כשיוני פוליקר מבצע את "עזה 2", שירו החדש, אי אפשר שלא להיזרק אחורה במנהרת הזמן לסבנטיז, לאייטיז ולניינטיז, לימי הזוהר של הגראנג'־רוק ולחוש את הגיטרות המייבבות־לוהטות בין אצבעותיו כשהוא שר: "בואי יא אמאל/ בואי בלי אבל/ אני לא מהמוסד/ לא מאף אחד/ בואי לעזה 2/ נלך רחוק/ הכי עמוק שאפשר/ נעבור על החוק בקטע מותר/ נלך רחוק/ אין דת / אין צבע אדם / את פשע מושלם/ גר בעזה 2".



"'עזה 2' זה שם של רחוב ביפו", מקדים פוליקר להסביר למי שיטעה לחשוב שהשיר מדבר על רצועת עזה. "השיר מתאר בצורה הכי אמיתית את החיים ביפו; את היחסים התוססים שכל הזמן משהו מתפוצץ או נשרף בה, רעשי אמבולנסים ופול אקשן. בקיצור, החיים הלא קלים ביפו".



זה שיר מחאה?
"לא יודע אם לקרוא לזה מחאה, אבל יש בשיר את השילוב של רומנטיקה, עם נגיעה של כעס על מצב החיים פה והאוכלוסייה המעורבת. השיר תוהה האם יכולה לצמוח אהבה במקום כזה והאם זה לא ייחשב לפשע?".





לא חששת שידביקו לשיר קונוטציות פוליטיות?
"זה מאד פתוח, ואפשר לפרש את זה בהרבה צורות. אתה יכול להרגיש שהחיים ביפו הם כמו עזה מספר 2. בגדול מדובר ברחוב, בלי יותר מדי משמעויות נסתרות".



היית מגדיר אותו כמיינסטרים?
"הוא ממש לא מיינסטרים. מדובר במוזיקה שאני אוהב. אני מאמין בליצור בדרך שלי".



יוני פוליקר (38), כמו הדוד יהודה פוליקר, בחר במוזיקה כנתיב חיים. הוא הוציא עד כה שני אלבומים והתמקד בעיקר בהפקות מוזיקליות שונות ובהופעות, הן כסולן והן לצד דודו, שבהן הוא מיטיב לנגן בגיטרות ובבוזוקי ואף לשיר. כארבע שנים חלפו מאז אלבומו האחרון ("מים, אוויר, אדמה ואש") והשיר החדש, מתוך אלבום שלישי בדרך, מציג את פוליקר באור חדש וקצת אחר. "בניגוד לאלבומיי הקודמים, שהיו עמוקים ועסקו במורכבות משפחתית, בשכול (אחיו קובי נהרג במהלך שירותו הצבאי - ד"פ) ובאהבה דואבת, 'עזה 2', שיר הנושא מאלבום עתידי באותו השם, הוא יותר הומוריסטי, פחות כבד וכולל יותר רוק כסחיסטי, כמו שאני אוהב וכמו שתמיד רציתי לעשות", הוא אומר. "האלבום כולו הוקלט באולפן הביתי שלי, ואני גם כתבתי, גם הלחנתי את השירים וגם ניגנתי על כל הכלים המוזיקליים".





מדוע לוקח לך כל כך הרבה זמן להוציא אלבום?
"כי אלבום זה פרויקט. מעבר לעבודה על המוזיקה זו חתיכת הוצאה, בייחוד כשאתה מתפרנס כמוזיקאי. מדובר בעלויות לא קטנות, אפילו בנוגע להוצאת שיר. אני עובד וחוסך לאט־לאט. יצא לי גם להקליט אלבומים שלמים ובסוף לגנוז אותם".



מתי האלבום החדש צפוי לצאת?
"אני מתכנן לשחרר קודם כמה סינגלים ואז אוציא אותו".



לאחרונה צפיתי בפוליקר מלווה את יהודה בסיבוב ההופעות המופתי במלאת 30 שנה לאלבום "אפר ואבק", שם ביצע בהתרגשות יתרה את "התחנה הקטנה טרבלינקה". "כשעשינו את החזרות למופע והייתי צריך לשיר את השיר הזה, פשוט התמוטטתי", הוא מספר. "זה היה קשה לי רגשית. נזכרתי בסבא שלי, באחי ובסיפורים ששמענו כשהיינו קטנים. במשך חודש שלם הייתי חולה. זאת חוויה עוצמתית. המופע הזה, יותר מההופעות הרגילות, הוא בעל רגעים אמוציונליים מאוד".