שנת 2019 תיחקק בהיסטוריה כאחת השנים הסוערות והמעניינות פוליטית. שיא הסערה מגיע היום (שלישי) עם הבחירות לכנסת ה-21 כשהתחרות העיקרית בין מפלגת "כחול לבן" (גנץ-לפיד) לבין "הליכוד" (בנימין נתניהו) צפויה להגיע לטורים גבוהים ולא רק בשל פרשיית הטלפון של גנץ או החיקוי של אמנון אברמוביץ' בליכוד טי.וי.



לקראת הבחירות, הגיש דודי פטימר תכנית מיוחדת של "מילים ולחן" ברדיו 103fm ויצא למסע בעקבות מיטב השירים העבריים שנכתבו בהשראת או בעקבות הבחירות לאורך שנותיו של הפסקול הישראלי דרך מיטב השערוריות (נאום הצ'חצ'חים של דודו טופז, למשל) והנסיבות שהולידו את השירים.





עובדה שלא רבים יודעים היא כי הקלאסיקה של שלישית הגשש החיוור - "עובדים עלינו עבודה עברית" נכתב על ידי יוסי בנאי בעקבות המהפך של 1977 עם עליית "הליכוד" בראשות מנחם בגין לראשונה לשלטון. בנאי, שהיה מזוהה עם השמאל, כתב את השיר כמחאה על השלטון של בגין.



בערב הבחירות לכנסת העשירית בשנת 1981, כשיש קרב צמוד בין שמעון פרס מהמערך לבין מנחם בגין מהליכוד ובעוד נאום הצ'חצ'חים של דודו טופז מכה גלים, הגששים הופיעו בטלוויזיה במשדר הבחירות של הערוץ הראשון וביצעו שוב את השיר "עובדים עלינו עבודה עברית". גם הפעם זה לא עזר למערך לנצח.



כ-3 שנים לאחר מכן השתתפו הגששים בתעמולת הבחירות של המערך והתמודדו מול ספי ריבלין שייצג את הליכוד. לפני כשבועיים, בנותיו של ריבלין סיפרו בראיון ל"מעריב" כי היו מקומות שלא הזמינו אותו להפיע בגלל הזדהותו הפוליטית: "אבא היה אהוב ומוערך על ידי הציבור, אבל הברנז'ה החרימה אותו בגלל מעורבותו הפוליטית. זה היה יותר ממרמור. היו תקופות שבהן לא נתנו לו להופיע והוא נאלץ לעבוד במועדון לילה".



בשנת 1984, לקראת הבחירות לכנסת האחת עשרה שהגיעו לאחר התפטרותו של בגין מראשות הממשלה והחלפתו ביצחק שמיר, כתבה נעמי שמר את השיר "בקיץ הזה תלבשי לבן", שכולל את המשפט הרומנטי: "אני אבחר בך ואת בי תבחרי וביחד נהיה לרוב".



באותן בחירות, המערך קיבל ארבעים וארבעה מנדטים לעומת ארבעים ואחת של הליכוד, אך כיוון שאף אחד מהגושים לא יכל להקים ממשלה בעצמו, הוחלט על רוטציה בין שמעון פרס, יו"ר המערך לשמיר יו"ר הליכוד.



בשנת 1985, במהלך כהונתו של שמעון פרס' הוקלט ויצא לאור שירה של נעמי שמר – "בקיץ הזה תלבשי לבן" בביצוע מלטף ומאוחד של צמד הפרברים (יוסי חורי ואורי הרפז) וצמד הדודאים (בני אמדורסקי וישראל גוריון). אחדות מוזיקלית.





בתכנית סיפר פטימר גם על האירועים הפוליטיים שהובילו את שלמה ארצי לכתוב את "תחת שם ים התיכון", את מאיר אריאל ליצור את "נאום בחירות" והשמיע אפילו את השיר היחיד שחיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו – "לא היה כלום ולא יהיה כלום" שביצעו מאיר סינטרה וערן "אלביס" לברון לקראת בחירות 2019.