"אין לי כוח לעבור את כל מסלול יחסי הציבור. אני מודה", מצהיר היוצר והזמר חנן יובל בתשובה לשאלתי מדוע הוא מתמהמה בהוצאת שירים חדשים לאוויר העולם. "נמאס לי להתחנף לכל מיני תוכניות טלוויזיה. בשנה שעברה הזמינו אותי לאחת מתוכניות הבוקר. ישבה שם אחת בפאנל הראשי ושאלה אותי: 'איך זה שבגיל כל כך מבוגר התחלת לכתוב?'. אין לי כוח לבורות של אנשים, שמנצחת בגדול. לא יכולתם להיכנס לוויקיפדיה או משהו, ולבוא מוכנים?".



בימים אלה, כשנה לאחר שירו האחרון "קיץ של נחמות", משחרר יובל את "ערב קיץ חם", שהלחין למילותיו של חברו, מאיר אריאל ז"ל, שהשנה ימלאו 20 שנה לפטירתו בדמי ימיו. "דברים קורים במקרה", הוא אומר. "לפני כמה שנים צלצל אלי דודו אלהרר, שניחן בחוש שישי לזיהוי חומרים וזמרים, ואמר לי: 'שמע, יש שיר אחד של מאיר אריאל שאתה חייב להלחין ולהקליט, לפני שמישהו יגנוב לך'. מצאתי את השיר, שאכן היה על הכיפאק, וההלחנה זרמה מעצמה. אבל לא עשיתי עם השיר כלום".





למה?
"אין הסבר. אני תמיד אוגר שירים. לפני כמה חודשים השתתפתי בסימפוזיון ביד טבנקין. שעתיים ממנו הוקדשו למאיר אריאל, במלאת 20 שנה למותו. ביקשו שאגיע, ושם חשפתי בהופעה חיה, לראשונה, את השיר 'ערב קיץ חם'. ראיתי את תגובות הקהל. בקהל גם הייתה שירז, בתו של מאיר, והיא הפצירה בי להקליט אותו. וכך קרה".



מה לדעתך היה כל כך מיוחד בכתיבה של מאיר?
"השפה שלו הייתה מאוד גבוהה, מורכבת ונורא אסוציאטיבית. אנשים לא בדיוק מבינים למה הכוונה, וזה בדיוק הקסם שבדבר. כל אחד מבין אחרת. מאיר היה איש קסם".



למה אתה הכי מתגעגע?
"לעיניים המדהימות שלו. איזה עיניים היו לו. אומנם נולדתי בקיבוץ שלו, משמרות, אבל בגיל שנתיים עברתי לפרדס חנה, והמפגש וההיכרות בינינו קרו מאוחר יותר. הוא היה אדם טוב, כריזמטי, מוכשר ופשוט גאון".




יובל, מעמודי התווך של הזמר העברי, פעיל יותר מחמישה עשורים, ואחד מיחידי הסגולה שהצליחו למזג בין רוק'נרול ופופ מקומי בראשית התהוותו, לסגנון ארצישראלי ושירי משוררים. מלחניו: "אני וסימון ומואיז הקטן", "אחרת לא הייתי שר", "אתם זוכרים את השירים", "בטרם", "לכל איש יש שם", "ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר", "כשצלצלת רעד קולך", "שהשמש תעבור עלי", "הלילה הוא שירים" ועוד.

"יש לי כמה וכמה שנים, על השולחן, 12 סקיצות של שירי ילדים של יהונתן גפן, שלא הולחנו מעולם", הוא מגלה. "אני מחכה לרגע שאעשה את זה, אבל כשאני נזכר במסלול המייגע שאצטרך לעבור בלקדם את זה, אני דוחה".

עדיין מאמין בפורמט של אלבומים?
"לא יודע. כשאני רואה בהדסטארט מישהו שמוציא דיסק, אני ישר קונה. עכשיו ארי גורלי פרסם הדסטארט וישר תמכתי. אני אוהב לעודד יצירה. לא באמת משנה לי אם זה אלבום פיזי או לא. מה שכן, אני מרגיש שמשהו ביצירתיות אובד היום. היום כבר לא כל כך מתמסרים או מאזינים למוזיקה. פעם זה היה אחרת".

חנן יובל ישתתף בערב המחווה לציון 20 שנה לפטירתו של מאיר אריאל. 16 ביולי, לייב פארק ראשון לציון