות שחשפה את ניצחונה של עדן גולן בחצי הגמר

בימים האחרונים חוותה עדן לא מעט בריונות מכל כך הרבה גורמים, נתחיל בקהל ובמפגינים פרו פלסטינים ״שעושים לה את המוות״, בין אם זה איומים ברשת, הפגנות קולניות, ויחס מזלזל. בנוסף גם מתמודדים שונים כגון הנציג ההולנדי, הנציגה היווניה ונוספים שהתעלמו ממנו או ניסו ליצור פרובוקציות סביבה.

ואפילו גופי שידור שפנו נגדה, ולפני תחילת התחרות הקרינו שקופיות נגד ישראל. וככה בתוך כל הטירוף הזה נפלה עלי ההבנה שזה סיפור אחר. בעיניים שלי עדן נמשלת לדוד המלך בתחילת דרכו, כאשר הוא הגיע בידיים חשופות, להילחם בקרב לא אפשרי כנגד הענק הפלשתי גוליית - וניצח אותו כנגד כל הסיכויים בהוכחה ניצחת ליתרונה של הרוח על פני הכוח.

כבר כמה ימים שמאלמו (העיר שמארחת את התחרות) סוערת, עשרות הפגנות ומייצגים כנגד ישראל והשתתפותה בתחרות. ישר לאקלים הזה נחתה המשלחת הישראלית - כבר דרך גרועה מאוד להתחיל את המסע. אבל עדן והצוות לא ויתרו, ועלו לחזרות פעם אחר פעם בצורה מקצועית ביותר. ההפקה השוודית שממש לא הייתה בעד עדן התחילה פתאום להבין איזה מקצועניות יש להם בידיים. אם בהתחלה הם הסתירו אותה לחלוטין ברשתות החברתיות של האירוויזיון, פתאום משהו השתנה שם והם התחילו לתת לעדן את המקום שמגיע לה.

עדן גולן נציגת ישראל לאירוויזיון בוכה מהתרגשות אחרי העלייה לגמר (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

כמה עצוב היה לי לראות שכחלק מהחזרות למופע עבדו עם עדן על היכולת לשיר כאשר אנשים צועקים לה בוז בזמן המופע. מצד אחד איזה עצוב שזו הסיטואציה, ובמקום להתמקד במטרה לשמה התכנסו כולם שהיא מוסיקה, הפוליטיקה מקבלת מקום. אבל מצד שני, איזו מקצוענית עדן שלנו, שעל אף ההתמודדויות הללו פשוט המשיכה בשלה, וידעה להתכונן מראש למה שיקרה גם ככה.

ואז הגיע הרגע הגדול, עדן עלתה לבמה. ומיד קיבלה מטר של שליליות בדמות צעקות בוז רועמות. אבל היא לא התרשמה, ופשוט שרה והופיעה בצורה כל כך כנה ומשכנעת, כשסביבה הטירוף מבעבע. ניתן ממש היה להרגיש כמה אנשים רצו שהיא תיכשל ברגע הזה. איך אפשר לעמוד מול אמת כל כך כנה ולהישאר אדישים? בראש שלי אני חוזר לסיפור המקראי של דוד וגוליית: ״וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל הַפְּלִשְׁתִּי אַתָּה בָּא אֵלַי בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית וּבְכִידוֹן וְאָנֹכִי בָא אֵלֶיךָ בְּשֵׁם ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל״. ובאמת עדן מגיעה בידים חשופות אבל הלב בחוץ - ולמרות הכול ואף על פי כן, ברגע כל כך מתוק - היא מקבלת את הניצחון שלה ועולה לגמר.

העלייה לגמר הביאה איתה תחושת אופוריה, שאולי לא כל העולם נגדנו. ואז קצת אחרי שהמשדר נגמר החלה לעדן לתפס בטבלת ההימורים בצורה כמעט קוסמית. תחילה עלתה מהמקום השמיני למקום הרביעי, ואז בחלוף עוד זמן מועט, היא תפסה ישירות למקום השני, תוך שהיא עוקפת כמה משלחות אנטי ישראליות במיוחד (כמו הולנד ואירלנד). בנוסף, בשעות האחרונות היא מגיעה למקום הראשון בקרב הקהל.

וכעת נשאלת השאלה כיצד הצליחה עדן להגיע לא רק לגמר הגדול, אלא גם לראש טבלת ההימורים. אני חושב שיש כמה סיבות לכך, ראשית ההופעה הייתה פשוט מעולה, נרשמו כמה זיופים אבל המסר עבר בצורה אפקטיבית מאוד. דבר נוסף שיש לזכור, ההצבעה בתחרות היא בעד המשלחת שאתה מחבב ולא נגד. לכן לפרו פלסטינים הייתה פחות יכולת לחבל בניקוד של עדן. כמו כן בגלל היחס השפל שעדן מקבלת כבר שבועות, הבריונות מצד מתמודדים אחרים, והניכור מצד ההפקה - עדן מתקבלת כקורבן.

וזו זוויות טובה מאוד לקבל ממנה את אהבת הקהל. אני בטוח שרבים בבית שמעו את קריאות הבוז המהדהדות, מולן עומדת יפה, איתנה ומרשימה הנציגה הישראלית. כאשר כל העולם צעוק, והיא רק מעבירה את האמת שלה בדרכים של שלום ואהבה. קשה להישאר אדישים כאשר אתה צופה בכזה חוסר צדק - וכנראה שזה גרם לקהל להעמד על רגליו האחוריות ולהצביע לנציגה הישראלית בהמוניו.

בנוסף יש לזכור, אומנם אלו שמתנגדים לישראל נשמעים למרחקים, והקול שלהם חזק וברור במיוחד. אבל יש רבים מאוד שדווקא לא מסכימים עם הנרטיב הפלסטיני, ותומכים בישראל, אבל הם קולניים הרבה פחות. אותם אנשים אומנם לא הגיעו להפגין לטובת עדן. אבל בהחלט הגיעו לתת לה גב בהצבעות. עוד דבר מענין שהגיע לידיעתי הוא שיהודים רבים שמתגוררים באירופה פתחו סוג של חמלי״ם בהם התאגדו כדי להצביע לעדן ולחזק את ישראל.

לבסוף באחד הרגעים היפים שקרו אתמול בלילה, החלו לרוץ ברשת שמועות, שקיבלו תוקף בהמשך. שרשת הטלוויזיה האיטלקית חשפה בטעות את האחוזים שקיבלו כל המשלחות מסך ההצבעות של איטליה, ועל פי הפרסום עדן שלנו קיבלה כמעט 40 אחוזים מהקולות של מצביעי איטליה. שזה לא רק רוב עצום של הקולות, אלא ניצחון בפער ענק מהמועמד הבא אחריה של הולנד שקיבל סביב 13 אחוז מהקולות בלבד.

אם כן, כל הלחץ שלי השתחרר, והחליפה אותו תחושה נעימה של ניצחון הרוח. אומנם אנחנו רחוקים מאוד מלנצח בתחרות, ואני לא חושב שזו אופציה כרגע. אבל עצם ההעפלה לגמר בשנה כזו, ועצם המומנטום המטורף שצברה לעצמה עדן הוא אצבע בעין של כל השונאים. היה כל כך מספק לראות את עדן מעפילה לגמר, ולעומתה את הנציגה מדנמרק שכל כך שונאת את ישראל נשארת בחוץ. איזו הוכחה נהדרת לקבל שבעצם לא כל העולם נגדנו, אולי זה יעשה לנו קצת נעים על הלב בימים כל כך טרופים.

אני רוצה להודות לעדן שמייצגת אותנו בכבוד עצום ברגעים אלה, ולומר לה שלא משנה התוצאה שאיתה היא תחזור לישראל, הכבוד העצום שהיא הביאה לנו לא ישכח לעולם. ״וְיֵדְעוּ כָּל הָאָרֶץ כִּי יֵשׁ אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל. וְיֵדְעוּ כָּל הַקָּהָל הַזֶּה כִּי לֹא בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית יְהוֹשִׁיעַ ה׳״ בהצלחה עדן! אנחנו מאחוריך.